Eerste ervaringen + vraag naar juiste zadel

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Belle78
Mountainbiker

Eerste ervaringen + vraag naar juiste zadel

Post by Belle78 »

Hi,

Gisteren mocht ik mijn allereerste MTB ophalen bij de dealer en al meteen stond een tochtje van 25 km op te teller. Zo kan ik achteraf makkelijk aan de dealer doorgeven wat er aan de fiets veranderd dient te worden, aangezien het een mannenmodel is (LTD team van Cube). Gisteren viel het nog mee maar vandaag werd ik wakker met een heel pijnlijke onderkant. Die beentjes daar onderaan, je weet wel. :wink: Er zit momenteel nog een mannenzadel op en dat zal er sowieso afmoeten.

Vandaag nog een fietstocht van 25 km achter de kiezen en van bij het begin kon ik al niet helemaal op het zadel zitten. Ik moest nogal recht zitten om de pijn te verbijten en daardoor kon ik mijn stuur bijna niet vasthouden. Geen ideale houding dus en doordat ik niet kon *door*zitten op het zadel, moest ik vooral trappen vanuit de buik- en beenspieren. Lastig als je dat 25 km lang moet doen (ik was niet alleen dus was nogal moeilijk om steeds te stoppen).

Ik ben dus zeker en vast van plan een vrouwenzadel aan te schaffen en heb al goede ervaringen gelezen van de Selle Italia Diva. Ik hoop in ieder geval dat dit wat meer comfort zal bieden want nu is het echt afzien. Jammer want het fietsen zelf doe ik zooooo graag!

Ik droeg trouwens een broek met zeem, van het merk Ultima. Zoveel 'hulp' gaf de zeem mij precies toch niet...

Volgens mij zal de stuurpen ook wat moeten verkort worden en het stuur wat hoger, nu vind ik het nogal ver reiken. Met mijn 1m69 en 16 inch frame zou dit nochtans geen probleem mogen zijn. Ik vind mijn stuur trouwens ook nogal wat breed.

Voor de rest zal ik mij zeker een paar Shimano schoenen in huis nemen want met Le Coq Sportif schoentjes (met dunne zool) op die 'tandjes'pedalen fietsen, deed ik ook niet echt deugd. :-)

Conclusie, het was nogal afzien vanmiddag! :lol:

Ik hoop hier in ieder geval wat tips te krijgen voor aanpassingen, zodat ik die kan doorgeven aan mijn dealer. Want op deze manier zie ik het toch niet zitten dagelijks te biken, terwijl ik daar héél veel zin in heb. De fiets bolt namelijk supergoed!
ridley
Mountainbiker

Post by ridley »

Mijn vriendin had in het begin ook last van een pijnlijke onderkant en toen ook overgestapt naar Selle Italia Diva en haar problemen waren opgelost. :wink:
Voor wat rechter te zitten op de fiets kan je de stuurpen omdraaien (indien deze nu naar onder is gericht) of in plaats van een plat stuur een riser stuur monteren. De breedte van het stuur kan je wat afkorten afhankelijk van uw schouderbreedte, de fietsenmaker kan dat wel voor u uitmeten.
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Trek niet te snel conclusies over uw zadel. Iedereen heeft last van een pijnlijke kont in het begin. Bij mij heeft het een 2-tal maanden geduurd om te wennen.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

ThaDoc wrote:Trek niet te snel conclusies over uw zadel. Iedereen heeft last van een pijnlijke kont in het begin. Bij mij heeft het een 2-tal maanden geduurd om te wennen.
Het is niet echt mijn 'kont' maar eerder pijnlijke voorkant. :wink:

@ Ridley: Bedankt voor de tips!
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Staat uw zadel waterpas?
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Serge R wrote:Staat uw zadel waterpas?
Wel, ik ben even gaan checken en de voorkant staat ietsje hoger merk ik.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Zal het even laten zien:

Image
buitels
Mountainbiker

Post by buitels »

amai wat een breedt stuur heb je ik zaag altijd mijn stuur af opmijn schouders breedte +4cm inde totale lengte,is maar een tipje
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

buitels wrote:amai wat een breedt stuur heb je ik zaag altijd mijn stuur af opmijn schouders breedte +4cm inde totale lengte,is maar een tipje
Ja, dat heb ik een aantal keer aangehaald, dat het stuur veel te breed is voor mij. Zoveel kan hij er echt niet afdoen zegt de dealer, wegens de versnellingen en zo.. Dit is dus niet meteen comfortabel te noemen. :) Binnen een paar weken wordt het stuur aangepast (heb het nu te druk om hem binnen te steken). Als het niet betert, steek ik er desnoods een nieuw stuur op...
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Belle78 wrote: Het is niet echt mijn 'kont' maar eerder pijnlijke voorkant. :wink:
Oeps, daar kan ik niet over meespreken natuurlijk... :-?
Post Reply