oja, quoten kan je leren.filsdanvers wrote: Heb je al eens voor jezelf uitgerekend wat er in het slechtste geval met jouw variabele kan gebeuren.
JA.
Je zal zien, meestal spreken we over een paar honderd euro verschil.
Op jaarbasis ja...
Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
30 jaar vind ik ook lang, maar als het niet anders kan....RD wrote:Lenen op 30 jaar...pfff eerlijk gezegd zou ik dit nooit zien zitten... dan moet je al bijna gaan afbetalen tot je pensioen? Ik heb 8 jaar terug een lening genomen op 15 jaar en vond da al lang...
Gelukkig heb ik niet zoveel moeten lenen om het te moeten spreiden over 30jaar, maar 15 jaar vind ik dan weer te kort. Je moet ook rekening houden met het fiscaal voordeel he.
- rangeerder
- Mountainbiker
Post by rangeerder »
http://static.tijd.be/geld_beleggen/rek ... oonkrediet
Kan je uitrekenen wat je moet betalen per maand.
Op 15jaar zullen er niet veel meer lenen of je moet een grote spaarrekening hebben of een mooi netto loon per maand.
Heb je al eens gekeken wat je NU moet betalen voor een gewoon huisje?
Kan je uitrekenen wat je moet betalen per maand.
Op 15jaar zullen er niet veel meer lenen of je moet een grote spaarrekening hebben of een mooi netto loon per maand.
Heb je al eens gekeken wat je NU moet betalen voor een gewoon huisje?
-
RD
- Mountainbiker
Mocht ik moeten kiezen tussen lenen op 30 jaar voor een dikke woning en lenen op 15 jaar voor een iets minder luxieuze woning dan weet ik het wel… wat ik wel zie is dat er heel veel boven hun stand willen leven en alle middelen zijn daar goed voor… niet te verwonderen dat er veel relaties op de klippen gaan, dikwijls liggen geldproblemen aan de basis. Als je iedere maand moet op de knip gaan leven omdat je de lening moet kunnen afbetalen en dat 30 jaar lang ( en da’s lang hé ) dan pas ik daar direct voor, er is meer in het leven hoor… ik doe ook graag nog iets samen met vrouw en kinderen…K10 wrote:tja en als je moet huren, kan je huren tot je dood valt...RD wrote:Lenen op 30 jaar...pfff eerlijk gezegd zou ik dit nooit zien zitten... dan moet je al bijna gaan afbetalen tot je pensioen? Ik heb 8 jaar terug een lening genomen op 15 jaar en vond da al lang...
Het enige waar Kawa een punt heeft is idd het fiscaal voordeel, maar daar zijn oplossingen voor hé , morgen zit ik samen met m’n boekhouder om dit probleem even aan te kaarten, investeren in vastgoed bvb.( er zijn talrijke financiele legale constructies mogelijk om dit te doen ) Een klein appartementje in een stad als Gent kopen bvb, voorlopig verhuren ( er zijn zat alleenstaanden die een klein appartementje zoeken) en later kun je dit eventueel nog gebruiken mochten de kinderen gaan studeren ipv een veel te duur bouwvallig kot te gaan huren…
Dat een huis tegenwoordig wat kost is een waarheid als een koe, echter kun je ook heel veel zelf doen en zeer veel geld besparen maar je moet het wel willen doen natuurlijk. Wij hebben onze woning buiten het ruwbouwwerk zo goed als volledig zelf afgewerkt en daar toch heel veel euro’s mee uitgespaard ( zelfs de dakkonstructie en bedekking hebben we volledig zelf gedaan, waar ik trouwens totaal geen ervaring mee had ). Onze woning is nu volledig binnen op punt, alles opgedaan, vliesdoek, schilderwerk enz… maar buiten is er nog steeds niks. Rondom is er simpelweg gazon gezaaid om het proper te kunnen houden, de oprit en terassen zijn er nog steeds niet, enkel kiezelsteentjes gegoten, stap voor stap noem ik dat, volgend jaar komen deze aan bod na 4 jaar wonen. Als je op veel verkavelingen rondrijd dan zie je dikwijls een volledig aangelegde tuin met terassen, oprit enz… en dan op het einde van de maand schuifkaas en eieren waarschijnlijk….
- KoRn
- Mountainbiker
fiscaal voordeel weg bij kortere leningen???...ge moet ook een pak meer interest betalen op een langere lening he.......persoonlijk vind ik het argument "lenen is beter want ge kunt iets aftrekken" nogal overroepen als ge ziet hoeveel ge extra moet betalen als ge een lening hebt van pakweg 20 jaar..zoveel trekt ge volgens mij nooit niet terug als wat ge extra betaald
Ik ben misschien één van de weinigen die niet heeft uitgeteld wat ik in totaal aan intrest ga betalen op het einde van de rit.KoRn wrote:fiscaal voordeel weg bij kortere leningen???...ge moet ook een pak meer interest betalen op een langere lening he.......persoonlijk vind ik het argument "lenen is beter want ge kunt iets aftrekken" nogal overroepen als ge ziet hoeveel ge extra moet betalen als ge een lening hebt van pakweg 20 jaar..zoveel trekt ge volgens mij nooit niet terug als wat ge extra betaald
Eerlijk gezegd? Da boeit me niet.
Voor mij telt het bedrag dat ik maandelijks moet betalen.
Ik lig er dus niet echt wakker van als ik in totaal 5000€(?) meer aan intrest betaald heb door te lenen op 20 ipv 15 jaar.
Misschien een rare hersenkronkel van mij, maar ik bekijk het nu eenmaal zo.
Lenen op een zo kort mogelijke periode om dan na 15 jaar te gaan investeren in vastgoed om te verhuren is al heel niks voor mij.
Als ik zie wat een miserie je kan voorhebben met huurders..
En als je geen kinderen hebt, voor wie moet je dan zoveel vastgoed bezitten?
Nee, laat mij maar een kleinere maandelijks last dragen, naarmate de jaren gaan we meer verdienen dus weegt die aflossing alleen maar minder door.
Ik denk dat de keuze toch iets anders ligt tegenwoordig.RD wrote: Mocht ik moeten kiezen tussen lenen op 30 jaar voor een dikke woning en lenen op 15 jaar voor een iets minder luxieuze woning dan weet ik het wel… wat ik wel zie is dat er heel veel boven hun stand willen leven en alle middelen zijn daar goed voor…
Lenen voor een huis op 25-30 jaar of geen huis kopen/bouwen maar gaan huren.
Dat er teveel zijn die boven hun stand willen bouwen of kopen is een feit, maar met de huidige grond-, bouw- en vastgoedprijzen is het niet meer makkelijk om te gaan lenen met een kortere looptijd.
Jij hebt 8 jaar geleden geleend, maar had je financiële hulp? Veel spaargeld? Jij verdient misschien zoveel dat een aflossing van 1500€ per maand makkelijk haalbaar is?
Komt er nog bij dat de prijzen van tegenwoordig niet meer vergelijkbaar zijn met 10 jaar geleden.
Ik denk dat jongeren die geen hulp van thuis uit krijgen en een gemiddeld inkomen trekken het niet meer halen om te bouwen/kopen met een looptijd van 15 jaar.
Over die afwerking mettertijd heb ik toch ook mijn bedenkingen.RD wrote: Onze woning is nu volledig binnen op punt, alles opgedaan, vliesdoek, schilderwerk enz… maar buiten is er nog steeds niks. Rondom is er simpelweg gazon gezaaid om het proper te kunnen houden, de oprit en terassen zijn er nog steeds niet, enkel kiezelsteentjes gegoten, stap voor stap noem ik dat, volgend jaar komen deze aan bod na 4 jaar wonen. Als je op veel verkavelingen rondrijd dan zie je dikwijls een volledig aangelegde tuin met terassen, oprit enz… en dan op het einde van de maand schuifkaas en eieren waarschijnlijk….
WIj hebben hier ook verschillende posten niet meegenomen voor intrek van de woning maar ik zou het toch iets anders doen als ik opnieuw moest beginnen.
Wij wonen nu 5 jaar en ben het stillekes beu aan het geraken.
Grote posten zoals een keuken of badkamer spaar je niet even bij elkaar op een jaartje tijd, zeker niet als je ondertussen ook nog eens van het leven wil genieten, fietsen wil kopen en wil gaan reizen.
Als ik het opnieuw zou doen zou ik toch iets meer gaan lenen om toch zeker de keuken en badkamer af te kunnen werken voor het intrekken van de woning.
Het enig voordeel dat ik nu heb is dat ik m'n badkamer en trapbekleding aan 6% kan laten uitvoeren.