Zo 09/01/2011 Zeebrugge :: Safari-Tour III

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Neoray
Mountainbiker

Post by Neoray »

Vanmorgen om 8u30 aan de start gekomen voor de 35km (ik moest op tijd naar huis om aan de feesttafel aan te schuiven bij schoonma). Karel en Kuiken waren der ook, Jelle was niet uit zijn nest geraakt. De inschrijving verliep vlot voor Karel (vooringeschreven) en ik (kaartje scannen). Voor Kuiken was het minder vlot: doet eerst de file zonder blaadje in te vullen, doet dan de rij nog eens om te horen dat hij het blaadje voor de foto heeft ingevuld en moet ze dan nog een 3e keer doen met dat roze blaadje... Hip hip hoera voor het scannen zou ik zo zeggen :p Snel even Karel zijn goodiebag in de auto gaan dumpen en dan meteen van start.

De eerste strook dicht bij de inschrijvingen ging de hartslag al meteen in de lucht. Ik had mijn hartslagmeter zelfs nog niet in route geduwd, misschien best. Al snel kwamen we aan het eerste stuk langs de vaart. Het bolde daar goed, maar Kuiken kwam toch al meteen een ferm stuk achter. Zijn fietsloosheid van de laatste maanden werd meteen pijnlijk duidelijk. Aan de eerste splitsing even lichte twijfel waar we nu juist moesten zijn voor de 35 km, maar dat kwam snel in orde. Na de strook met de paletten was Kuiken zijn kaars al op en we hadden met moeite 11 km op de teller. Aangezien ik echt op tijd moest thuis zijn, heb ik aan de bevoorrading in de oplegger van de concurrentie (ja ik zit in de koeltransporten) afscheid genomen van de copains en mijn eigen tempo beginnen rijden. De bevoorrading op zich was in orde, alleen miste ik een paar vuilbakken! De bananenschillen en bekertjes begonnen al in het rond te vliegen en het was nog maar 9u15... Ik wil niet weten hoe het er daar uitzag na de middag! #-o

Na de bevoorrading dus alleen beginnen doortrekken en behalve de strook met diepe plassen in de haven bolde het redelijk in de eerste km's. Uiteindelijk ben ik in de strook juist voor Lissewege in het gezelschap geraakt van een Wacky Racer en nog een jonge gast en we konden er een flink tempo op na houden. Aan Ter Doest moest ik ze echter laten gaan. Hun power in de modder was groter dan die van mij en heb ze nooit meer teruggezien daarna. Net zoals vorig jaar reden we in Lissewege nog door de straat waar mijn oma woont, dus dat is altijd wel eens plezant.

De tweede bevoorrading was voor mij niet echt nodig op de korte afstand, dus snel een bekertje energiedrank gedronken en weer op de ondertussen onherkenbare Cube gekropen. Volgens de GPS had ik toen al 26 km, dus de resterende 9 km ging ik nog een sprintje eruit persen. Dat was effen tegenvallen! #-o Er kwamen nog zware stroken zoals die langs de transportfirma's waar het beetje platgestampt riet nog net genoeg grip gaf om te kunnen blijven rijden. Die Litouwers die hun camion aan het klaarzetten waren op dat stukje parking moeten gedacht hebben dat de Belgen op hun slijkvélo toch zotten zijn. En gelijk hebben ze... :oops: Mijn Cube was ondertussen 10 kilo aangekomen, maar ik had geen tijd/goesting om al dat slijk eruit te prutsen. Dat zou er wel afvliegen als ik weer wat op de baan ging rollen.

Toen mijn GPS al op 36 km stond, waren we volgens mij nog redelijk ver van de aankomst, dus die 35 km kon ik al vergeten. Na nog wat krinkel de winkel kwam de laatste splitsing er aan. Ik koos voor het duinpad omdat mij dat de "snelste" optie leek. Niets was minder waar. Het pad was nauwelijks te fietsen, aangezien mijn banden vol modder hingen en het profiel van mijn Schwalbes ver te zoeken was. Eens je begint te sukkelen dan bolt het natuurlijk voor geen meter meer... Op een bepaald moment hing er zoveel slijk aan mijn achterwiel dat die zelfs even weigerde rond te draaien. :evil: Toen kwamen de trappen. Het bordje zei nog: "opgelet, trappen, afstappen". Ik dacht: " [-X [-X fuck it, ik heb al genoeg afgestapt vandaag, laat mij die trappen maar eens rijden". Halverwege te trap echter kreeg mijn Manitou een dok tegen zijn tanden en schoof hij lekker naar binnen, fiets overkop en ik ferm tegen dek natuurlijk. Ok afstappen kan je ook zo doen dus... :oops: #-o Behalve een brandend gevoel in de bil toch nog verder kunnen rijden. Toen ik aan de voorlaatste seingever kwam, had ik al 39 km op de teller staan. Die vond dat precies ook een beetje veel, maar toch heb ik niets fout gereden naar mijn gedacht.

Gelukkig kwamen we al snel weer in de gekende omgeving van de start, zodat we konden afronden met uiteindelijk 31,3 km in de benen (al dan niet op de fiets). Een verschil van 6 km, dat vind ik persoonlijk een beetje veel, maar kom, we hebben het overleefd. De bikewash was ondertussen al aardig vol gelopen. Het was toch een tijde aanschuiven om een slang te pakken te krijgen. Sommige bikers kregen het zelfs wat op hun heupen, waardoor ze begonnen voor te steken en te zagen op diegenen die er volgens hen iets te lang over deden om hun fiets min of meer proper te krijgen. Ok, de fiets moet niet blinken, maar voor iemand als ik die op een appartement woont, dan is de bikewash wel een zegen. [-o<

Ondertussen was het al redelijk laat geworden waardoor ik de jenever, gratis boterham en de warme douche moest overslaan. Snel de auto in en richting Oostkamp.

Kort: Een zwaar parcours, met een paar kleine foutjes in de organisatie (vuilbakken, duidelijkheid splitsing, juiste aantal km's en iets te kleine bikewash) maar voor de rest wel dikke fun wat mij betreft. Bedankt aan de organisatie en zeker aan al de seingevers! =D> =D> =D> Volgend jaar kom ik zeker terug! Misschien dan weer in andere richting? :bounce:

Jeroen
Last edited by Neoray on Mon 10 Jan 2011 01:06, edited 4 times in total.
dd_o
Mountainbiker
Location: cross: Canyon Inflite, race: Cervelo R3, triatlon: Argon18 e118

Post by dd_o »

TOPORGANISATIE

De streek is wat ze is, het zal nooit geen pyrenneeën, vogezen of andere mooie bikestreek worden.

En als er over modder en wandelen gezaagd wordt: doe iets aan techniek en conditie, niemand verplicht je om je fiets uit te halen.

We mogen blij zijn dat er zoveel mensen ieder weekend talloze tochten organiseren in de winter om de conditie te onderhouden.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

Post by den wakkere bakker gits »

Mo waar lag die modder kee kik overal kunnen rijden nu en dan eens wa harder moeten duwen mo modder ee kik lik niet gezien.
Toch niet lik in oosnieuwkerke daar lag ter modder zoveel zelfs dak het ook niet meer fijn vond :oops:

HIER VOND IK HET SUPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Timmy's
Mountainbiker

Post by Timmy's »

aan de mensen die kritiek hebben : wees blij dat je kan en mag fietsen !!! en als je het beter kan moet je zelf maar een tt organiseren, miss dat je dan zal beseffen hoeveel tijd en werk er in zo een organisatie sluipt !
Ik vond het een super-organisatie !! chapeau aan die mensen.
=D> =D> =D>
Timmy's
Mountainbiker

Post by Timmy's »

ben zaterdag naar tt in zottegem geweest ; het was daar dezelfde ondergrond hoor......op zulke momenten worden de doorzetters van de mietjes onderscheiden :lol: :lol: .
Fitzy
Mountainbiker
Location: Cannondale Scalpel SE, Cannondale scalpel si, Giant Anthem Pro

Post by Fitzy »

Timmy's wrote:aan de mensen die kritiek hebben : wees blij dat je kan en mag fietsen !!! en als je het beter kan moet je zelf maar een tt organiseren, miss dat je dan zal beseffen hoeveel tijd en werk er in zo een organisatie sluipt !
Ik vond het een super-organisatie !! chapeau aan die mensen.
=D> =D> =D>
Dit is de echte waarheid ! =D>
safari rider jerry
Mountainbiker

Post by safari rider jerry »

BESTE DEELNEMERS EN FORUMGEBRUIKERS,

IK DANK ALLE PERSONEN DIE TOCH BESEFFEN WAT EEN VTT ORGANISEREN INHOUD. VOOR HET PARCOURS ALLEEN HEBBEN WIJ EEN WEEK VAN S'MORGENS VROEG TOT S'AVONDS LAAT IN DE GIETENDE REGEN GEPROBEERT OM TOCH NOG EEN MOOI TRAJECT AAN TE BIEDEN . ZOALS SOMMIGEN WETEN (OF NIET WETEN) ZIJN WIJ BEPERKT IN PLAATS OM TE BIKEN . OP ZATERDAG HEBBEN NOG EEN PARCOURSWIJZIGING GEDAAN EN WIJ NOG 2 STROKEN UIT HET PARCOURS GEHAALD . ZOALS SOMMIGEN OOK WETEN IS ER IETS MISGELOPEN MET DE BAWAAKTE FIETSSTALLING. OP ZO EEN MASSA HADDEN WIJ ECHT NIET GEREKEND .

ALLE LOVENDE KRITIEK DIE WIJ KRIJGEN KOMT TEN GOEDE AAN DE LEDEN, SINGEVERS EN VRIJWILLIGE HELPERS . DE SLECHTE KRITIEK NEEM IK VOLLEDIG OP MIJ !

PERSONEN DIE ECHT GEFRUSTREERD ZIJN DOOR ONZE RIT GISTEREN MOGEN MIJ ALTIJD CONTACTEREN

VANDEN BROELE JERRY
VOORZITTER SAFARI RIDERS
tom_
Mountainbiker

Post by tom_ »

eerst en vooral wil ik de organisatie bedanken voor deze prachtige ma zware rit(voor mij dan toch )
de organisatie was top,goed bepijld,mooie en verzorgde bevooradingen.
aan het weer kunnen die mensen natuurlijk niks veranderen en durf ook toegeven dak met momenten toch ook ferm liggen vloeken heb hoor en mij afvroeg waar ik mee bezig was .
dat er voor en tegenstanders zijn op zo'n parcour had ik me wel kunnen voorstellen,had het zelf ook liever wat gemakelijker gehad maar ik niks aan te veranderen hé.ik zeg als ge er niet tegen kunt moet ge ma in uw kot blijven en wa op de rollen rijden,daar word uwe fiets nie vuil van .
ben eens benieuwd hoeveel mensen er contact gaan oppakken met de voorzitter van de organisatie want zoals op vele fora's zitten er hier ook van die "internet heroes" en als ge ze irl tegenkomt durven ze hun klep niet open doen.

tom
Chemical Pete
Mountainbiker

Post by Chemical Pete »

safari rider jerry wrote:BESTE DEELNEMERS EN FORUMGEBRUIKERS,

IK DANK ALLE PERSONEN DIE TOCH BESEFFEN WAT EEN VTT ORGANISEREN INHOUD. VOOR HET PARCOURS ALLEEN HEBBEN WIJ EEN WEEK VAN S'MORGENS VROEG TOT S'AVONDS LAAT IN DE GIETENDE REGEN GEPROBEERT OM TOCH NOG EEN MOOI TRAJECT AAN TE BIEDEN . ZOALS SOMMIGEN WETEN (OF NIET WETEN) ZIJN WIJ BEPERKT IN PLAATS OM TE BIKEN . OP ZATERDAG HEBBEN NOG EEN PARCOURSWIJZIGING GEDAAN EN WIJ NOG 2 STROKEN UIT HET PARCOURS GEHAALD . ZOALS SOMMIGEN OOK WETEN IS ER IETS MISGELOPEN MET DE BAWAAKTE FIETSSTALLING. OP ZO EEN MASSA HADDEN WIJ ECHT NIET GEREKEND .

ALLE LOVENDE KRITIEK DIE WIJ KRIJGEN KOMT TEN GOEDE AAN DE LEDEN, SINGEVERS EN VRIJWILLIGE HELPERS . DE SLECHTE KRITIEK NEEM IK VOLLEDIG OP MIJ !

PERSONEN DIE ECHT GEFRUSTREERD ZIJN DOOR ONZE RIT GISTEREN MOGEN MIJ ALTIJD CONTACTEREN

VANDEN BROELE JERRY
VOORZITTER SAFARI RIDERS
Gefrustreerd? Ik en vele andere hebben zich kostelijk geamuseerd. Tot volgend jaar! =D>
pjer
Mountainbiker

Post by pjer »

cowboy peter wrote:
pjer wrote:Gisteren twijfelde ik tussen Kemmel en Zeebrugge.
Toen iets voor de middag Cowboy Peter binnenwandelde voor een paar vraagskes (of had hij gewoon zin in een koele Leffe ?) trok hij mij over de streep om naar Zeebrugge te gaan.
Hij had daar een heel goeie reden voor.
"In Zeebrugge is alles opgespoten met zand en dat ging daar héééél goed berijdbaar zijn".
Vandaag is mijn geloof in de Cowboy ferm gezakt. Diep gezakt.

En toch heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze. Een toporganisatie met -waarschijnlijk- meer seingevers dan bordjes maakten van het geheel een best geslaagde voormiddag. Akkoord, een paar stroken waren er over. De strook voor de eerste bevoorading en zelfs het duinenpad waren voor mij te zwaar.En niet voor mij alleen.
Toch kom ik hier volgend jaar terug mits de nodige aanpassingen van de organisatie.

Cowboy Peter heb ik niet gezien......
'k herinne mij dak ook iets zei van binnenland en klei. Da upgespoten zand was voor in de haven zelf. Ze hebben toch dienen bleken gegeven zoals da je gevroagd oat?
Soit, wij hebben onzen eigen 30km-tocht die eind deze maand plaatsvind eens gereden met een 20tal brigandsbikers, en gezien dat het ondanks het slechte weer zeer goed berijdbaar was.
Net als de safarimannen hebben wij enkele jaren geleden op onze tocht de natuurelementen moeten ondergaan, en hadden wij de verwoestende kracht van de vlaamse bikers onderschat. Sedertdien zoeken wij elk jaar beter berijdbare stroken op, en talmen wij niet meer om onberijdbare stukken uit de tocht te nemen. Dit werd dit weekend met succes ook in Kemmel toegepast. Ik denk dat dit de enige juiste oplossing is. Natuurlijk is het jammer om stroken waar je dagen aan gewerkt hebt, niet te kunnen opnemen in uw tocht, maar we ondervinden dat de meeste rijders de modder niet schuwen, maar wel bevreesd zijn voor wandel- en ploeterzones.

Was iets vergeten : :wink:
Post Reply