heeft MTB een toekomst ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Geef aan iedereen wat, en het is opgelost (Hier in de buurt: 1 cross parcours in Genk, Waterloos dicht...dus cross maar op hé). Wat heb je nog over ? De bossen in "het zwart" omploegen en omwoelen. Commercieel mag en kan een ieder die daartoe in staat is een enduro of een cross moto te koop, maar JE MAG HET NIET MEER GEBRUIKEN, althans, hier in de buurt.
Van een andere kant, is het wel een ravage dat achtergelaten wordt. Gisteren nog ben ik op de terril in As eventjes gaan baggeren, mens toch..er zijn tientalen reeds "aangelegde" sporen, en telkens opnieuw wordt een tiental meters links of rechts weer een nieuw "aangelegd". En ze komen soms van ver om hier alles kapot te maken, uit Duitsland (de grens is niet ver en Nederland ook niet). Dat is een van de problemen. Eerst de enduro aanpakken, dan de MTB's...alleen de menners en ruiters en de nordic walkings mogen een van deze nog hier in de bossen rond tafelen :-?
Ik meen te denken dat hier en daar MTB club vragende partij zijn om vaste en zinvolle parcours te mogen aanleggen, er zijn zoveel bossen hier in de buurt en wat hebben we ? De Maasvallei tegen betaling :(
Ik heb ooit bij de Hoge Kempen gemaild ivh, maar men zegt: er is op dit ogenblik geen geld van de BLOSO om dit te kunnen doen, eerst de ruiters en menners paden aanleggen en dan jullie...ondertussen zie ik alleen dit: route 81, route 94 enz voor ruiters en blauwe en groene en rooie pijlen voor wandelroute, en palen met Verboden voor MTB. :evil:
Wat doet ge daaraan ??? De boswachter van hier in de buurt besef dit ook zunne, er zijn lobby's in de weg die dit belemmeren, namelijk iedereen "wat" te geven.
Bobken
Mountainbiker

Post by Bobken »

TITTYMAN wrote:Parcours zijn te bekomen bij de firma's die quad trips organiseren, keuze genoeg en dikwijls nog veel mooier dan lukraak het bos te gaan verneuken waar het niet mag.
Dan ga jij er van uit dat die firma's deze tochten allemaal aanvragen? Ik heb reeds veel ervaring met zowel 4x4 en quad's en ik kan zeggen dat het niet meevalt om iets officieel in orde te krijgen. Overal stuit je wel ergens op een nee van de groenen.
Het enige wat je dan nog kan doen is zwartrijden als je de hobby wil uitoefenen.

Ik denk dat we als Belgen allemaal eens (ja ook de groenen) bij het principe van leven en laten leven moeten stilstaan.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Als nu alle mtb'ers een bos kopen, wat in feite niet zo duur is, dan kunnen de groenen gaan sjankeren.

ik heb 1 hectare liggen, alleen inbereidbaar per fiets, op dit moment, maar eens we daar wat tracks hebben doorgetrokken, geeeen wandelaars welkom :wink:

Streets
Pashley 24Mhz
Mountainbiker

Post by Pashley 24Mhz »

In het verleden nog achternagezeten geweest door de boswachter in een bos waar je niet mocht rijden, door een boswachter die er ZELF met de mtb reed #-o !!! Begrijpe wie begrijpen kan...
Je mag hier in bijna geen enkel bos meer rijden, terwijl half het bos omgeploegd is voor de jeeps en camionnetten van natuurbeheer, en daar kan ik niet tegen.
Mickey Mouse
Mountainbiker

Post by Mickey Mouse »

Streets wrote:Als nu alle mtb'ers een bos kopen, wat in feite niet zo duur is, dan kunnen de groenen gaan sjankeren.
Streets
Dat ik het probleem, die groenen zullen jou wel netjes komen zeggen wat jij in jou bos mag doen en niet mag doen ... daar zijn ze goed in, moeien met anderen en zelf maar doen ...
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

[quote="Bobken"][quote="TITTYMAN"]Parcours zijn te bekomen bij de firma's die quad trips organiseren, keuze genoeg en dikwijls nog veel mooier dan lukraak het bos te gaan verneuken waar het niet mag.[/quote]

Dan ga jij er van uit dat die firma's deze tochten allemaal aanvragen? Ik heb reeds veel ervaring met zowel 4x4 en quad's en ik kan zeggen dat het niet meevalt om iets officieel in orde te krijgen. Overal stuit je wel ergens op een nee van de groenen.
Het enige wat je dan nog kan doen is zwartrijden als je de hobby wil uitoefenen.

Ik denk dat we als Belgen allemaal eens (ja ook de groenen) bij het principe van leven en laten leven moeten stilstaan.[/quote]

Denk niet dat ik dat schrijf hé, tenzij je altijd bepaalde zaken zelf uitvindt of insinueert terwijl je iets leest ?

Het staat er toch klaar en duidelijk dat er genoeg firma's zijn die dergelijke zaken organiseren niet ??? En je bent echt niet de enige met "ervaring" in het 4x4 wereldje hoor.

En het wil ook niet zeggen dat ik de "groenen" bijstaan om misschien dan al op je volgende opmerking te antwoorden. Ik zou het ook liever anders zien en het komt hier gewoon neer op het feit dat iedereen maar opdoet en dat een veralgemeend verbod her en der dan natuurlijk niet meer kan uitblijven als één of andere lokale ambtenaar er zich eens achter zet om het verbod in orde te krijgen.
Bobken
Mountainbiker

Post by Bobken »

TITTYMAN wrote:
TITTYMAN wrote:Parcours zijn te bekomen bij de firma's die quad trips organiseren,
Denk niet dat ik dat schrijf hé, tenzij je altijd bepaalde zaken zelf uitvindt of insinueert terwijl je iets leest ?

En het wil ook niet zeggen dat ik de "groenen" bijstaan om misschien dan al op je volgende opmerking te antwoorden. Ik zou het ook liever anders zien en het komt hier gewoon neer op het feit dat iedereen maar opdoet en dat een veralgemeend verbod her en der dan natuurlijk niet meer kan uitblijven als één of andere lokale ambtenaar er zich eens achter zet om het verbod in orde te krijgen.
Probeer mijn reactie niet te ervaren als een aanval aub. Ik wil niks uitvinden of insinueren.
Je zegt letterlijk dat de parcours te bekomen zijn bij de firma's.
Ik ben er zeker van dat deze ook gewoon roadbooks organiseren over stukken die niet aangevraagd zijn. Uiteindelijk rijden zij ook op stukken waar ze niet mogen komen en daarbij kijken ze echt niet waar de mtb'ers nu juist rijden of niet. Daarmee mijn reactie.
Kernprobleem is en blijft de intolerantie van mensen (en daarmee bedoel ik niemand specifiek) en het gebrek aan plaatsen om de hobby legaal uit te oefenen.
Ik beweer trouwens ook nergens dat ik de enige ben die ervaring heeft met deze materie, enkel dat ik al dikwijls een nee heb mogen ervaring in een poging om tot roadbooks te organiseren.
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Tja, ik baseer me op ervaringen in de ardennen en daar is het in de meeste gevallen toch allemaal netjes geregeld hoor en daar zagen ze al als ge ne scheet in het bos laat.

Het komt toch sowieso terug op mijn eerste opmerking omtrent het feit dat de goede het met de slechte moeten bekopen. Als alles normaal verloopt en iedereen is een beetje respectvol dan is er geen probleem en indien toch dan zal het wel één of andere lokale gefrustreerde ambtenaar of hartfreter zijn die in de weg ligt. Het hoeven maar een paar cowboys te zijn die den trein in gang zetten.

Nu denk ik niet dat mtb geen toekomst meer heeft, dat zou wat tever gegrepen zijn hé. Er zijn toch ook nog genoeg groepen wielerterroristen die rondrijden in het midden van de weg, spookrijdend op fietspaden, door het rood enz enz en dit al brullend tegen iedereen die in de weg rijdt volgens hen. Daar zijn ook al boeken en fora over volgeluld en het blijft toch ook zoals het is. Ook daar zijn het de uitzonderingen die de regel maken, spijtig genoeg want er zijn allicht hopen meer toffe groepen dan degene die het te bont maken.

Ach, volgend weekend gewoon weer het bos in zeker en lekker genieten van de training zeker :lol: :lol:
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

TITTYMAN wrote:...............Er zijn toch ook nog genoeg groepen wielerterroristen die rondrijden in het midden van de weg, spookrijdend op fietspaden, door het rood enz enz en dit al brullend tegen iedereen die in de weg rijdt volgens hen. Daar zijn ook al boeken en fora over volgeluld en het blijft toch ook zoals het is. Ook daar zijn het de uitzonderingen die de regel maken, spijtig genoeg want er zijn allicht hopen meer toffe groepen dan degene die het te bont maken.......
hun kunnen ze de openbare weg niet verbieden hé, daarintegen kunnen ze ons wel weren uit het bos.......
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Pashley 24Mhz wrote: Je mag hier in bijna geen enkel bos meer rijden, terwijl half het bos omgeploegd is voor de jeeps en camionnetten van natuurbeheer, en daar kan ik niet tegen.
Sjiek he, het moet een fantastische job zijn, werken bij het natuurbeheer of boswachter zijn.

Zonder bemoeienis met een 4x4 overal rijden waar je maar wil....
Post Reply