Hulp gevraagd bij kaartkeuze!
Na de positieve reacties hier, ben ik overtuigd om ook een Edge 800 aan te schaffen. Ik wil er sowieso cadans en hartslagmeter bij. Dus dat wil zeggen dat ik voor de bundle ga. Sakal in Genk lijkt momenteel een voordeliger aanbieder te zijn (in België).
Maar nu... de kaarten.
Ik wil hem zowel op de koersfiets als op de mountainbike gebruiken. Dus City Navigator Europe en Topo Benelux (van Garmin) zijn voor de hand liggend.
Ik wil zowel zelf routes/tracks gaan maken/bewerken op pc (vooral voor koersfiest, maar misschien ook met mountainbike), als reeds gemaakte tracks gaan rijden.
Om op de kaarten tracks op pc te gaan bewerken heb je Mapsource nodig.
-De topo Benelux kun je alleen per DVD kopen, en daar wordt Mapsource bijgeleverd (denk ik).
-De City Navigator Europe wordt ook op SD aangeboden via een bundle-pack, maar kun je natuurlijk ook apart op DVD aanschaffen. Deze kaart in een bundle op SD aanschaffen is wel een stuk goedkoper dan wanneer de City Navigator Europe op DVD aanschaft. Alleen bij de SD-versie zit Mapsource er niet bij (in tegenstelling tot de DVD-versie), maar Mapsource heb ik dan al via de Topo.
Alhoewel, de verkoper van Sakal wist me te vertellen dat, als je kiest voor CN op SD, je deze dan wel niet samen (over mekaar) kunt gebruiken op je Edge met de topo: op de bijgeleverde SD-kaart is geen ruimte meer beschikbaar om de topo er bij te zetten, en de CN kopiëren naar een grotere SD-kaart zou volgens de verkoper niet gaan o.v. versleuteling. Daarnaast zou die versie van CN op SD-kaart helemaal niet bewerkbaar of routeerbaar zijn.
Bij een andere winkel kreeg ik weer andere informatie (bundle kopen incl. CN op SD en daarnaast losse DVD met Topo). Dus mijn voor de hand liggende vragen:
-Wat is nu de warheid en wat heb je nu precies nodig om zowel City Navigator Europe als Topo Benelux (gelijktijdig/synchroon over mekaar) te kunnen bewerken (via Mapsource) en gelijktijdig te kunnen gebruiken op je Edge?
-Zijn er naast deze kaarten goedkopere alternatieven van kaarten (de opensource maps heb ik al gevonden, maar daarvan lijken de berichten niet zo positief te zijn). Het is de bedoeling dat zowel de gewone stratenkaart als de topo bewerkbaar en routeerbaar zijn.
Alvast bedankt voor jullie input.
X4C
edge 800 .... ?
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Passeer eens bij Point2 in Paal
Zowel CN als Topo Benelux zijn routeerbaar
En dat wordt niet beinvloed of je deze nu koopt op DVD of op SD
En zowel routeerbaar op je pc in MS als op je GPS
CN op SD, kan je aanvullen op je gps met de Topo die je installeert op het interne geheugen van je gps
Hoe je ze ook koopt, je kan ze nooit tegelijk zichtbaar tonen op je gps
Er is er altijd eentje die de bovenhand neemt en bijgevolg zichtbaar is
Losstaand hiervan, het best zorg je ervoor dat er maar 1 kaart tegelijk aangevinkt staat op je gps (anders kan dit serieuze problemen opleveren bij route berekeningen of herberekeningen en dit komt ook ten goede van de processor snelheid)
Dit aanvinken doe je op je gps
MS is op zich gratis, en moet je ook maar 1x installeren
Enkel kaarten gekocht op DVD kun je gebruiken in MS
Dus...
Voordeel kaarten op DVD: bruikbaar op pc en op gps
Nadeel kaarten op DVD: enkel en alleen bruikbaar op die gps waarvoor je de unlock geregeld hebt
Voordeel kaarten op SD: bruikbaar op elke gps waar op dat moment je sd kaart insteekt
Nadeel kaarten op SD: niet bruikbaar op je pc (MS dus...)
Zowel CN als Topo Benelux zijn routeerbaar
En dat wordt niet beinvloed of je deze nu koopt op DVD of op SD
En zowel routeerbaar op je pc in MS als op je GPS
CN op SD, kan je aanvullen op je gps met de Topo die je installeert op het interne geheugen van je gps
Hoe je ze ook koopt, je kan ze nooit tegelijk zichtbaar tonen op je gps
Er is er altijd eentje die de bovenhand neemt en bijgevolg zichtbaar is
Losstaand hiervan, het best zorg je ervoor dat er maar 1 kaart tegelijk aangevinkt staat op je gps (anders kan dit serieuze problemen opleveren bij route berekeningen of herberekeningen en dit komt ook ten goede van de processor snelheid)
Dit aanvinken doe je op je gps
MS is op zich gratis, en moet je ook maar 1x installeren
Enkel kaarten gekocht op DVD kun je gebruiken in MS
Dus...
Voordeel kaarten op DVD: bruikbaar op pc en op gps
Nadeel kaarten op DVD: enkel en alleen bruikbaar op die gps waarvoor je de unlock geregeld hebt
Voordeel kaarten op SD: bruikbaar op elke gps waar op dat moment je sd kaart insteekt
Nadeel kaarten op SD: niet bruikbaar op je pc (MS dus...)
CorrectX4C wrote:Hallo Beny,
Dank voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp dien ik beide kaarten op DVD aan te kopen indien ik ook beide kaarten wil kunnen bewerken op de pc. De City Navigator op SD zou dus niet bewerkbaar zijn op pc (ook al heb je er MapSource op staan); correct?
Xavier
Beide systemen hebben voordelen, maar ook nadelen
Aan jou om uit te maken wat je kiest
- De niet goede oplossing
Of de best slechtste oplossing
Ik heb vandaag de eerste keer de edge 800 gebruikt.
Tijdens het rijden verspringen de velden.
Als ik stilsta blijven ze staan.
Zodra ik verder rij gaat hij van timer-pagina 1 naar timer-pagina 2, dan naar pagina 3, vervolgens de kaart-pagina, dan de hoogte-pagina.
En vervolgens terug naar pagina 1 en zo blijft hij constant van scherm wisselen. Om de 3 a 4 seconden of zoiets.
Schermvergrendeling opzetten helpt niet.
Ik kan natuurlijk in de instellingen de pagina's uitschakelen maar dan kan ik ook manueel niet wisselen tussen de schermen.
Of is er ergens een instelling die ik over het hoofd zie?
Tijdens het rijden verspringen de velden.
Als ik stilsta blijven ze staan.
Zodra ik verder rij gaat hij van timer-pagina 1 naar timer-pagina 2, dan naar pagina 3, vervolgens de kaart-pagina, dan de hoogte-pagina.
En vervolgens terug naar pagina 1 en zo blijft hij constant van scherm wisselen. Om de 3 a 4 seconden of zoiets.
Schermvergrendeling opzetten helpt niet.
Ik kan natuurlijk in de instellingen de pagina's uitschakelen maar dan kan ik ook manueel niet wisselen tussen de schermen.
Of is er ergens een instelling die ik over het hoofd zie?
de mijne is volgens mij op ne maandag gemaakt. de workouts waar ik ne tijd terug overhad blijven een probleem. en nu heb ik een probleem met het uploaden naar garmin conect.
Sommige activiteiten konden niet worden geüpload. Klik op de koppeling "Mislukt" om de foutmeldingen weer te geven en probeer het opnieuw
en als ik ze handmatig wil uploaden krijg ik deze melding. Sommige activiteiten konden niet worden gemaakt.
heb hem al terug gereset en terug geupdate
Ief
Sommige activiteiten konden niet worden geüpload. Klik op de koppeling "Mislukt" om de foutmeldingen weer te geven en probeer het opnieuw
en als ik ze handmatig wil uploaden krijg ik deze melding. Sommige activiteiten konden niet worden gemaakt.
heb hem al terug gereset en terug geupdate
Ief
Ik dacht al zoiets.galileo wrote:Hanske er is ergens een instelling waarbij je automatisch wisselen van schermen kunt aan en uitzetten.
Ik heb de functie 'Auto Scroll-snelheid' uitgeschakeld.galileo wrote:Ik weet niet zo direkt meer waar.
Het enige dat ik denk dat er verband mee zou kunnen hebben.