sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Vandaag een bezoekje gebracht aan den Adri en die had nog ne Sandman staan als test.Vol nieuwsgierigheid naar zen garage en daar stond hij dan.Ik viel bijna achterover van het verschieten als je die fiets in het echt ziet,op foto viel dat precies nog mee,maar in het echt,amaai.

Banden om van te duizelen,da kan niet anders dat je daar comfort uit haalt vooral met zo een lage druk.Dit moet een fantastische bike zijn om de roc d'azur mee te rijden of de laatste afdaling van de de Cristalp van de Pas de Lona tot Grimentz.Die bike vraagt naar rotsachtige ondergrond liefst bergaf of op het vlakke.Bergop zal hij dan weer moeten inboeten door het gewicht,maar die bike is gemaakt voor de fun en als je graag wat in de kijker wil komen dan is dit de bike die je moet aanschaffen.
Begrijp niet goed waarom daar nog een veervork insteekt,die gaat toch niks meer comfort geven.Ik zou die er in ieder geval uitzwieren en dan ga je al gemakkelijk 1kg winnen.
Ik weet niet of ik er een testritje zou mogen mee doen maar die zou ik graag eens uittesten in de velden van Beauvechain en waals brabant op droge ondergrond en kasseien,dat moet een echte Rolls Royce zijn.
Nu die ik gezien heb zou ik sterk twijfelen of ik nog naar een fullsuspension zou gaan,maar toch eerst eens afwachten wat zo een testritje geeft.In ieder geval chapeau aan de mannen die op dat gedacht zijn gekomen.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

roger wrote: Ik weet niet of ik er een testritje zou mogen mee doen maar die zou ik graag eens uittesten in de velden van Beauvechain en waals brabant op droge ondergrond en kasseien,dat moet een echte Rolls Royce zijn.
Nu die ik gezien heb zou ik sterk twijfelen of ik nog naar een fullsuspension zou gaan,maar toch eerst eens afwachten wat zo een testritje geeft.In ieder geval chapeau aan de mannen die op dat gedacht zijn gekomen.
Je hebt mijn zegen om daar een testrit mee te doen :-D, spreek maar af met Adri.

Veervork: toch wel nodig hoor, je kan met die bikes zo ongelooflijk hard en in volledige controle naar beneden rijden dat voorvering echt wel nuttig is. Bij het ontwerpen had ik dat ook niet gedacht, maar 't blijken echte fully "killers", met bijhorende snelheden. De vering van de banden alleen volstaat perfect op aardewegen en kassei, maar voor het serieuze werk is een verende vork toch een echte plus.

Probeer het eens met de Atacama die bij Adri staat: die is nog uitgerust met een Maverick SC32 en die vork kan je blokkeren door de knop bovenop het rechter vorkbeen om te draaien.
Op seriemodellen gaat een aangepaste German-A Flame USD komen, véél stijver, niet blokkeerbaar maar wel traploos "verzinkbaar" voor steile beklimmingen om te voorkomen dat de bike steigert.
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

pocoloco wrote:
roger wrote: Ik weet niet of ik er een testritje zou mogen mee doen maar die zou ik graag eens uittesten in de velden van Beauvechain en waals brabant op droge ondergrond en kasseien,dat moet een echte Rolls Royce zijn.
Je hebt mijn zegen om daar een testrit mee te doen :-D, spreek maar af met Adri.

Veervork: toch wel nodig hoor, je kan met die bikes zo ongelooflijk hard en in volledige controle naar beneden rijden dat voorvering echt wel nuttig is. Bij het ontwerpen had ik dat ook niet gedacht, maar 't blijken echte fully "killers", met bijhorende snelheden. De vering van de banden alleen volstaat perfect op aardewegen en kassei, maar voor het serieuze werk is een verende vork toch een echte plus.

Probeer het eens met de Atacama die bij Adri staat: die is nog uitgerust met een Maverick SC32 en die vork kan je blokkeren door de knop bovenop het rechter vorkbeen om te draaien.
Op seriemodellen gaat een aangepaste German-A Flame USD komen, véél stijver, niet blokkeerbaar maar wel traploos "verzinkbaar" voor steile beklimmingen om te voorkomen dat de bike steigert.
Ik las al op de website dat deze ism met German A was gemaakt. Wat is hier dan juist aangepast voor de Sandman bikes?
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Koen,

Op de website staat een goede verklaring waarom deze vorken USD worden gemaakt.
http://www.german-a.de/en/flame.html
Maar heb je nog geen negatieve ervaringen met beschadiging van de vorkpoten door steenslag?

Is een beetje een raar zicht zo'n upside down vork.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

trailstar wrote: Ik las al op de website dat deze ism met German A was gemaakt. Wat is hier dan juist aangepast voor de Sandman bikes?
20mm extra spacing tussen de vorkpoten, 90mm veerweg ipv 130mm, axle to crown afstand een goeie 10mm kleiner, 29" ipv 26", dempingskarakteristiek aangepast, luchtkamer minder (2 ipv 3 in de rechterpoot), stijver door meer overlapping van binnenste en buitenste poten.

Ik heb de vraag van krassen op de onderste vorkbenen ook gesteld. Volgens German-A hadden ze er nog maar één moeten verwisselen: iemand die zijn bike tegen een betonnen rand geparkeerd had en een kras op de zijkant had opgelopen toen die omviel.

Dat heeft een maat van mij ook eens voorgehad met een normale vork...

Als je er even bij stilstaat is er feitelijk geen reden waarom de benen op een USD vork meer beschermd zouden moeten zijn dan op een klassieke... steenslag krijg je door opspattende stenen van bikes die voor jou rijden. Van je eigen voorwiel komen die niet (die eindigen tegen je kader, pedalen of scheenbeen :roll:).
Als dat echt een probleem zou zijn, moeten klassieke vorkpoten ook bescherming hebben, die staan maar 20 cm hoger te blinken... niet echt een issue dus behalve in freak "accidenten" die evengoed met een klassieke vork zouden kunnen gebeuren.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Streets wrote:
Beny wrote:
Streets wrote:De koen ziet er precies erg geintresseerd uit :wink: :P

Streets
ik denk dat hem de laatste tijd niet veel geslapen heeft...
Vermoedelijk en waarschijnlijk net een lastige klant over de vloer gehad :wink:

streets
Helaba, da's een vuige foto op een onbewaakt moment :-D. Ik denk dat ik inderdaad probeerde wakker te blijven als het wat rustiger was - ik had écht weinig geslapen...
Lastige bezoekers hebben we niet gehad, 't was voor ons een héél leuke beurs met niet anders dan goede reacties.
Ons testparcours maakte wel het verschil, je moet met zo'n Sandman gereden hebben om te weten waar het over gaat.
Bijna iedereen stopte voor onze stand en begon "zie wat een tractorbanden" en "voor wat dient dat nu...".

Eens een paar tiental meter rondgereden en over de teststrook was het van "wow" :-D !

Ook grappig (en confronterend...) om gastjes van naar schatting 8 jaar met zo'n grote Sandman de zotste toeren uit te zien halen.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

pocoloco wrote:

Tof,dat zal ik zeker doen en met Adri afspreken.Ga een beetje wachten tot het droger is want ik veronderstel dat de banden die er nu opstaan niet geschikt zijn voor de modder,of ben ik mis.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Bij Adri de bike gaan ophalen en een klein testritje gedaan in Heverleebos.Bike was wel te groot daardoor stond men zadel lager dan het stuur en zadel te ver achter center trapas.Moet zeggen dat stoorde nog niet en voelde mij heel comfortabel.Wat een comfort,nog nooit meegemaakt.Heb al veel fullsuspension gereden maar dit gevoel heb ik nog nooit gekend op een bike .Deze bike afgesteld op mijn positie zou natuurlijk nog een heel ander gevoel geven om de bike tot het uiterste te testen.Nu heb ik gewoon wat zitten cruisen en vooral het comfort getest.
Bergop ging het wel moeizaam maar dit zal zeker door men positie zijn en daarom was het veel op kracht te doen omdat ik zover achter de trapas zat,kwam ook juist van men racefiets en dan is het zeker wat wennen.

Voor mij is het een ideale enduro bike of een cruiser voor mensen die niet prestatie gericht zijn en toch in de natuur willen biken.
Voor diegenen die enduro wedstrijden rijden,sterk in opgang,kan ik ze maar een raad geven,probeer deze bike voor je een fullsuspension koopt,minder onderhoud betreft scharnierpunten en uitschakeling van achterdemper.
De bike was wel top afgemonteerd vooral de Hope tech remmen waren fantastisch en het zadel dat je zo kunt laten zakken is altijd handig in het hooggebergte.
Moest ik 30 jaar jonger zijn ik zou me zo toeleggen op enduro en dan men hartje ophalen met deze bike.
Ben echt blij dat ik dit eens heb kunnen testen want dit is toch wat anders dan de klasieke mountaunbike en kan er weinig negatiefs van zeggen,misschien het gewicht naar 12kg brengen en dan kan hij ook ingezet worden in marathons.

Bedankt.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Bedankt voor het testverslag en het doet me plezier dat je je geamuseerd hebt. Grappig dat je enduro wedstrijden vermeldt, want het "definitieve" prototype heb ik voor het eerst op zo'n wedstrijd getest :-D.

Marathon gaat ook vlot hoor, op onze mtb reizen van (vlug wat spammen :wink:) El Camino Loco - www.mtb.be - doen we daar geregeld tochten van rond de 2000 hoogtemeter mee en dat gaat zeer vlot. Tijdens de Trans België noord-zuid van vorig jaar (toch etappes van 120 km door de Ardennen) was het een zéér gewilde testbike. En Elias tijdens de BCBR heeft bewezen dat het absoluut geen trage bike is op all-mountain parcours/wedstrijd.
Het langste/zwaarste dat ik er persoonlijk mee gereden heb was een etappe in Kreta van (effe opzoeken...) 76 km en 1830 hoogtemeters. Met mijn huidige conditie en (over)gewicht zou ik met mijn gewone fully (een overigens steengoeie Marin Mount Vision) na afloop stikdood geweest zijn. Nu was dat allemaal met een big smile, zonder enig probleem met energie op overschot - en dat is geen verkoopspraatje, dit meen ik écht.

Voor de serieuitvoering hebben we wel een aangepast verzet gekozen, op de bike die jij getest hebt staat een "klassiek" 26" verzet en dat is bij steil en langdurig bergop wel zwaar trappen met de wielen die een effectieve 29" doormeter hebben.

Ik denk dat op zo'n afstanden het extra gewicht uitgevlakt wordt door het vergrote comfort: je wordt veel minder dooreen gerammeld, dus blijf je frisser. Enfin, da's de theorie. Wie eraan twijfelt moet zelf maar eens proberen :-D.

Kwestie van theorie en proberen: we hadden een kort testparcours op Velofollies staan en dat kwam ferm van pas. Mensen kregen de Sandman bikes in 't oog en begonnen steevast met commentaar à la "zie wat een tractorbanden" en "wat is de bedoeling daarvan?".
Ipv keer op keer een hele theoretische uitleg waar ervan afdroop dat die toch niet geslikt werd, probeerden we na een tijdje de mensen ervan te overtuigen er gewoon even mee te rijden. Zonder heel die uitleg vooraf, gewoon hop: proberen.

Schot in de roos: geen énkele negatieve reactie. Integendeel, de meesten verbouwereerd/enthousiast. Soms uit heel onverwachte hoek: Museeuw (ja, die...) gaf me na een testrondje zijn kaartje met de vraag van hem te laten weten als ze te koop komen. A propos, die zijn zoontje kan écht goed met een bike rijden, chapeau op die leeftijd !
Kenny Belaey zei naar verluidt (was ik zelf niet bij) dat hij absoluut ook zo'n bike wil - laten maken waarschijnlijk in zijn geval...

Ikke kei- keifier: twee zulke "extremen" op fiets/ervaringsgebied en twee keer goedgekeurd, van meer mag je als bike-ontwerper niet dromen :drunk:
hondahornet
Mountainbiker

Post by hondahornet »

"Kenny Belaey zei naar verluidt (was ik zelf niet bij) dat hij absoluut ook zo'n bike wil - laten maken waarschijnlijk in zijn geval..."
Tof, dan zal ik die Sandman veel zien voorbijkomen voor m'n deur, ik woon een kleine 100m van hem... :-D
Post Reply