GPS vr mountainbike

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
mudbuster
Mountainbiker

Post by mudbuster »

t'is wel een GRATIS infosessie

ik denk teveel duvels
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Je kunt tracks inladen/bewerken in je computer.
Met de Etrex kan je de track inladen in de stafkaarten van het ngi of de mapsource kaarten.

Voor de 60C zou het kunnen dat je de topokaarten van mapsource zelf nodig hebt ipv de kaarten van het ngi. Zal eens informeren bij mijn maat, die heeft de 60CS.
Is zeer handig die topokaart in het geheugen, je moet niet meer plannen, je bolt wat rond, als je twijfelt of het baantje doodlopend is?
Gewoon effe scrollen.

Machtig om routes te te creëren!!!!!
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

En die GPS'en die niet met kaarten op het scherm werken, kan je de afgelegde routes dan achteraf op een kaart bekijken?
nothing 's impossible
Mountainbiker

werkt op dezelfde manier. Maar je hebt een kaart in het geheugen van de GPS staan.
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

En als je dan bv efkes aan de andere kant v/d weg gaat rijden, kan die GPS dit dan niet opvatten alsof je ergens inslaat?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Bij het mtb'en volg je (meestal) gewoon waypoints van op voorhande geplande routes of bestaande tracks.
De info die de gps je geeft kan je dus gewoon negeren.
Verder duurt het altijd even alvorens de gps je vertelt dat je verkeerd bent, dit omdat de gevoeligheid soms maar 50 meter bedraagt.

Het voordeel van een (topografische) kaart is dat je op de kaart kan volgen hoe de route loopt, bij twijfel, zie je direct welke splitsing je moet nemen.
Je kan ook zonder route vertrekken en in de kaart scrollen om te kijken waar een route uitkomt, zoals op een gewone stafkaart, maar zonder je eigen positie nog te moeten bepalen en met de beperking van het scherm.
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Dus als bv iem een roadboek gereden heeft, dan is het moeilijk om met je GPS exact dezelfde weg te volgen als die geen on-screen kaarrt heeft?

Kan het niet zijn dat ik bij de productinfo zag staan dat er een nauwkeurigheid van 5 of soms wel 3 m is bij de plaatsbepaling?

Op de Etrex Legend en/of Vista: das geen topografische kaart zekers? Is het mogelijk om daar ene in te steken?

En als de gevoeligheid maar 50 m is, dan is de snelheidsaanduiding ook niet erg accuraat dan?

Hoe zit het met invloed van hoospannings- of spoorweglijnen, van GSM-masten?

Ik vind dit alles erg belangrijk omdat ik van plan was op mn nieuwe fiets een GPS ipv een kilometriek te zetten, maar 1st moet ik zeker zijn dat hij even accuraat is. :-?

Alvast thx 4 the intel. =D>
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Als een GPS signaal heeft dan is hij veel accurater dan 50 m (in de praktijk 4 à 8 m) Maar hij heeft niet altijd signaal en is zeker geen alternatief voor een computerke. En wie rijdt nu altijd met die dure breekbare GPS op zijn stuur?

Je hebt niet de minste kaart in je GPS nodig om een opgeslagen track opneiuw te rijden. Zlefs met mijn allereenvoudige Etrex Euro kan ik dat probleemloos. Bij twijfel efkes swappen van de windroos mode naar het trackopverzicht en je ziet zo of je op of iets naast de track zit.
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Die trackoverzicht, is dat een soort kaartje?
viper
Mountainbiker

Post by viper »

ATEGEV wrote:Die trackoverzicht, is dat een soort kaartje?
Zap efkes naar de site van Garmin, daar kan je dat beter zien. Neen het is geen kaart maar een visuele voorstelling van de track waarop je kan in- en uitzoomen. Je laat ook een spoor op het scherm na terwijl je rijdt. Als dit niet samenvalt met de tracklijnen, dan zie je onmiddellijk waar je te ver gereden bent en hoe ver en in welke richting je naast de track rijdt.

Veeg je er je voeten aan, no worry, de GPS loodst je in ieder geval naar het dichtsbijzijnde trackpoint.
Post Reply