Beginnende MTB'ster - twijfel tussen merken Merida, Cube,...

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

urbambo wrote:Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik kan je wel zeggen dat je op een nieuwe Cube normaalgezien 10% korting krijgt.
Op die manier past een model van 1150 euro na aftrek van die korting ook in je budget van ongeveer 1000 euro.

Ik had het alleszinds liever geweten voordat ik de winkel binnenstapte.
Dan had ik nog eens op mijn gemak kunnen uitrekenen en nadenken over welk model ik dan ging kopen.

Maar ik heb geen spijt van de aankoop van mijn LTD comp 2011 hoor, zeker niet.
Je mag altijd je ervaringen over de bike laten weten, tenzij je daar al een thread over hebt, dan mag je die altijd posten. :wink: Heb er wel al enkele gelezen toen ik Cube LTD in zoekopdracht ingaf...

Ik heb hier inderdaad al gelezen dat kortingen tot 10% worden gegeven. Zo hoop ik die ook te verkrijgen bij mijn fietsenboer in Aalter. Heb je toch al degelijke Shimano schoenen voor en zo.

Ik heb een keuze gemaakt en ga voor de Cube LTD Pro van 1.049 euro, omdat ik denk dat ik hier de beste prijs/kwaliteitsverhouding heb als beginneling. Mensen zeggen mij wel dat het een fors bedrag is voor een beginneling en dat ik met 600 euro ook wel iets deftigs zou kunnen vinden. Maar ik wil gewoon niet direct 'gelimiteerd' worden. Waarschijnlijk omdat ik eerst sprak over een budget van 400-500 maximum tot ik hier ben beginnen lezen! :-D
urbambo
Mountainbiker

Post by urbambo »

Vanquish schreef:
Ik heb een keuze gemaakt en ga voor de Cube LTD Pro van 1.049 euro, omdat ik denk dat ik hier de beste prijs/kwaliteitsverhouding heb als beginneling. Mensen zeggen mij wel dat het een fors bedrag is voor een beginneling en dat ik met 600 euro ook wel iets deftigs zou kunnen vinden. Maar ik wil gewoon niet direct 'gelimiteerd' worden. Waarschijnlijk omdat ik eerst sprak over een budget van 400-500 maximum tot ik hier ben beginnen lezen!
De LTD pro is ongetwijfeld een goede keuze, maar ik had begrepen dat je die fiets alleen ging gebruiken om wat mee te trainen en af en toe eens in de ardennen een tocht te doen.
Volgens mij zou je dan met de Cube acid al goed zitten, en die zou met de korting er af toch al iets dichter zitten bij het budget dat je aanvankelijk vooropgesteld had.
De acid is ook een goede basis om later eventueel te upgraden als dat wenselijk zou zijn.

Laat je vooral niet gek maken door fietsboeren die je een duurdere fiets willen aanpraten of forumleden die vinden dat een fiets van 1000 euro iets voor "beginners" is.

Ik vind in elk geval dat mijn LTD comp een goede fiets is waarmee je gerust elke week een vtt kan rijden zonder in de problemen te komen.

Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

urbambo wrote: Laat je vooral niet gek maken door fietsboeren die je een duurdere fiets willen aanpraten of forumleden die vinden dat een fiets van 1000 euro iets voor "beginners" is.

Ik vind in elk geval dat mijn LTD comp een goede fiets is waarmee je gerust elke week een vtt kan rijden zonder in de problemen te komen.
Mijn fietsverkoper raadde mij eigenlijk goedkopere modellen aan (oa de Analog en Acid). :-D Maar ik ben altijd een fervente sporter geweest en als ik iets graag doe, dan doe ik dat heel frequent ook. Dan wil ik achteraf niet tot de constatatie komen dat de Acid een beetje te kort schiet...ken er alleszins nog niet genoeg van om dat zelf al in te schatten.

Ook de kleuren spelen voor mij een beetje een rol en laat ik die van de Pro 2011 zo mooi vinden. :P

Als autosportfanaat ben ik wel vaker in Francorchamps te vinden en dan wil ik daar wel een goeie bike hebben. :-)
urbambo
Mountainbiker

Post by urbambo »

@Vanquish:

Ik wil u niet beledigen, maar ik vind dat u keert met de wind.

Eerst zoekt u een fiets om wat mee te trainen ten gunste van uw andere sport, namelijk karting, en om af en toe mee te rijden in de ardennen, en stelt u een budget van 550 euro max voorop.

Nu zegt u dat u de fiets wellicht frequent gaat gebruiken en staat uw budget al op 1000 euro... en gaat u al een fiets kopen van meer dan 1000 euro omdat u de kleuren graag ziet.

U doet natuurlijk wat u wilt, maar ik dacht dat u op zoek was naar wat informatie... :wink:

Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Is niet echt met de wind keren hoor, maar tussen mijn eerste bericht en nu heb ik er ondertussen meer over gelezen, dus mijn budget herzien?
Ik quote mijn vorig bericht: Maar ik ben altijd een fervente sporter geweest en als ik iets graag doe, dan doe ik dat heel frequent ook. Toegegeven, ik kan nu nog niet weten of het een passie zal worden of niet aangezien ik er nog moet aan beginnen. En met die vraag zit ik dan uiteraard: 'Is 1.049 dan wel gerechtvaardigd?' Ja hoor, met dat dilemma zit ik wat... Heb alleen een beetje de 'schrik' hetzelfde tegen te komen als in mijn kartsport, eerst wat goedkopere accessoires gekocht en uiteindelijk was ik veel meer kwijt omdat ik alles wilde gaan upgraden, snap je? (bijv. helm van 250 euro die dan niet 'dampvrij' bleek te zijn). Wegens te weinig kennis had ik een aantal verkeerde dingen gekocht...

Heb in ieder geval veel threads gelezen waar het budget werd herzien, dus begrijp niet goed waarom hier reactie op komt? Ik heb het budget eigenlijk vooral daardoor verhoogd eerlijk gezegd, omdat ik in redelijk wat topics las dat beginnersbudgetten rond 1.000 euro lag. Of sla ik de bal hier mis?

Zoals ik ook al zei tegen de vrienden, ik heb een max. budget van 1.100 euro opgesteld, maar ik sluit nergens uit dat ik later dan toch voor een goedkoper ga. Daarom heb ik ook kaartjes voor Velofollies gekocht, zodat ik nog eens merken en prijzen kan vergelijken, ook al zit ik al met die LTD Pro in mijn hoofd...

Volgende week ga ik naar de Pro kijken en zal de fietsverkoper mij meer info over geven. Als hij mij zegt dat het een graad te hoog ligt voor een beginner, zal ik daar rekening mee houden hoor, wees gerust. :wink:

En ja, dat is misschien wel gek voor de ene persoon, maar ik zou niet met een bike kunnen rijden waarvan ik de kleuren niet zo mooi vind. Dus waarom hierover liegen? Ieder z'n smaak zeker. :wink:

Ben anders nog steeds op zoek naar informatie? Ben niet echt mee vrees ik met je comment daarover... :-k
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Ondertussen nog eens naar mijn LBS geweest, mij laten opmeten en ik kwam uit op een 17 inch, dus hebben ze mij de 16 inch aangeraden zodat die technisch wendbaarder zal zijn. Mijn stuurpen zal verkort worden en ik krijg een aangepast vrouwenzadel.

Morgen ga ik in ieder geval mijn bike bestellen en een voorschotje betalen (zodat ik 'em zeker heb), aangezien ze de 16 inch niet op voorraad hebben.

Uiteindelijk is het deze geworden (mijn MTB-maatjes hebben me wat geholpen bij de keuze, want ik twijfelde tussen deze en de Pro):

Cube LTD Team 2011 (met de korting bij kom ik net onder mijn vooropgesteld budget van 1.100 euro dus ideaal :wink:)

Image

Kan niet wachten tot ik mijn eerste meters kan afleggen! :-D
Vale
Mountainbiker

Post by Vale »

Vanquish wrote: (bijv. helm van 250 euro die dan niet 'dampvrij' bleek te zijn).
Is nu ook wel heel weinig voor een helm...

Wel knap fietske dat je gekocht hebt :-D
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Vale wrote:
Vanquish wrote: (bijv. helm van 250 euro die dan niet 'dampvrij' bleek te zijn).
I know maar in 2004 was ik nog een leekje op dat vlak. Mijn huidige helm kostte 5 keer zoveel (wel met eigen spuitwerk).
Vale wrote: Wel knap fietske dat je gekocht hebt :-D
Die van jullie mag er anders ook wel zijn. :wink: Heb ook nog even naar de Scale's gekeken, maar voelde mij 'het best' bij de Cube/Ridley-dealer in de buurt.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Vale wrote:
Dus bij helmen is duurder wel beter?

sorry, kon het niet laten... :-D
Vale
Mountainbiker

Post by Vale »

kawa wrote:
Vale wrote:
Dus bij helmen is duurder wel beter?

sorry, kon het niet laten... :-D
Maakt niet uit, de helm waar ik mee rondrij kost meer dan mijn fiets ja. Gaat dan ook om bescherming he, iets heel anders dan "ne fiets" :roll:

Trouwens, der staat ne Scale hier in het tuinhuis. Dus waar blijf je toch over bezig??
Post Reply