welke sport vergt de beste atleet
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
don't worrie, met krampen aan de kant staan, dat is al jaren geleden hoor. komt eigenlijk niet meer voor. speciale zadelpen heb ik niet, wel een spyder...nothing 's impossible wrote:Eugene,
proberen te vermijden, soepel naar beneden komen, als nen elastiek.
Ge moet niet altijd en overal controle proberen te hebben, dat vreet inderdaad kracht.
als het echt niet anders kan![]()
Ik probeer toch maximaal te recupereren in afdalingen en door zo soepel mogelijk te blijven ga ik overal veel vlotter over.
Extreme vermoeidheid helpt mij soms om economischer en sneller af te dalen, zo een "je m'en fous" roes.
Waar ge anders zeker vol in de remmen gaat en dan met veel moeite afdaalt vliegt ge in één keer over, en door uw vitesse zelfs niet overkop![]()
Ik heb wel zo'n thudbuster zadelpen, dat zal ook wel helpen, zeker in mijn geval!
Interressant, interressant...
@Viper, Nothing's...en anderen die hier kaas van gegeten hebben.
Ben sinds 1 september 2003 beginnen biken en fietsen met als doel in 2004 de GRC te rijden. Heb eerst de moeite genomen om een 15 tal kilo te vermageren op ongeveer een 6 tal maanden (op zaterdag 120 km op de weg aan een laag ritme en in de week 3 x fitness waarvan hoofdzakelijk krachttraining, de andere dagen probeerde ik dan s'morgens nuchter een uurtje op de rollen te rijden aan een hoge trapfrequentie).
Heel de winter eigenlijk bezig geweest aan een Hf tussen de 110 en de
125 met telkens een hoge trapfrequentie, behalve bij een zondagse TT waar er géén Hf grens was.
Eind februari een test afgelegd met als resultaat :
- sterke en brede basis
- géén weerstand
- overslagpols van 164, max van slechts 172
Trainingsadvies gekregen om 20% van mijn LSD trainingen op te offeren
aan hogere zones en specifieke weerstandtraining.
Heb dit ongeveer een 3 tal maanden perfekt kunnen aanhouden maar dan
sloeg de vermoeidheid toe en mentaal werd het steeds moeilijker om de
trainingen vol te houden, voordien beleefde ik er plezier aan, nu was het
niet leuk meer.
Heb dan beslist, een hobby is maar een hobby, en op een leeftijd van 39 jaar wou ik het vooral als hobby behouden. Ben dan uitsluitend nog LSD
gaan trainen met op zaterdag om de 2 weken een ritje van meer dan
200 km richting Namen en Andenne. Op de hellingen dan wel ietsje hoger
in HF gaan rijden maar toch nooit kapot geweest wanneer ik thuiskwam.
De GRC heb ik aangevat met het idee om nooit, maar dan ook nooit boven mijn overslagpols te rijden. Is me goed gelukt (ben tussen 155 en 162 genleven) en ben nooit in de problemen geweest. Alleen de voldoening is niet wat het moet zijn en dat komt omdat ik weet dat het beter (of sneller) kan indien ik wel boven mijn overslagpols zou rijden.
Mijn vraag : Is één winter niet genoeg om met een basisconditie aan
intensievere trainingen te beginnnen ? Volgens mij ligt het probleem
van m'n vermoeidheid na 3 maanden hogere HF training in die korte
voorbereiding. Of niet ?
p.s. M'n HFmax is intussen opgeschoven naar 184
@Viper, Nothing's...en anderen die hier kaas van gegeten hebben.
Ben sinds 1 september 2003 beginnen biken en fietsen met als doel in 2004 de GRC te rijden. Heb eerst de moeite genomen om een 15 tal kilo te vermageren op ongeveer een 6 tal maanden (op zaterdag 120 km op de weg aan een laag ritme en in de week 3 x fitness waarvan hoofdzakelijk krachttraining, de andere dagen probeerde ik dan s'morgens nuchter een uurtje op de rollen te rijden aan een hoge trapfrequentie).
Heel de winter eigenlijk bezig geweest aan een Hf tussen de 110 en de
125 met telkens een hoge trapfrequentie, behalve bij een zondagse TT waar er géén Hf grens was.
Eind februari een test afgelegd met als resultaat :
- sterke en brede basis
- géén weerstand
- overslagpols van 164, max van slechts 172
Trainingsadvies gekregen om 20% van mijn LSD trainingen op te offeren
aan hogere zones en specifieke weerstandtraining.
Heb dit ongeveer een 3 tal maanden perfekt kunnen aanhouden maar dan
sloeg de vermoeidheid toe en mentaal werd het steeds moeilijker om de
trainingen vol te houden, voordien beleefde ik er plezier aan, nu was het
niet leuk meer.
Heb dan beslist, een hobby is maar een hobby, en op een leeftijd van 39 jaar wou ik het vooral als hobby behouden. Ben dan uitsluitend nog LSD
gaan trainen met op zaterdag om de 2 weken een ritje van meer dan
200 km richting Namen en Andenne. Op de hellingen dan wel ietsje hoger
in HF gaan rijden maar toch nooit kapot geweest wanneer ik thuiskwam.
De GRC heb ik aangevat met het idee om nooit, maar dan ook nooit boven mijn overslagpols te rijden. Is me goed gelukt (ben tussen 155 en 162 genleven) en ben nooit in de problemen geweest. Alleen de voldoening is niet wat het moet zijn en dat komt omdat ik weet dat het beter (of sneller) kan indien ik wel boven mijn overslagpols zou rijden.
Mijn vraag : Is één winter niet genoeg om met een basisconditie aan
intensievere trainingen te beginnnen ? Volgens mij ligt het probleem
van m'n vermoeidheid na 3 maanden hogere HF training in die korte
voorbereiding. Of niet ?
p.s. M'n HFmax is intussen opgeschoven naar 184
-Als je eerste 15 kg overgewicht moet wegwerken om aan een basisuithouding te komen, dan kan je wel stellen dat één winter niet genoeg is om een stabiel basisniveau te bekomen. Dit ondervind je zelf door de sterke verschuiving van de hartslag
-je training ziet er uiterst eenzijdig uit. Ik snap niet hoe je het mentaal aankunt om slechts één keer buiten te trainen en dan steeds diezelfde training op rollen
-van krachttraining heb ik geen kaas gegeten en ben er zeker geen voorstander van. Zolang je geen goede uithoudingsbasis met een aanvaardbare tempohardheid hebt bekomen, vind ik dat verloren tijd.
-hoe heb je die trainingen in de hogere zones uitgevoerd. Toch niet door gewoon sneller op die rollen te rijden? M.a.w wat is de oorzaak van je fysische en mentale oververmoeidheid
-die trainingen van 200 km lijken met ook totaal niet in evenwicht met die andere korte trainingen op rollen. Ook lange LSD is (te) zwaar belastend.
Heb je hierop antwoorden, dan ben je klaar om met dezelfde inzet zeker nog beter te presteren. Nu reeds heb je een aanmerkelijke prestatie geleverd. Na minder dan een jaar onevenwichtig trainen 15 kg overgewicht verliezen en te eindigen met de GRC is niet iedereen gegeven.
PS Mag ik nog even sluikreclame maken met het trainingshoekje van mijn site?
-je training ziet er uiterst eenzijdig uit. Ik snap niet hoe je het mentaal aankunt om slechts één keer buiten te trainen en dan steeds diezelfde training op rollen
-van krachttraining heb ik geen kaas gegeten en ben er zeker geen voorstander van. Zolang je geen goede uithoudingsbasis met een aanvaardbare tempohardheid hebt bekomen, vind ik dat verloren tijd.
-hoe heb je die trainingen in de hogere zones uitgevoerd. Toch niet door gewoon sneller op die rollen te rijden? M.a.w wat is de oorzaak van je fysische en mentale oververmoeidheid
-die trainingen van 200 km lijken met ook totaal niet in evenwicht met die andere korte trainingen op rollen. Ook lange LSD is (te) zwaar belastend.
Heb je hierop antwoorden, dan ben je klaar om met dezelfde inzet zeker nog beter te presteren. Nu reeds heb je een aanmerkelijke prestatie geleverd. Na minder dan een jaar onevenwichtig trainen 15 kg overgewicht verliezen en te eindigen met de GRC is niet iedereen gegeven.
viper wrote:-Als je eerste 15 kg overgewicht moet wegwerken om aan een basisuithouding te komen, dan kan je wel stellen dat één winter niet genoeg is om een stabiel basisniveau te bekomen. Dit ondervind je zelf door de sterke verschuiving van de hartslag Volkomen eens-je training ziet er uiterst eenzijdig uit. Ik snap niet hoe je het mentaal aankunt om slechts één keer buiten te trainen en dan steeds diezelfde training op rollen Training was vooral gebaseerd op het verliezen van gewicht, en mentaal was het inderdaad zwaar om telkens op die rollen te kruipen. Maar buiten rijden was in de winter niet mogelijk en lopen heb ik ook een tijdje gedaan (zelfs graag) maar daar kreeg ik steeds een kuitblessure van.-van krachttraining heb ik geen kaas gegeten en ben er zeker geen voorstander van. Zolang je geen goede uithoudingsbasis met een aanvaardbare tempohardheid hebt bekomen, vind ik dat verloren tijd.Van de krachttraining werd ik toch duidelijk beter, training was wel niet uitsluitend op kracht gebaseerd maar ook op snelheid van uitvoering.-hoe heb je die trainingen in de hogere zones uitgevoerd. Toch niet door gewoon sneller op die rollen te rijden? M.a.w wat is de oorzaak van je fysische en mentale oververmoeidheid Hogere trapfrequentie uitgevoerd in blokken van 5 minuten 135-150, 3 minuten af tot onder de 120, terug 5 minuten op etc....Deze blok 4 x met tussendoor 5 x 1 minuut boven 164 met telkens 1 minuut recuperatie. Later op de weg is dit vervangen door een blok van 10 minuten waarvan 2 minuten 130-135, 2 minuten 135-140, 2 minuten 140-145, 2 minuten 145-150 en 2 minuten tussen 150 en 160.
Terug afgewisseld met 4 x 1 minuut boven 164. -die trainingen van 200 km lijken met ook totaal niet in evenwicht met die andere korte trainingen op rollen. Ook lange LSD is (te) zwaar belastend.Correct, maar ik had van de GRC al
zulke wilde verhalen gehoord dat duurtrainingen mij de enige optie leken om erdoor te komen. Trouwens, vanaf april heb ik door de week steeds op de baan of MTB gereden, zelden nog op de rollen.