Wielerspeciaalzaak Van Eyck Sport

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Jay Kay
Mountainbiker

Post by Jay Kay »

freezy wrote:
Jay Kay wrote: Ben dat nadien eens gaan nakijken op testaankoop: als ge u been stijf houdt, en ge haalt de politie erbij ben je in u recht: ze MOETEN u het aan de prijs verkopen waarmee het in de winkel gemarkeerd staat.
Ik denk dat je bij de verkeerde Test Aankoop zit.
http://www.test-aankoop.be/prijzen/prij ... 475833.htm

De geafficheerde prijs moet een reële prijs voor het goed wat je wil kopen. 5,75EUR voor een boek van 47EUR is dus niet bepaald in verhouding. Daaruit zou je al moeten begrepen hebben dat het om een misverstand ging. Daarenboven mag je niet met verlies verkopen, als de verkoper dus kan aantonen dat zijn (verkeerdelijk) geafficheerde prijs onder de aankoopprijs ligt is er ook al geen discussie meer mogelijk.
eerste regel: "Normaal gezien mag een verkoper aan de kassa geen andere prijs aanrekenen dan die vermeld in het rek. Verkopers zijn bij wet verplicht om hun prijzen schriftelijk en ondubbelzinnig te vermelden. Bovendien moeten ze hun prijzen leesbaar en goed zichtbaar weergeven. Het moet ook totaalprijzen zijn, dus bv. met inbegrip van de btw. Vroeger waren er ook duidelijke richtlijnen over de manier waarop ze een prijsvermindering moeten aanduiden"

iets verderop: "Als u dus een product vindt dat €120 geprijsd staat, kan de verkoper niet zomaar van een vergissing spreken en beweren dat de eigenlijke prijs €210 is. De consument moet kunnen vertrouwen op de prijzen die zijn aangeduid, anders zou het te makkelijk zijn om telkens een vergissing in te roepen en een hogere prijs aan te rekenen."

Sinds 2010 is het veranderd. Wist ik niet. Mijn voorval dateert al sinds 2008 ofzo. Voor de duidelijkheid:
er ook duidelijke richtlijnen over de manier waarop ze een prijsvermindering moeten aanduiden. Maar met de nieuwe wet op de marktpraktijken van 12/4/2010 werd op dat vlak een stap achteruit gezet: nu moeten verkopers naast de nieuwe prijs ofwel de oude prijs vermelden, ofwel info "die het de gemiddelde consument mogelijk maakt die referentieprijs onmiddellijk en gemakkelijk te berekenen". Die tweede mogelijkheid zet natuurlijk de deur open voor misverstanden

Dit zet de deur inderdaad open voor misverstanden, en is wat mij betreft zo onduidelijk als wat. Been stijf houden en discussieëren zeg ik. EN als ze met verlies zou verkocht hebben moest ze dat maar zeggen _ ik kan dat niet rieken. Trouwens: elders zijn wél gerenomeerde (en dikke) reisgidsen te vinden voor (zeer) weinig geld.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Ze spreken dan ook over de 'gemiddelde consument'. Iemand die de situatie persé wil uitbuiten zal daar idd discussie over voeren, maar de gemiddelde mens zal de fout van de verkoper inzien en zich daar ook bij neerleggen. Het argument van politie erbij halen is al helemaal belachelijk, geen enkele politieagent/inspecteur die het zich zal riskeren daar een beslissing over te nemen. Dat zijn zaken voor een rechter. En dan nog, je hebt immers het gedeelte 'uitzonderingen' en ook die zijn naar mijn mening duidelijk te bewijzen. De verkoper hoeft zijn aankoopfactuur van de goederen maar boven te halen.
De uitzonderingen
Er zijn slechts twee gevallen waarin een verkoper een andere prijs mag vragen die welke hij heeft vermeld.
Ten eerste als het een overduidelijke fout betreft. Welke consument zou immers kunnen beweren te goeder trouw te zijn als hij eist dat een nieuwe auto tegen €999 wordt verkocht, zoals staat aangegeven, terwijl er overduidelijk een 9 ontbreekt?
Ten tweede als de verkoper door de fout met verlies zou verkopen. Verkopers mogen immers niet met verlies verkopen, behalve in heel precieze gevallen van koopjes of uitverkoop.
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker

Post by jacques-de-mtb'er »

ben vandaag voor de eerste keer in van eyck iets gaan kopen: een fietsbril en kettingreinigingsmiddel, goedkoper dan sommige internetsites
wel niet al te vriendelijk, maar toch voldoende :roll:
kevinvt
Mountainbiker

Post by kevinvt »

weet iemand of deze te koop zijn bij van eijck in aalst. Thx.
Image

Uploaded with ImageShack.us
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Jap
Flippen
Mountainbiker

Post by Flippen »

da zijn ferme suppo's! rijde daardoor ook sneller?? :lol:
kevx
Mountainbiker

Post by kevx »

Flippen wrote:da zijn ferme suppo's! rijde daardoor ook sneller?? :lol:
tuurlijk anders koop je dat toch niet
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker

Post by jacques-de-mtb'er »

hoeveel kost een kindertruitje en een broek van leopard-trek samen bij van eyck, ik heb nl. gezien dat ze die daar al hebben :wink:
Atzerath
Mountainbiker

Post by Atzerath »

kevinvt wrote:weet iemand of deze te koop zijn bij van eijck in aalst. Thx.
Image

wtf?
kevinvt
Mountainbiker

Post by kevinvt »

Atzerath wrote:
kevinvt wrote:weet iemand of deze te koop zijn bij van eijck in aalst. Thx.
Image

wtf?
zo verwonderd??? dat zijn gewoon simpele ventieldopjes :wink:
Post Reply