schijfremmen piepen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
jokkestoemp
Mountainbiker

Post by jokkestoemp »

ik zou de schijven eens goed ontvetten en eventueel 2X herhalen,de blokken demonteren en zuiver schuren. u pistons reinigen en zien dat ze gelijk uitkomen als je aan u remhendel trekt.(dikwijls duwen ze niet gelijk tegen u schijf)

daarna alles monteren en dan draai ik meestal een tijd mijn crank zodat mijn wiel snel draait en terwijl licht remmen zodat u schijf en u blokken goed opwarmen.(bij het voorwiel is het iets lastiger) :lol:

normaal gezien zou het dan moeten opgelost zijn.
kawaboy76
Mountainbiker

piepen

Post by kawaboy76 »

ik heb daar ook geweldig last van, het minste dat ik de hendels induw dan piepen die verschrikkelijk hard. heb ook al vanalles geprobeerd: de remblokjes afgeschuurd en een zaagsnede ingemaakt, de schijfremmen ontvet, laatst nieuwe blokjes gezet maar het probleem blijft.
remmen: magura julie
remblokjes: bbs-33 (blauw)
remschijven: shimano sm-rt62m (d 180)
De Wreter
Mountainbiker

Post by De Wreter »

Schitterend =D> bestellen sèh !
draf86
Mountainbiker

Post by draf86 »

Vroeger reed ik met resin blokjes. Maakten bijna nooit geluid (alleen als ze oververhit geraakten bij lange afdalingen).
Nu rij ik met metalen blokjes. Die piepen altijd een beetje, maar als het geluid echt erg is, moet je eens goed hard rijden (+- 32 tot 35/u) en dan stevig remmen - wel opletten dat je de wielen niet blokkeert en valt!-
Dit een 5x herhalen en dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk stil zijn.
Als je ze inremt tegen 20/u zullen ze de warmte niet genoeg gevoeld hebben (gehard), en na een tijdje terug piepen.
Maar dat is wat ik ervaren heb. Heb Elixir R remmen trouwens.
kawaboy76
Mountainbiker

Post by kawaboy76 »

de remblokjes staan er al een tijdje op, alleen de remschijven zijn nieuw gemonteerd.
kawaboy76
Mountainbiker

Post by kawaboy76 »

vandaag bij de fietswinkel geweest en die zei dat zuivere teflonspray (zonder olie er in) ook goed helpt tegen het piepen. alleen moet je er zeer weinig op spuiten omdat deze de draagvlakken kunnen aantasten.
gidonhanger
Mountainbiker

Post by gidonhanger »

ik schuur altijd de hoekjes wat af van het remmend vlak op de blokjes,zo ging het piepen weg en nooit nog last van gehad...
deadric
Mountainbiker

Post by deadric »

Hoi,

Heb hetzelfde probleem... Heb een net nieuwe Cube Acid met Hayes Stroker Ryde schijfremmen.

Iemand ervaring met dit type schijfremmen?

Heb ze reeds afgeschuurd en gevet achter de blokjes...
philcore
Mountainbiker

Post by philcore »

Niet lachen hé....

Maar leg ze eens in en pan op het vuur.
En maak ze eens goed warm....
Dan verbrand ge ook het vet en olie erin. zodoende ze weer redelijk tot heel zuiver zijn.
Als je ze dan monteert moet ge eens zien of al uw bouten goed vast gedraaid zijn (op den fiets hé).
Omdat deze ook in resonantie kunnen gaan, en een geluid kunnen maken...

En dan nog eens heftig inremmen...

Voial. en als ge dat niet gelooft, maak ik u iets anders wijs :lol:
Cannonneke
Mountainbiker

Post by Cannonneke »

Mijn achterste remmen (Shimano XT uit 2007) doen het maar pover : piepen (valt mee te leven) maar ook veel te weinig remkracht. Andere blokjes gestoken en het was na heel korte tijd al terug van dat. Misschien slecht of onvoldoende ingeremd, maar 't is de eerste keer dat ik dat voor heb...

Misschien nog eens de blokjes opschuren : met wat doe je dit best, fijn of grof schuurpapier ?
Post Reply