Hedde de sporen van een boeiing als eens gezien als die een noodlanding maakt in t bos?BeeMeRke wrote:provo wrote: En motoren en fietsen kan je moeilijk vergelijken. Leg om te beginnen al eens een spoor van een MTB naast dat van een crossmoto.
Dus mensen die ne Sandman kopen mogen daar dan ook niet meer komen???
heeft MTB een toekomst ?
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- Mickey Mouse
- Mountainbiker
Post by Mickey Mouse »
Veel mensen geven hier af op "de groenen". Laat me eerst even duidelijk maken dat ik zelf niet akkoord ben met al hun beslissingen en dat ik zelf ook graag in het bos vertoef met mijn bike, maar die mensen doen ook goede dingen. Ik ben er zeker van dat er zonder hun inspanningen nog minder bossen zouden zijn en in plaats nog meer industriegebieden, woonwijken,.... Als je weet dat in 2010 in belgië de bevolkingsdichtheid 355 inwoners per vierkante km is, dan ben ik blij dat er in Vlaanderen nog bossen zijn, maar vind ik het ook jammer en begrijp ik het ergens ook wel dat de resterende bossen (over)beschermd worden.
Ik kan alleen maar hopen dat die enkele toertochtrijders het niet verzieken voor de organisatoren door afval achter te laten en anti-mountainbikers nog meer argumenten te geven om onze tochten aan banden te leggen.
Ik kan alleen maar hopen dat die enkele toertochtrijders het niet verzieken voor de organisatoren door afval achter te laten en anti-mountainbikers nog meer argumenten te geven om onze tochten aan banden te leggen.
-
BikingBrecht
- Mountainbiker
Post by BikingBrecht »
Het is duidelijk dat naast de gemotoriseerde sporten vooral de mountainbike-toertochten een doorn in het oog zijn. Begrijpelijk lijkt me.phille wrote:om terug te komen op de reden van deze topic (gijle kunt wel alles goe uit de context rukken zenne, ik praat hier over de acties in een bos en we gaan ineens beginnen over verdraagzaamheid en de vervuiling van vliegtuigen ...)
schept al een ander plaatje, er komt wel degelijk toegang tot het bos maar dan een gecontroleerde toegang zoals een vast traject, iets wat wij in Heverlee al 10 jaren moeten respecteren ...Verschillende van onze mensen van het beheerteam zijn zelf mountainbikers. Het laatste jaar is de toestand van de wegen in het bos echter zo sterk achteruit gegaan dat we niet veel opties hebben. Als wij de cross-motoren, enduro's, quads, downhillers, ... uit het bos willen houden kunnen wij enkel overgaan tot het afsluiten van een aantal wegen, ook dus voor fietsers.
Voor 2011 werd één mountainbike-tourtocht aangevraagd en toegelaten door de vorige eigenaars, dit hebben wij gerespecteerd.
Na grondige evaluatie door ons beheerteam en de mensen van Natuurpunt in Mechelen en in samenspraak met een lokale MTB-vereniging willen wij wel een bewegwijzerd MTB-parcours en een wandelparcours voorzien in het bos. Evenementen georganiseerd door MTB- en andere wielerverenigingen waarbij op één weekend vele honderden fietsers (het laatste evenement telde bijna 2000 deelnemers)kriskras het bos teisteren zal echter zo veel mogelijk vermeden moeten worden. Ieder evenement dat het bos doorkruist is in ieder geval onderworpen aan een schriftelijke toelating door het beheerteam (datum, begin- en einduur, parcours, bevoorradingsposten, geschatte aantal deelnemers, ...).
Met vriendelijke groeten.
Zonder iets tegen moto's of quads te hebben, kan je niet ontkennen dat door de kracht voor deze motoren het bospad vlugger kapot kan worden gereden. één mountainbiker zal daarnaast amper een spoor achterlaten. Maar wanneer er 800 à 2000 moutainbikers over hetzelfde paadje crossen, dan kan de 'schade' wellicht even groot zijn. Zeker wanneer het geregend heeft, wordt het bospad gevoeliger voor spoorvorming met op langere termijn erosie tot gevolg.
ALs we als mountainbiker eerlijk zijn, kunnen we dit niet ontkennen. Wat kunnen we eraan doen?
- Een initiatief zoals IMBA lijkt me niet slecht. Organisatoren die na de vele winterse toertochten eens het bos ingaan om kapotgereden paden te herstellen?
- Er zou ook een kaart kunnen worden opgemaakt waarbij erosie gevoelige paadjes in kaart worden gebracht en deze bijgevolg bij regenweer worden vermeden.
- Maar misschien kunnen we ook beginnen met een boom te kopen zoals hier eerder werd aangehaald. http://www.1miljoenbomen.be/
Allez, ik denk dat we natuurpunt niet onmiddellijk als een vijand moeten aanzien. Die mensen hebben net als elke moutainbiker een liefde voor de natuur. Het is alleen jammer dat ze nogal eenzijdig hun initiatieven opleggen zonder met de verschillende sportgroeperingen te overleggen.
Trevorken wrote:In ieder geval, zoals die groene pippo's van natuurpunt hier bezig zijn, is er binnenkort geen probleem meer met bossen.
Ze zijn ze allemaal compleet aan het omkappen en zandvlaktes aan het maken.

Werken op de Belse heide gaan weldra van start (2011/02)
Binnen afzienbare tijd zal er op de Belse heide gestart worden met de ontwikkeling van 10 hectare heide- en stuifduinlandschap. De monotone dennenaanplanten zullen bijna volledig gekapt worden waarna de bovenste strooisellaag zal afgevoerd worden. Op 20 februari is de buurt reeds geïnformeerd via infowandelingen en vanaf nu zijn er ook verschillende infoborden voorzien om de plaatselijke recreanten te informeren.
De plaatselijke recreanten en hiermee geassocieerde toerismesector zijn samen met de natuur trouwens de grootste winnaars bij deze natuurherstelwerken. Het type natuur dat we op deze zandige landduinen zullen ontwikkelen wordt opengesteld voor de zachte recreanten. Over het hele gebied zal Iedereen zal van deze natuur mogen genieten.
Bron
- jacques-de-mtb'er
- Mountainbiker
Post by jacques-de-mtb'er »
dit meen je niet
ik mtb geregeld in geel en heb die rode en oranje strepen zien staan en die zijn vlak naast een mooie singletrak van de groene mtb route
ik mtb geregeld in geel en heb die rode en oranje strepen zien staan en die zijn vlak naast een mooie singletrak van de groene mtb route
Damn, ik rij daar ook regelmatig. Zonde seg... Vorige week een toerke gemaakt in Balen in 'De Most' aan de keiheuvel. Ik kwam bovenop een zandduin en het uitzicht was net alsof er oorlog was uitgebroken: overal bomen tegen de grond en diepe sporen van zware machines. Spijtig... Groen? Ik weet het niet, maar natuur is natuur.
- glimburger
- Mountainbiker
Post by glimburger »
Wij hadden hier in Opitter mooie bossen die ze nu voor de houtopbrengst - onder het mom van natuurbeheer- professioneel om zeep hebben geholpen voor de komende 20 -30 jaar.
Ik ben nog niet 1 persoon tegengekomen in het bos die er ook maar 1 (één) goed woord voor over had over hetgeen men hier heeft klaargespeeld. Het bos en de regio is ingekleurd voor zachte recreatie maar velen herkennen hun bos niet meer.
Als wij met onze fietsen evenveel natuur mogen vernielen als zij met hun machines gedaan hebben dan mag heel België hier met fiets, quad én crossmotor passeren. Dan nog is het maar een peulschil qua vernieling dan hetgeen men er nu heeft achtergelaten.
MTB-ers herstellen en vernieuwen nu de paden, bewoners uit de buurt ruimen het resthout op wat men achteloos voor hun deur liet slingeren, wandelaars, menners en ruiters proberen hun paaltjes te herontdekken en rijden en lopen zich onherroepeklijk vast.
En de houthandelaar? Nadat hij het laatste hout heeft geladen hebben we hem niet meer gezien om de voor de afvoer gebruikte wegen te herstellen. Je moet al een 4x4 hebben om nog op de wegen te kunnen rijden waar je vroeger met een normale auto makkelijk de bos in kon.
Groenen? bosbeheerders? groen en bos? beheersplan? NADA!!! enkel de opbrengst telt, al is he tonder het mom van natuurbeheer.
Hopelijl zal het niet overal zo zijn. Als zachte gebruiker van de bossen heb je toch niks te zeggen. En al de "groene verenigingen" willen toch maar 1 ding en dat is zo veel mogelijk in bezit krijgen, en dan afsluiten of proberen een natuur te herstellen van eeuwen geleden.
Wat doe je daar als individuele rijder of club tegen? Niks.
Zo, dat is nu even van me af
wat foto's van de bos zoals die er nu bij ligt?
https://picasaweb.google.com/1034614916 ... 5762636386
Ik ben nog niet 1 persoon tegengekomen in het bos die er ook maar 1 (één) goed woord voor over had over hetgeen men hier heeft klaargespeeld. Het bos en de regio is ingekleurd voor zachte recreatie maar velen herkennen hun bos niet meer.
Als wij met onze fietsen evenveel natuur mogen vernielen als zij met hun machines gedaan hebben dan mag heel België hier met fiets, quad én crossmotor passeren. Dan nog is het maar een peulschil qua vernieling dan hetgeen men er nu heeft achtergelaten.
MTB-ers herstellen en vernieuwen nu de paden, bewoners uit de buurt ruimen het resthout op wat men achteloos voor hun deur liet slingeren, wandelaars, menners en ruiters proberen hun paaltjes te herontdekken en rijden en lopen zich onherroepeklijk vast.
En de houthandelaar? Nadat hij het laatste hout heeft geladen hebben we hem niet meer gezien om de voor de afvoer gebruikte wegen te herstellen. Je moet al een 4x4 hebben om nog op de wegen te kunnen rijden waar je vroeger met een normale auto makkelijk de bos in kon.
Groenen? bosbeheerders? groen en bos? beheersplan? NADA!!! enkel de opbrengst telt, al is he tonder het mom van natuurbeheer.
Hopelijl zal het niet overal zo zijn. Als zachte gebruiker van de bossen heb je toch niks te zeggen. En al de "groene verenigingen" willen toch maar 1 ding en dat is zo veel mogelijk in bezit krijgen, en dan afsluiten of proberen een natuur te herstellen van eeuwen geleden.
Wat doe je daar als individuele rijder of club tegen? Niks.
Zo, dat is nu even van me af
- Foxy
- Mountainbiker
ziet er bekend uit. Hier net van hetzelfde in de bossen.glimburger wrote:
- jacques-de-mtb'er
- Mountainbiker
Post by jacques-de-mtb'er »
ThaDoc wrote:Damn, ik rij daar ook regelmatig. Zonde seg... Vorige week een toerke gemaakt in Balen in 'De Most' aan de keiheuvel. Ik kwam bovenop een zandduin en het uitzicht was net alsof er oorlog was uitgebroken: overal bomen tegen de grond en diepe sporen van zware machines. Spijtig... Groen? Ik weet het niet, maar natuur is natuur.
ik was vorige week nog een toertje in bel aan het doen, en ik dacht waarom die rode strepen, even later nog blauwe strepen tegengekomen waarschijnlijk word gewoon alles neergehaald, en het alternatief is ook niet goed voor de sport, want de netevallei ligt ver van de belse bossen
Ik zal het stuk dat straks word omgekapt missen, het was ne leuke speeltuin voor te klimmen en dalen