Lange benen, kort lichaam.

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Markus
Mountainbiker

Lange benen, kort lichaam.

Post by Markus »

Met een binnenbeenlengte van 88cm en grootte van 1m78 twijfel ik welke maat best past. Momenteel rijd ik met een Epic medium, stuurpen van 100 mm en een zadelpen van 400mm, die bijna aan het max streepje zit. Zou een L met een kortere stuurpen beter zijn? Iemand met hetzelfde probleem of ervaring? (koersfiets Allez maat 56 zit op gevoel perfect).
pédro
Mountainbiker

Post by pédro »

Bij mij is het net hetzelfde, rij ook met ne medium en een extra lange zadelpen 460mm. Zou zeker niet voor ne large gaan. Kleiner frame is behendiger volgens mij.

gr
Markus
Mountainbiker

Post by Markus »

Denk er ook zo over, bedankt om te reageren.
diert
Mountainbiker
Location: specialized epic expert - trek costum paint beachbike

Post by diert »

pédro wrote:Bij mij is het net hetzelfde, rij ook met ne medium en een extra lange zadelpen 460mm. Zou zeker niet voor ne large gaan. Kleiner frame is behendiger volgens mij.

gr
waar heb je deze zadelpen gevonden en wat was de prijs ?
groetjes
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Ben 1m83 met binnenbeenlengte 90cm en zou nooit met een bovenbuis langer dan 610mm rijden. Bovenbuis 595mm a 600mm is voor mij ideaal.

18inch (of 45 cm) zitbuis is het minimum. Op een 18inch met 595mm toptube rij ik met een zadelpen die 31 a 32cm uitsteekt (dus minimum 420mm lengte) en een stuurpen van 90mm

De meeste grote merken hebben - zeker in XC (race)/marathon segment - vrij lange bovenbuizen in verhouding tot de zitbuis.
Coi
Mountainbiker

Post by Coi »

Shannon zadelpennen
Markus
Mountainbiker

Post by Markus »

Ben 1m83 met binnenbeenlengte 90cm en zou nooit met een bovenbuis langer dan 610mm rijden. Bovenbuis 595mm a 600mm is voor mij ideaal.

18inch (of 45 cm) zitbuis is het minimum. Op een 18inch met 595mm toptube rij ik met een zadelpen die 31 a 32cm uitsteekt (dus minimum 420mm lengte) en een stuurpen van 90mm

De meeste grote merken hebben - zeker in XC (race)/marathon segment - vrij lange bovenbuizen in verhouding tot de zitbuis.
Dan zit ik vrij goed, Epic heeft in de maat M een bovenbuis van 58,9 cm en een L=61,5 cm.

Ben aan het twijfelen gegaan omdat ik voor woon/werk verkeer met een koersfiets rijd, en bij het overschakelen naar de mtb heb ik altijd het gevoel dat ik niet lang genoeg zit, vooral op de asfalt stukken.

Mijn vorige fiets was een Topfuel, daarvan heb ik vier frames gebroken, altijd op dezelfde plaats, verbinding zitbuis/bovenbuis. Nochtans steeds met een zadelpen die voorbij het min. streepje in het frame stak. Gelukkig steeds in garantie vervangen. Laatste frame heb ik verkocht en een occasie Epic gekocht. Die is ongeveer een halve cm langer bij dezelfde framemaat en heeft bovendien een versterking bovenbuis/zitbuis.

Mijn hardtail heeft een bovenbuislengte van 59,5 cm, bij een framemaat van 18,5 cm en die voelt ook goed, met een stuurpen van 9 cm.
Sidious
Mountainbiker

Post by Sidious »

1m85 en binnenbeenlengte 90cm
heb een stumpjumper maat L (bovenbuis 612 mm) en stuurpen 90 cm
zoek een fiets met hoog/lang balhoofd als je lange benen en kort bovenlichaam hebt,anders ga je veel spacers moeten steken
TomFeyaerts
Mountainbiker

Post by TomFeyaerts »

1m83 binnebeenlengte 89cm rij met een epic 2011 maat L
perfect voor mij
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

zoek een fiets met hoog/lang balhoofd als je lange benen en kort bovenlichaam hebt,anders ga je veel spacers moeten steken
Dit is de belangrijkste tip, die bijna overal over het hoofd wordt gezien.
Ik ben 185 en bbl 91cm qua verhouding hetzelfde.

Ik heb een cube litening racefiets en heb door deze verhouding een enorme drop, nou ja best een grote van 12cm. ik kan er goed tegen maar velen niet.

zadelhoogte en stuurpen los je altijd wel op maar de drop niet of je moet met rare stuurpennen met 30 graden gaan rijden

De duitse frames hebben over het algemeen een in verhouding kortere bovenbuis.

Maar ik zou zeker niet een maat groter nemen qua frame
Post Reply