Wat is het gewicht van uw bike?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

Hoeveel weegt uw MTB?

8 kilo of minder
19
4%
9 kilo
74
15%
10 kilo
111
23%
11 kilo
113
23%
12 kilo
96
20%
13 kilo
33
7%
14 kilo
21
4%
15 kilo
7
1%
16 kilo
3
1%
17 kilo of meer
10
2%

Total votes: 487

aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

Dacuba wrote:
TITTYMAN wrote:Tja, met carbon uiteraard ... en wellicht met lichte alu ook. Soms vind ik het wel grappig dat je bikes ziet waar heel bewust gekeken wordt naar het gewicht van bv de banden, terwijl er dan een zware zadelpen of stuur op staat.

Enfin, ieder z'n ding hé.
Hoe lager het rollend gewicht, hoe sneller de bike accelereert he :wink: Waarom denk je dat de belangrijkste upgrade van je fiets een lichtgewicht setje wielen is?
Jep dat is waar.

Op m'n Singlespeed ben ik aan het experimenteren met schijfremmen (adapter wegens geen discbevestiging op het frame) en daar zit nu een redelijk zwaar/slap/pruts disc wielsetje in. En ik moet toch toegeven dat m'n Xmaxjes van ervoor iets vlotter bolden.

maar of je nu een zadelpen van 120 gram of 300 gram hebt, het zal niet veel uitmaken aan rij-eigenschappen
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

moet ook wel zeggen dat xmaxjes tubeless lagen en de huidige nog met van die antieke Butyl binnenbanden

maar binnenkort Ghetto Tubeless eens proberen op de huidige set.
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

TITTYMAN wrote:
*Tom* wrote:je spreekt daar nu over lichte banden maar wel een zwaar zadelpen of stuur

ik vind het nog grappiger als ge lichte onderdelen ziet op de fiets
alles carbon en lichte bandjes
maar de rijder heeft wat kilootjes teveel
Lol die is idd nog grappiger.
Ik denk daar niet zo over [-X
Het kiezen van een lichte fiets of het zelf opbouwen met extra lichte onderdelen heeft niets te maken met het eigen gewicht. Voor vele fietsers
is het hebben en het voelen en het zien of het ook willen hebben van een zo licht mogelijke fietske een van de extra's bij hun fietsen. Ook als ze dat doen voor hun hobby. En geloof me gerust als ik zeg dat het iedereen een heel prettig gevoel zal geven iedere keer je uw koersfietske van 6.3 kg of uw mtb van 7.7 kg effe optilt... En ja ik ben een lichtgewicht maar als ik 30 of 40 kg meer zou wegen dan zou ik dat prettig gevoel ook hebben.
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Ieder z'n gedacht hé Fonske.

Liever 75kg met ne bike van 10kg dan 120kg me ne bike van 8kg ze kerel.

#-o #-o #-o
Zombiker
Mountainbiker

Post by Zombiker »

Fons Moors wrote:...En geloof me gerust als ik zeg dat het iedereen een heel prettig gevoel zal geven iedere keer je uw koersfietske van 6.3 kg of uw mtb van 7.7 kg effe optilt...
Ik begrijp uw stelling ivm hobby en plezier, maar ik heb eerlijk gezegd meer lol om mijn bijna 14 kg wegend stalen ros op te heffen dan mijn veel lichter XC machientje.
Het gevoel en plezier dat dat zwaar ros geeft aan u benen na een rit van een paar uur is geweldig :drunk:

'k Heb me er zelfs schuldig aan gemaakt om de zwaarste pen en klem etc erop te vijzen die ik had liggen, had graag op 15kg uitgekomen :lol:
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Iemand die zwaarlijvig is en eraan wil werken, dat is goed. Dan zal het uiteraard prettig zijn een heel lichte fiets te hebben, maar je zal toch een beetje de gulden middenweg moeten zoeken. Te licht materiaal als beginnende fietser met serieus overgewicht lijkt me nu ook ni echt opportuun.

Kameraad van mij wilde enkele jaren terug beginnen fietsen en reed zo ook alijd z'n wielen paraplu op z'n koersfiets die amper 7 kg woog. Met een gestalte van 1,98mt. en bijna 120kg kan je best een paar "railonnekes" meer hebben voor het occasionele putteke in onze Belgische wegen en prachtige fietspaden :lol:
pulponarcotico
Mountainbiker

Post by pulponarcotico »

12,5 kg. Moeilijk om met een fully licht te blijven ... Maar mijn ouwe hardtail was 14 kg., dus een verbetering toch :lol:
mtbfool
Mountainbiker

Gewicht.

Post by mtbfool »

Mijn nieuwe Corratech Airtech Revolution fully weegt nu 11kg maar gaat met de nieuwe parts terug naar 10.5 kg
Voor fully een bike in mijn maat ( 54cm) is dat niet te veel.

Grtz; mtbfool
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

geen idee?
ruuducati
Mountainbiker
Location: Merida Matts 500 WCS-lite-M, 2012 Rocky Mountain Element 970

Post by ruuducati »

jakke-pompier wrote:c'dale scalpel 3 11,120kg
No way!!!

Standaard 12.00 kg droog aan de haak. Zelf gewogen. model 2010.
Post Reply