eerste regel: "Normaal gezien mag een verkoper aan de kassa geen andere prijs aanrekenen dan die vermeld in het rek. Verkopers zijn bij wet verplicht om hun prijzen schriftelijk en ondubbelzinnig te vermelden. Bovendien moeten ze hun prijzen leesbaar en goed zichtbaar weergeven. Het moet ook totaalprijzen zijn, dus bv. met inbegrip van de btw. Vroeger waren er ook duidelijke richtlijnen over de manier waarop ze een prijsvermindering moeten aanduiden"freezy wrote:Ik denk dat je bij de verkeerde Test Aankoop zit.Jay Kay wrote: Ben dat nadien eens gaan nakijken op testaankoop: als ge u been stijf houdt, en ge haalt de politie erbij ben je in u recht: ze MOETEN u het aan de prijs verkopen waarmee het in de winkel gemarkeerd staat.
http://www.test-aankoop.be/prijzen/prij ... 475833.htm
De geafficheerde prijs moet een reële prijs voor het goed wat je wil kopen. 5,75EUR voor een boek van 47EUR is dus niet bepaald in verhouding. Daaruit zou je al moeten begrepen hebben dat het om een misverstand ging. Daarenboven mag je niet met verlies verkopen, als de verkoper dus kan aantonen dat zijn (verkeerdelijk) geafficheerde prijs onder de aankoopprijs ligt is er ook al geen discussie meer mogelijk.
iets verderop: "Als u dus een product vindt dat €120 geprijsd staat, kan de verkoper niet zomaar van een vergissing spreken en beweren dat de eigenlijke prijs €210 is. De consument moet kunnen vertrouwen op de prijzen die zijn aangeduid, anders zou het te makkelijk zijn om telkens een vergissing in te roepen en een hogere prijs aan te rekenen."
Sinds 2010 is het veranderd. Wist ik niet. Mijn voorval dateert al sinds 2008 ofzo. Voor de duidelijkheid:
er ook duidelijke richtlijnen over de manier waarop ze een prijsvermindering moeten aanduiden. Maar met de nieuwe wet op de marktpraktijken van 12/4/2010 werd op dat vlak een stap achteruit gezet: nu moeten verkopers naast de nieuwe prijs ofwel de oude prijs vermelden, ofwel info "die het de gemiddelde consument mogelijk maakt die referentieprijs onmiddellijk en gemakkelijk te berekenen". Die tweede mogelijkheid zet natuurlijk de deur open voor misverstanden
Dit zet de deur inderdaad open voor misverstanden, en is wat mij betreft zo onduidelijk als wat. Been stijf houden en discussieëren zeg ik. EN als ze met verlies zou verkocht hebben moest ze dat maar zeggen _ ik kan dat niet rieken. Trouwens: elders zijn wél gerenomeerde (en dikke) reisgidsen te vinden voor (zeer) weinig geld.