edge 800 .... ?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Post Reply
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

Jere BE wrote:Hebben jullie ook al het probleem had als je een route uitstippeld met bacecamp. Een hele rit v aan mijn huis vertrekken en aankomen aan mijn huis. Dat als je start hij de geplande route die ik uitgestippeld heb, dat de edge 800 deze route niet volledig volgt of dat de gps soms zelf niet meer weet waarheen?
We hebben al een korte route geprobeert van 35km en 1 v 70km, de route is mooi uitgestippeld en toch volgt hij niet de aangegeven route zoals basecamp???? ZEER VERVELEND!!!
Kan iemand mij hierbij helpen...
ik neem aan dat je vertrouwd bent met de begrippen:
-routes
-tracks
-koersen
-waypoints
???

ik neem aan dat je niet rechstreeks vanuit BC of MS data verstuurt maar dit steeds doet via je verkenner (of my computer)?
Jere BE
Mountainbiker
Location: Trek Superfly 2013 29er / Stumpjumper Comp 2013 29er

Post by Jere BE »

Eum...... Ik zou het niet weten... ik maak een route in BC (als mijn 800 aangesloten is aan de pc want anders heb ik die kaart niet citymaps) en als hij af is zet ik deze in mijn verzameling zodat ik deze kan opvragen op de 800?

Waypoints zijn tussen punten die je gebruikt om de route te plannen toch...(van punt a naar b naar c naar d, enz...)?
Wat is het verschil tss routes, tracks en koersen?

Ik moet die route dan toch opvragen bij koersen? Dan de juiste koers (route) selecteren en drukken op GA? Of ben ik niet goed bezig??

Op BC staat de route zoals we willen en op de 800 heeft hij die ook goed als je alles bekijkt VOOR je start maar dan als je die rijdt volgt hij die route niet altijd soms een stuk wel dan een stuk niet...enz...en dan soms straat in straat uit want het is dan net alsof hij het niet meer weet waarheen?

Doe ik iets verkeerd? Het is onze 1ste gps en het is nogal wat zoeken?

Alvast bedankt voor de reactie want weet geen raad momenteel...
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

Jere BE wrote:Eum...... Ik zou het niet weten... ik maak een route in BC (als mijn 800 aangesloten is aan de pc want anders heb ik die kaart niet citymaps) en als hij af is zet ik deze in mijn verzameling zodat ik deze kan opvragen op de 800?

Waypoints zijn tussen punten die je gebruikt om de route te plannen toch...(van punt a naar b naar c naar d, enz...)?
Wat is het verschil tss routes, tracks en koersen?

Ik moet die route dan toch opvragen bij koersen? Dan de juiste koers (route) selecteren en drukken op GA? Of ben ik niet goed bezig??

Op BC staat de route zoals we willen en op de 800 heeft hij die ook goed als je alles bekijkt VOOR je start maar dan als je die rijdt volgt hij die route niet altijd soms een stuk wel dan een stuk niet...enz...en dan soms straat in straat uit want het is dan net alsof hij het niet meer weet waarheen?

Doe ik iets verkeerd? Het is onze 1ste gps en het is nogal wat zoeken?

Alvast bedankt voor de reactie want weet geen raad momenteel...
sla je uw routes, track, waypoint, trakcs ... ergens op op uw pc?
in welke formaat? (gpx, crs, tcx, ...)
Jere BE
Mountainbiker

Post by Jere BE »

Nee deze worden opgeslagen op het toestel zelf denk ik of op het geheugenkaartje... bij BC staat er bovenaan links verzameling, daarin zitten deze.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

Jere BE wrote:Nee deze worden opgeslagen op het toestel zelf denk ik of op het geheugenkaartje... bij BC staat er bovenaan links verzameling, daarin zitten deze.
Doorlees eens de gebruikershandleiding
http://static.garmincdn.com/pumac/Edge_800_OM_NL.pdf
Pagina 23: bestanden laden
Dit is dé manier!
Jere BE
Mountainbiker

Post by Jere BE »

Denk niet dat dat het probleem is de route die ik maak via BC kan ik ook opvragen op mijn 800 net zoals ik hem ook gepland heb (want dat kan je bekijken voor je start, dan zoom ik in op de kaart en kan ik de hele route volgen en alles klopt) maar eens hij hem begint te rijden gaat het goed in het begin en dan opeens weet hij niet goed echt waarheen.
Het is echt gek... de 800 heeft duidelijke pijlen aan die je echt nie kan missen en toch slaat hij opeens door ofzo?

Dit heb zelfs al tegen gekomen dat ik na de rit (als ik de gegevens uploade via garmin-connect):
(de uitgestippelde route was 34.7km) En dit vond ik bij mijn activiteiten...
Type activiteit: Fietsen
Type gebeurtenis: Ongecategoriseerd
Tijd: 01:30:56
Afstand: 9.949,30 km
Winst hoogte: 99 m
Calorieën: 751 C
Volgens de kaartje die erboven staat heeft mijn pa tot in antarctica gereden??? Wel snel hé 9.950km in 1u30 (hij zou beter aan de ronde v frankrijk meedoen mss)
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

"de" manier...
zorg ervoor dat uwe track afgewerkt ergens op uwe pc staat als een gpx file
zorg ervoor dat je de laatste nieuwe update hebt voor je toestel (via gratis garmin tool webupdater) (actueel versie 2.10)
kopieer en plak desbetreffende gpx file in het geheugen van het toestel onder:
Garmin/NewFiles
Op je gps:
Selecteer "koersen"
Selecteer desbetreffende track
Selecteer het icoontje met de sleutel
Selecteer kaartweergave
Altijd weergeven: aan
Kleur: naar keuze (persoonlijk donkerblauw)
Op pijltje "back" blijven klikken tot in kaart scherm
=> dus niet kiezen voor één of andere vorm van navigatie via "ga"...
Op je kaart wordt nu de track in jou gekozen kleur als layer geprojecteerd
Deze track volgen?
Deze manier noem ik systeem "broodkruimelspoor"
Jijzelf bent het zwart/blauwe driehoekje
Zorg ervoor dat je op het broodkruimelspoor blijft, dus op de track
Speel hiermee met de zoomfactor (80/120 of 200 meter)
Enkel met dit systeem ben je zeker van je zaak
Uiteraard geen vorm van begeleiding
In het begin zal je wat meer naar je scherm kijken om te zien waarlangs je moet rijden
Maar een mens is heel intuitief en is een gewoontedier
Na een half uurtje met dit systeem zit het in je gebakken voor altijd
Ik moet bijlange niet meer constant kijken, en zeker met behulp van een goede kaart als achtergrond zie ik direct dat ik "seffes" bvb linksaf moet (bvb 2de links)
Best dat je de tracknaam als volgt opbouwt:
bvb T Diest RO
T = Track (want ook routes R of Koersen K komen in de lijst van koersen terecht
Diest = benaming
RO = rijrichting = rechtsom (of CW, clokwise)
LO = linksom (of CCW counterclokckwise)
Verder bij een gesloten track laat ik altijd een beetje ruimte tussen begin en einde
En plaats ik een waypoint aan de start met benaming (start x) en idem voor einde (dit is een extra hulpmiddel buiten de naam om te zien wat de rijrichting is van de track)
Hou er wel rekening mee dat elke benaming uniek moet zijn binnen eenzelfde directory
En best na de tocht terug naar die trackinstellingen gaan om de track "altijd weergeven" terug op "uit" te plaatsen
want anders krijgt ge binnen eenzelfde gebied na een paar ritten een spaghetti aan broodkruimels :-D
try it out, let it know
zo neem ik als gids iedereen mee, ik plaats op het stuur van de snelste biker een gps en leg exact hetzelfde uit: blijf op het lijntje
heb nog gene tegengekomen die daar niet mee overweg kan
en nogmaals... de enigste zekere oplossing: what you see is what you get
gaver
Mountainbiker

waar is het op de kaart

Post by gaver »

In de Edge 800 kun je bij een ingebrachte track kun je via
Koersen - selecteer track - traject profiel
In dit scherm kun je perfect de hoogte lijn volgen, bovenaan links komt de afstand, rechts de overeenstemmende hoogte.
Kun je nu vanaf dit punt teruggaan naar de kaart, zodat je ook kunt zien waar dit punt juist is op het traject.
Alvast bedankt
johand
Mountainbiker

Post by johand »

weet iemand of een oude cadanssensor van de 705 ook werkt op de nieuwe Edge 500/800? Ik veronderstel dat dat ook een cadans- en snelheidssensor in 1 zijn?
hanske636
Mountainbiker

Post by hanske636 »

johand wrote:weet iemand of een oude cadanssensor van de 705 ook werkt op de nieuwe Edge 500/800? Ik veronderstel dat dat ook een cadans- en snelheidssensor in 1 zijn?
Ja, die werkt.
Post Reply