eerste bike: 26" Cannondale vs 29er Trek
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- PhilippeBiker
- Mountainbiker
Post by PhilippeBiker »
Kan me niet voorstellen dat dezelfde technology onder da rubber hoesje zit dan bijvoorbeel in de schachten van een "gewone" voorvork zoals en rockshok of fox maar blijkbaar volgens de kenners zijn daar geen problemen mee al heb ik andere dingen gevoeld (wel bij een scalpel SI2 met lefty )waarbij je de glijlagers zo voelde rollen en dit na een onderhoud.RigolleM wrote:Wat is daar mis mee?PhilippeBiker wrote:De vering van de C'dale geeft me niet veel vertouwen kwa werking.
Het is juist door die rubber da je niet direkt merkt wat er aan de hand is omdat daar het water en slijk tussen loopt en het zich daar opstapelt.
Moet mijn mening herzien ,het is een volledige demper die eronder zit:

Maar kan het zicht niet gewoon worden
De fatty heeft gewoon een kortere veerweg (6cm zeker?) en is een heel ander concept dan een 'gewone' vering à la Rock Shox. Het verende element zit in je balhoofdbuis, en is heel goed afgedicht, bijgevolg zeer onderhoudsvrij, zeer stijf, enkel beperkt in veerweg.
Een lefty kan je trouwens ook niet vergelijken met een 'gewone vering', da's een upside-down vork.
Een lefty kan je trouwens ook niet vergelijken met een 'gewone vering', da's een upside-down vork.
Die rubber is daar om het boeltje proper te houden.
Contaminatie gebeurd enkel bij scheur van de boot. Dus bij elke wasbeurt die boot eens nakijken en bij twijfel laten vervangen.
Die kunnen bij goei gelegde kabels heel lang meegaan (meerdere jaren)
'k Heb nog nooit geweten dat er problemen zijn van vuil zonder dat de boot beschadigd werd.
Wel moet die toch nu en dan eens gesmeerd worden, anders kunt ge wel eerder roest/pitten hebben van lagervlakken of de lagers zelf en dat is dan wat ge ervaart dat het boeltje zogezegd vol bagger zit ofwel in dit geval iemand die niet weet hoe om te gaan met een Dale vork en die met zijne kwast heeft "gecontamineerd".
Veel onderhoud vraagt het niet, maar die moet wel gebeuren, zonder smering tja kunnen ook op een punt komen dat ze om zeep zijn.
Wat ge wel hebt is, dat bij sommige oudere Fatty's de olie verloop den indruk geeft dat er problemen zijn maar is gewoon cavitatie.
Contaminatie gebeurd enkel bij scheur van de boot. Dus bij elke wasbeurt die boot eens nakijken en bij twijfel laten vervangen.
Die kunnen bij goei gelegde kabels heel lang meegaan (meerdere jaren)
'k Heb nog nooit geweten dat er problemen zijn van vuil zonder dat de boot beschadigd werd.
Wel moet die toch nu en dan eens gesmeerd worden, anders kunt ge wel eerder roest/pitten hebben van lagervlakken of de lagers zelf en dat is dan wat ge ervaart dat het boeltje zogezegd vol bagger zit ofwel in dit geval iemand die niet weet hoe om te gaan met een Dale vork en die met zijne kwast heeft "gecontamineerd".
Veel onderhoud vraagt het niet, maar die moet wel gebeuren, zonder smering tja kunnen ook op een punt komen dat ze om zeep zijn.
Wat ge wel hebt is, dat bij sommige oudere Fatty's de olie verloop den indruk geeft dat er problemen zijn maar is gewoon cavitatie.
- PhilippeBiker
- Mountainbiker
Post by PhilippeBiker »
Thanks voor de info,ik had ook gehoord dat de vering door RockshoxSwannie wrote:De fatty heeft gewoon een kortere veerweg (6cm zeker?) en is een heel ander concept dan een 'gewone' vering à la Rock Shox. Het verende element zit in je balhoofdbuis, en is heel goed afgedicht, bijgevolg zeer onderhoudsvrij, zeer stijf, enkel beperkt in veerweg.
is ontwikkeld