blokkeren van wiel met schijfremmen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Dat is toch zo gek niet ,men kan nooit genoeg brake power hebben
indien de rijder meer als 85kg weegt zou ik toch voor een 205mm schijf gaan weegt maar een paar grammen meer als een 160mm en de remschoenen slijten minder snel
tafelpoot
Mountainbiker

Post by tafelpoot »

Serge R wrote:Dat is toch zo gek niet ,men kan nooit genoeg brake power hebben
indien de rijder meer als 85kg weegt zou ik toch voor een 205mm schijf gaan weegt maar een paar grammen meer als een 160mm en de remschoenen slijten minder snel
is wel een schijf met een diameter van 4cm meer die je moet rond krijgen heh... ==>trager optrekken!!
MadMan
Mountainbiker
Location: thompson x-line / marzo mx comp 04 / hayes hfx9xc / sram9.0 / x3.1Disc ust / dt swiss onyx disc /

Post by MadMan »

tafelpoot wrote: is wel een schijf met een diameter van 4cm meer die je moet rond krijgen heh... ==>trager optrekken!!
Euh schijf heeft wel niks te maken met optrekken he, behalve als die zwaar sleept :lol:

Groetjes
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

tafelpoot wrote:
is wel een schijf met een diameter van 4cm meer die je moet rond krijgen heh... ==>trager optrekken!!
In theorie heb je gelijk maar voor die paar gr. ter hoogte van de as zal je toch niet voelen, biken is toch iets meer dan optrekken :wink:
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Serge R wrote:
tafelpoot wrote:
In theorie heb je gelijk maar voor die paar gr. ter hoogte van de as zal je toch niet voelen, biken is toch iets meer dan optrekken :wink:
Heel juist! Aftrekken bvb hoort er nu eenmaal ook bij! :lol: :P #-o
msxx
Mountainbiker

Post by msxx »

tafelpoot wrote:
Serge R wrote:Dat is toch zo gek niet ,men kan nooit genoeg brake power hebben
Heb je op zich gelijk in, het is roterende massa!

Maar het zit aan de binnenkant van het roterende geheel dus de impact ervan op het optrekken zal beperkt zijn.
Let liever op banden en binnenbanden en velgen... daar zit het verschil!

Als je goed oplet kun je daar al bijna een kilo besparen op je bike zonder in te boeten aan functionaliteit

Voorbeeldje:
Normale binnenbanden minimaal 200 gram t stuk
Conti Supersonic binnenbanden 100 gram t stuk
Dat maakt al 200 gram verschil

Willekeurige buitenband ergens tussen de 600 en 900 gram
Zeg 750 gram
Conti Explorer Supersonic 2.1 450 gram
En die Conti is dus een gewone noppenband welke zeer goed is voor XC/Tour, nauwelijks compromis tov die gemiddelde band!

Dus sjah... dan zal die 50 gram van die schijf t verschil ook niet maken he :)
Post Reply