nieuwe fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
xavier234
Mountainbiker

nieuwe fiets

Post by xavier234 »

Ik zou een nieuwe mtb willen aankopen ,ben altijd een merida aluminium gewent geweest met hs33 brakes.
Nu ben ik aan het twijfelen over 2 dingen carbon of alluminium en ook hardtail of full suspension.
Mijn budget tot 2000€
Ik weeg 98 km en heb sorry dat ik het zelf zeg wel redelijk veel kracht in de benen. Heb al regelmatig een ketting op de mtb en koersfiets kapot getrrokken. tot mijn grote spijt en ergernis. Ik bike ongeveer als het werk het toelaat tenminste een paar keer per week. voornamelijk offroad hier en in de vlaamse ardennen. Voorlopig ben ik content met de magura remmen ,nog nooit te weinig remkracht gehad.
Wat raden julli me aan of sugesties laat ze gerust weten.
Alvast bedankt voor jullie raad.
Jolle
Mountainbiker

Post by Jolle »

Wat die HS33 betreft, daar zou ik zeker niet van afstappen.

Verder hangt het er van af wat je met je fiets van plan bent. Offroad is niet overal hetzelfde. Zand vraagt een andere setup dan bijvoorbeeld onze modderige bossen. En als je alleen buiten komt als't droog is en op platte veldwegen heb je geen fully nodig lijkt me.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Jolle wrote:Wat die HS33 betreft, daar zou ik zeker niet van afstappen.

Verder hangt het er van af wat je met je fiets van plan bent. Offroad is niet overal hetzelfde. Zand vraagt een andere setup dan bijvoorbeeld onze modderige bossen. En als je alleen buiten komt als't droog is en op platte veldwegen heb je geen fully nodig lijkt me.
leg uit? Want das nu wel 1 van de strafste dingen die ik hier al gelezen heb
Jolle
Mountainbiker

Post by Jolle »

Hm, dat klinkt inderdaad niet zoals het bedoeld was... #-o

Ik bedoelde dat je geen fully nodig hebt als je alleen platte wegen doet, dus geen hobbelige kassei of bosstroken. En als je alleen fietst als't droog is moet je ook geen carbon lichtgewicht frame of topkwaliteit afmontage hebben lijkt me.

Hoewel dat niet meteen een objectieve stelling is want ik heb er niet meteen ervaring mee.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Jolle wrote:Zand vraagt een andere setup dan bijvoorbeeld onze modderige bossen.
Buiten de bandenkeuze.... :-k
Jolle wrote:En als je alleen fietst als't droog is moet je ook geen carbon lichtgewicht frame of topkwaliteit afmontage hebben lijkt me.
:-k
Last edited by kawa on Mon 04 Apr 2011 07:48, edited 1 time in total.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Jolle wrote:Hm, dat klinkt inderdaad niet zoals het bedoeld was... #-o

Ik bedoelde dat je geen fully nodig hebt als je alleen platte wegen doet, dus geen hobbelige kassei of bosstroken. En als je alleen fietst als't droog is moet je ook geen carbon lichtgewicht frame of topkwaliteit afmontage hebben lijkt me.

Hoewel dat niet meteen een objectieve stelling is want ik heb er niet meteen ervaring mee.
Image
xavier234
Mountainbiker

Post by xavier234 »

ik rijd overal , zowel hellingen ofroad als onroad ,modder ,droog , single tracks, afdalingen. Eigenlijk alles wat je normaal met de mtb doet.
En mijn lievelingsweer is wind,regen en modder,ook rij ik altijd als het sneeuwt en glad is. Maar daar is gewoon de bandenkeuze belangrijk denk ik.
Mijn vraag is gewoon eigenlijk of het hier (in Belgie) nodig is om met een fully te rijden of dat dit alleen nodig is als je in de hoge bergen rijdt.
Ook vraag ik me af of een carbon kader wel sterk genoeg is om mijn gewicht 98kg te dragen bij het mountainbiken. Waarom carbon terwijl ik zelf te veel weeg? Gewoon omdat ik al een fiets gezien heb die me serieus aanstaat maar ik blijf twijfelen ,het betreft een giant composite xtc1 2011.
ook heb ik de merida flex 800 in het oog. Maar dit zijn beiden met disc remmen.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Fully nodig in België = neen, kan je het gebruiken = ja. Wie dit bepaalt is de persoon die er gaat mee rijden. De één zweert bij een hardtail de ander kan niet zonder een fully (zelfs op vlakke wegen). Een testrit met beiden kan soms wonderen doen ;-)

Carbon kan 98kg verdragen. Als je een bepaalt model leuk vindt, moet je ervoor gaan, of het nu carbon, aluminium, staal of titantium is!

We zijn ondertussen 2011 en je moet hard je best doen om nog een v-brake bike te vinden, go with the flow... :lol:
xavier234
Mountainbiker

Post by xavier234 »

wat met vallen?
Kun je de fiets verzekeren tegen breuk van valpartijen?
Ik zelf zie liever de carbon fietsen die ik gezien heb maar ben een bbetje bang voor de kader want op een mtb tocht kun je wel al eens vallen.
Niet dat ik nu iedere keer val en voorlopig nog geen spectaculaire valpartijen meegemaakt maar je weet nooit,
Ik weet alluminium kaders kunnen ook breken door valpartijen.
Op verschillende 2dehands site's bij ieder welgekend staan er verschillende bikes op en daar iedere keer hetzelfde , het is een splinternieuwe kader,andere gekregen door garantiegeval.
Dan is mijn vraag hoe komt het dat er zo veel garantiegevellen zijn bij carbon kaders?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Ik denk dat er niet meer of minder garantievallen zijn bij carbon dan bij aluminium, alleen is hedendaags de verkoop van carbon kaders groter dan aluminium. Hetgeen je op die tweedehandssites ziet is maar een peulschil vergeleken met hetgeen er rond rijdt, dus lijkt mij dit nogal sterk uitvergroot.

Je moet al serieus crashen om een carbon kader te breken, en ik denk niet dat het alu frame dit wel zou overleven :roll:

Persoonlijk vind ik een carbon frame fragieler dan een alu frame... zo is mijn carbon frame op verschillende plaatsen voorzien van bikeshield stickers, maar dat is meer tegen krassen door wrijving dan tegen het vallen.
Post Reply