Eerste ervaringen + vraag naar juiste zadel

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

Vrouwje heeft jaren met een Flite classic gereden, een echt vrouwen zadel was dat niet.

Alleen vond ze dat een goei zadel.

Maw zadels zijn persoonlijk, en de eerst weken zal het moeilijk zijn om een zadel te kiezen want "zitvlees" zoals ze vroeger zegden moet nog "gemaakt" worden.

Maar in ieder geval die tip naar boven zal de druk verhogen met alle gevolgen van dien.

M'n echtgenote verkoos meestal een harde zadel en met de tip net lichtjes hellend (1/2 mm van de tip)

De nieuwe zadels speciaal dames hebben met die uitsparingen dat opgelost.
Anderzijds, ene lichaam is de andere nt en soms kan "bouw" daar voor serieus problemen zorgen.
Ook nt vergeten sommige koersbroeken met het pamper syndroom gaan alles der vooraan nog eens "extra" inpakken en de druk verhogen, dus hier ook boodschap, een goeie "vrouwen vriendelijke" broek kiezen.
Op een fiets zijn er bepaalde zaken waarop men te gemakkelijk spaart :
Broek
Zadel
Handschoenen
Helm
Handschoenen
Schoenen
Al die zaken moeten perfect passen om het zo comfortabel als mogelijk te maken :wink:

Succes.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

MirFlash wrote: De nieuwe zadels speciaal dames hebben met die uitsparingen dat opgelost.
Anderzijds, ene lichaam is de andere nt en soms kan "bouw" daar voor serieus problemen zorgen.
Ook nt vergeten sommige koersbroeken met het pamper syndroom gaan alles der vooraan nog eens "extra" inpakken en de druk verhogen, dus hier ook boodschap, een goeie "vrouwen vriendelijke" broek kiezen.
Op een fiets zijn er bepaalde zaken waarop men te gemakkelijk spaart :
Broek
Zadel
Handschoenen
Helm
Handschoenen
Schoenen
Al die zaken moeten perfect passen om het zo comfortabel als mogelijk te maken :wink:

Succes.
Bedankt voor de tips!

Moet zeggen dat ik op mijn kledij niet echt heb bespaard. Heb meteen kledij van Gore, Shimano ed in huis gehaald omdat ik hier in eerdere topics had gelezen dat 'zeem' en zo heel belangrijk is. Nu had ik wel een broek aan van Ultima, maar denk dat mijn Shimano iets beter zal zijn. Als driekwart heb ik een Northwave genomen. Bovenkledij is van Gore.

Zadel, handschoenen en helm ga ik binnen een paar weekjes halen en plan hier ook niet op te besparen. Heb liever deftige kwaliteit waar ik mij goed bij voel zeg maar. Maar dan wil ik uiteraard wel dat ik geen extra centen uitgeef aan een zadel en moet constateren dat ik nog steeds pijn heb. Ik verwachtte mij wel aan 'een beetje pijn' in het begin, maar nu was het wel vrij veel...en heb nochtans een hoge pijngrens.
MTB_Toerist
Mountainbiker

Post by MTB_Toerist »

De positie van je zadel op uw foto ziet er niet slecht uit.
Persoonlijke voorkeur bepaalt de echte fijnafstelling qua positie van het zadel. Vertrekkende vanuit horizontale stand willen sommigen de tip van het zadel ietsjes omhoog brengen, terwijl dit voor anderen zeker niet DE positie is die ze prefereren. Zelf experimenteren en uittesten welke positie je zadel voor jou het beste aanvoelt en de beste "zit" geeft.

Pijn na de eerste ritten met je nieuwe fiets is beetje te verwachten.
Bepaalde drukpunten in je bekken moeten nog wennen en harden aan/tegen de langdurige (ongewone) belasting van het zitten op een fietszadel. Dit zal verbeteren nadat je wat meer ritten hebt gedaan. Een vrouwenzadel zal waarschijnlijk nog een beter resultaat geven; hier kan ik niet echt over meepraten, maar gezien de speciale vrouwvriendelijke vormgeving kan het je zitcomfort verbeteren.

Je stuur is echt breed; zo kan je je fiets niet optimaal controleren.
Zolang je plaats hebt om met je remhendels en je shifters richting stuurpen op te schuiven, win je eind die er aan beide uiteindes af kan gedaan worden. Het stuur gaat tegen de stuurpen een grotere diameter hebben en daar kunnen de beugeltjes van remgrepen en schifters niet meer verder opschuiven. Waarschijnlijk kan je nog wel enkele centimeters inkorten

Mooie fiets; veel fietsplezier ermee !
need for speed
Mountainbiker

hy

Post by need for speed »

hy
vroeger zijden ze dat de zadel naar boven moest
maar ik rij al jaren met zadelpunt 4mn omlaag
De Wreter
Mountainbiker

Post by De Wreter »

Zadel staat veel te veel naar omhoog met de punt !

Waterpas zetten en rijden.

Vervolgens waterpas zetten met de voorvork ingedrukt naar de SAG.

Rijden.
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

Heb je topic eens gelezen daar mijn vrouw met een idem probleem zat.
Maar zoals er hier al meermaals is vermeld is een zadel echt iets van persoon tot persoon.
En als je pas begint heb je last van eender welk zadel.

Voor mijn vrouw heb ik ook enkele zadels gemonteerd daar ze steeds last had.
Nu heeft ze een SELLE ITALIA SLR XC GEL FLOW en daar is zij zeer tevreden van.
In het begin stond het 1 a 2 mm hoger dan waterpas. Zolang ze maar een 30 a 40km fietste was alles ok. Maar eens we meer dan 60 a 70km deden en ze na de rit wou plassen had ze minder gevoel. Nu staat het zadel echt waterpas en kan ze zonder enkel probleem 60 a 90km fietsen zonder pijn of dat gevoelloos aanvoelen.

Je stuur is inderdaad hoe ik het zie zeer breed. Maar voor je het laat afzagen zou ik al testen door je shifters, remhendels en handvaten al eens meer naar binnen te plaatsen en zo rijden. Eens je denkt "dit is het" dan kan je het op lengte zagen. Het stuur van mijn vrouw is 57cm, maar daar mag je niet op verder gaan. Proberen zoals ik zeg is volgens mij de beste manier.

Ook heb ik bij haar een kortere stuurpen moeten monteren, al was haar positie thans ok. Maar ik heb al gemerkt dat de meeste vrouwen toch liever wat rechter zitten. Nu heeft ze een stuurpen van slechts 8,5cm (na veel andere te hebben getest) en een riser stuur om toch nog een beetje hoogte te winnen.

ps: je hebt wel een mooie fiets, al schrijf je dat het voor mannen is vind ik hem toch iets hebben voor vrouwen
Maaike
Mountainbiker

Post by Maaike »

Als vrouw mag de tip van je zadel zelfs naar beneden staan!
Dit is voor mij veel comfortabeler, met de punt naar boven heb ik na 2 meter al last...
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Allemaal bedankt voor de reacties! Ik ben er echt veel mee!

Ik zal eens beginnen met mijn zadel wat rechter te zetten en dan eens zien. Het zal wel pas voor volgende week zijn aangezien ik voor een midweekje in het buitenland zit.

Stuur moet alleszins korter (misschien hoger) en als dat kan, korter stuurpen ook. En ja, dat zadel zal wel een Selle Italia worden. Eens zien wat het verschil is tussen diva en SLR.

Ik zal blij zijn als ie wat meer op maat zal zijn, want ik heb zo'n zin om eens goed door te biken. :wink:
MTBike
Mountainbiker

Post by MTBike »

Ik heb begin dit jaar, na meting van de zitbotjes, het Cube zadel vervangen door een Selle Italia Lady Diva Gelflow http://img.2dehands.be/f/preview/687723 ... ow-wit.jpg en heb het mij tot nu toe nog niet beklaagd.
Ik had bij het Cube zadel ook steeds last van de 'voorkant' :lol: Ik voelde na elke rit niet meer dat ik een vrouw was. :lol:

Mijn zadel staat vooraan ook ietsje lager dan waterpas.

Een kortere stuurpen en het verkorten van het stuur zorgen voor een rechtere zithouding wat misschien de pijnlijke voorkant ook wat zal verhelpen.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

MTBike wrote:Ik heb begin dit jaar het Cube zadel vervangen door een Selle Italia Lady Diva Gelflow http://img.2dehands.be/f/preview/687723 ... ow-wit.jpg en heb het mij tot nu toe nog niet beklaagd.
Ik had bij het Cube zadel ook steeds last van de 'voorkant' :lol: Ik voelde na elke rit niet meer dat ik een vrouw was. :lol:

Mijn zadel staat vooraan ook ietsje lager dan waterpas.

Een kortere stuurpen en het verkorten van het stuur zorgen voor een rechtere zithouding wat misschien de pijnlijke voorkant ook wat zal verhelpen.
Jups, deze ben ik van plan om te bestellen. :) Zal er volgende week eens werken van maken, sé. ;)

En inderdaad, na de rit is het 'daar' een zeer pijnlijke affaire. Doet nu nog zeer en is van zondag geleden. :lol:
Post Reply