Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
ik doe dat toch ook met een kettingchecker, voordeel is dat je rohloff-pion van staal veel langer meegaat, ook al omdat ik die omdraai, met dat specialites-TA kettingblad ga ik hetzelfde doen mijn maat doet het zoals streets en zijn pion zat er vlugger door dan bij mij en die leek eerder op een speldenkussenStreets wrote:zolang u ketting strak genoeg staat, en de tand versleten genoeg is, is dit geen referentie.phille wrote:ik heb voor u 1 antwoord :
![]()
Streets
ach zoveel verschil maakt het niet denk ik, bij een cassette krijg je problemen tijdens het rijden, met een rohloff moet daar minder schrik van hebben, zelfs met de speldenkussen-pion kon mijn maat zonder problemen rijden. misschien dat je toch moet oppassen bij extreme parcours
nu ja, ik ben een beetje een materiaal freak en wil mijn bike 100% in orde dus als de ketting checker 0.7 aangeeft komt er een nieuwe ketting op en dan draai ik ook de pion en na 20000 km een nieuwe pion en nieuw kettingblad
kraken is geen maatstaf enkel de kettingchecker en idd een ketting met rek is niet goed voor tandwielen, en kan uiteindelijk ook wel breken, mijn maat van hierboven, heeft dat voorgehad met een casette maar met ne rohloff lijkt me dat onwaarschijnlijk ... maar streets is er dan toch maar in gelukt met zijn risico setupsleenres wrote:Ik heb in de zomer een goedkoop kettingske gelegd van 13€ (a laSRAM PC-1).
Ondertussen heeft die 1500 km en begon ze,na een grondige kuisbeurt 2 weken geleden, wat te kraken.
Ik stond op het punt om er een nieuwe op te leggen maar nu is (waarschijnlijk door mengeling van modder, regen en olie) het kraken gestopt.
Blijf ik daarmee doorrijden of gaat dat spel een van de volgende weken begeven?
En is zo'n uitgelebberde ketting wel goed voor de tandwielen?
@streets: als ik een nieuwe ketting opleg neem ik de overblijvende schakels mee in mijn materiaal zakje maar ik heb die nog nooit nodig gehad
- Streets
- Mountainbiker
- Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
@ wowtre
als ik net nieuwe tanwielen gelegd heb, let ik ook wel wat op betreffende de ketting, om de 500 km, de 2de leggen, na 2000 km achterste tandwiel omdraaien, maar op het einde van z'n levensduur, als de achterste op een ninjaster begint te lijken, dan rij je maar door tot het echt op is.
Zoals nu het geval is.
Dolf eens binnensturen, want er begint ook veel spel op de roulementen den de rohloff te komen, na+/- 20 000 km.
In een afdaling is het niet te doen van de trillingen daarop.
Mijn oude reserve dolf eens van z'n stal halen, na 2 jaar ergens gelegen te hebben, onderhoud op doen en dan terug in beweging stellen.
Streets
als ik net nieuwe tanwielen gelegd heb, let ik ook wel wat op betreffende de ketting, om de 500 km, de 2de leggen, na 2000 km achterste tandwiel omdraaien, maar op het einde van z'n levensduur, als de achterste op een ninjaster begint te lijken, dan rij je maar door tot het echt op is.
Zoals nu het geval is.
Dolf eens binnensturen, want er begint ook veel spel op de roulementen den de rohloff te komen, na+/- 20 000 km.
Mijn oude reserve dolf eens van z'n stal halen, na 2 jaar ergens gelegen te hebben, onderhoud op doen en dan terug in beweging stellen.
Streets
Roulementsen in de soep na 20.000...Dolf eens binnensturen, want er begint ook veel spel op de roulementen den de rohloff te komen, na+/- 20 000 km.
Mijnen dolf moest voor de roulementen al binnen na 2000 km...
Die nieuw generatie naven zijn toch niet meer wat ze geweest zijn...
Streets, waarom hebde die oude naaf niet gewoon overgeplaatst op uwe nieuwe vlo (dan had ge nu al over de 100.000 kms daarmee gehad en dus kans op de volgende gouden dolf!?)
- phille
- Mountainbiker
Ik denk niet dat jij weet wat de oude dolfkes betekendensleenres wrote:Roulementsen in de soep na 20.000...
Mijnen dolf moest voor de roulementen al binnen na 2000 km...
Die nieuw generatie naven zijn toch niet meer wat ze geweest zijn...
ik heb zo ne vrij jonge oude, en dat freewheelen was niet je dat, veel wrijving en dus bolde die niet zoals een standaard wiel.
Ze hebben eens de dichtingsding vervangen en de pussy veer erin gestoken, resultaat was OPMERKELIJK te noemen
Heb ook eens 2 weken een eigenaardig probleem gehad wanneer ik mijn fiets op de grond legde en terug wilde vertrekken, het was precxies of zijn ontkoppeling was ingeduwd
- Streets
- Mountainbiker
- Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
dat was ook een idee geweest.Streets, waarom hebde die oude naaf niet gewoon overgeplaatst op uwe nieuwe vlo (dan had ge nu al over de 100.000 kms daarmee gehad en dus kans op de volgende gouden dolf!?)
maar ik wou een 2de bike als Woon werk, met als gevolg dat den oude lang reserve stukken heeft geleverd, en dan werklozer en werklozer werd. en daardoor nooit echt een woonwerkfiets is geworden, tot nu
Misschien moet ik hem eens oppimpen naar een 29 inch versie met spatbordjes, voor het woon werk.
Streets
- Kezzemil
- Mountainbiker
't is waarschijnlijk een domme opmerking, ik ben dan ook maar een oost-vlaams boerke dat van tijd tot tijd eens denkt dat em 20 jaar is op zijn fietske.
dat gespeel met cijferkes en overbrengingsverhoudingen etc. heb ik nooit echt goe begrepen.
maar, heeft er al eens iemand gedacht om een rohlofnaaf met een hamerschimdt te combineren ?
Of zou dat totaal geen zin hebben ?
dat gespeel met cijferkes en overbrengingsverhoudingen etc. heb ik nooit echt goe begrepen.
maar, heeft er al eens iemand gedacht om een rohlofnaaf met een hamerschimdt te combineren ?
Of zou dat totaal geen zin hebben ?
quote]heb het toch moeten googlen wat die hammerscmidt was dus we zijn al met 2 boerkes he !
ik zie niet goed in waarom je een nog groter bereik zou willen hebben ?[[/quote]
Ik vind het rohloff bereik ook net iets te beperkt.
Vooral als ge het stevig werk (zowel omhoog als omlaag) in dardennen regelmatig meeneemt.
Zo'n hammerschmidt zou dan inderdaad van pas kunnen komen om net dat ietsje meer bereik te krijgen.
Maar je verliest wel de schakel eenvoud en tis weer extra investering en gewicht dat ge meesleurt.
Ge kunt ook nog een jaarke wachten tot de pinion rijp is!
ik zie niet goed in waarom je een nog groter bereik zou willen hebben ?[[/quote]
Ik vind het rohloff bereik ook net iets te beperkt.
Vooral als ge het stevig werk (zowel omhoog als omlaag) in dardennen regelmatig meeneemt.
Zo'n hammerschmidt zou dan inderdaad van pas kunnen komen om net dat ietsje meer bereik te krijgen.
Maar je verliest wel de schakel eenvoud en tis weer extra investering en gewicht dat ge meesleurt.
Ge kunt ook nog een jaarke wachten tot de pinion rijp is!