Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Post Reply
K10
Mountainbiker

Post by K10 »

en vrijgezellen? :P
jervanheg
Mountainbiker

Post by jervanheg »

Precies... Daarom dat ik zeg: iedereen zou het moeten kunnen, mits de luxe te temperen of tijdelojk ( de eerste jaren) op te geven.

Een -foute- regel gaat ervan uit dat je /3de van je gezamelijk inkomen kan besteden aan afbetaling hypotheek. Deze regel is fout zowel voor de allerkleinste alswel de hogere inkomens, maar voor een gemiddeld inkomen zit die er niet ver naast.
Dis stel dat je twee modele inkomens samentelt - 1300 + 1400 = 2700, dan kan je €900 mee afbetalen. Daarmee kan je Meer dan 150.000 lenen op 20 jaar, of 180 op 30 jaar. Doe daar pakweg 50k spaargeld bij, en je hebt 200k -230k Geen fortuin, maar daar koop je toch wel al iets mee... T'zal geen kasteel of vrijstaande woning zijn, maar toch.. Het zou beter moeten zijn dan een oud werkmanshuisje?
govaert
Mountainbiker

Post by govaert »

jervanheg wrote:Mijn antwoord was wat te cru... Deleted :oops:
had het toch graag gelezen!
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

jervanheg wrote:Iedereen kan een huis kopen. Mits je bereid bent de opofferingen te doen... dus geen nieuwe GSM om de zes maand, geen GSM-rekening van €100/maand, geen nieuwe Duitser in de garage, geen twee reizen per jaar, en (durf ik het te zeggen...) geen €1000 euro per jaar aan "upgrades" aan een €5000 fiets, die je dan ook nog eens om de twee jaar vervangt.

Ik zeg niet dat met al die uitgaven iets mis mee is, iedereen doet ermee wat hij wil, maar t'is een kwestie van prioriteiten leggen.
Met een GSM-rekening van €100/maand terug te brengen naar €20/maand kan je €13.000 afbetalen.
als je als koppel beide werkt zou het inderdaad geen probleem mogen geven om een huis te kopen maar wat als alleenstaande?

ik vind van mezelf dat ik goed verdien maar moet er ook hard voor werken en zal mits enkele opofferingen ook wel een huis kunnen kopen. maar wat moet ik dan opofferen? Ik heb zelf geen auto, geen gsm, geen pc, geen internetabonnement, koop om de 4j een nieuwe mtb zonder daar in te overdrijven en zal zelden iets upgraden aan mijn huidige fiets.

het enige wat dan overblijft zijn mijn vakanties, goed eten met een lekker glas wijn of met de vrienden iets gaan drinken

Het leven is ook meer als werken en wonen aleen, ik maak regelmatig weken van 60, 70, 80 of meer uren, als ik dan mijn vakanties ed. nog zou moeten laten vallen, heeft het leven weinig zin meer.
Natuurlijk moet ieder dat voor zichzelf uitmaken.
Natuurlijk liggen de prijzen nu hoger, maar als je stijging in prijzen vastgoed en loonsstijging naast elkaar legt zal dat wel gelijklopend zijn zeker, of zie ik het mis?
het is gewoon een feit dat de prijzen enorm hoog liggen en de laatste 10j geleden fel gestegen zijn.
de grondprijs hier in de buurt is op 7j (de tijd dat ik werk) meer dan verdubbeld. ik ben bang dat de lonen niet verdubbeld zijn...
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

jervanheg wrote:Precies... Daarom dat ik zeg: iedereen zou het moeten kunnen, mits de luxe te temperen of tijdelojk ( de eerste jaren) op te geven.

Een -foute- regel gaat ervan uit dat je /3de van je gezamelijk inkomen kan besteden aan afbetaling hypotheek. Deze regel is fout zowel voor de allerkleinste alswel de hogere inkomens, maar voor een gemiddeld inkomen zit die er niet ver naast.
Dis stel dat je twee modele inkomens samentelt - 1300 + 1400 = 2700, dan kan je €900 mee afbetalen. Daarmee kan je Meer dan 150.000 lenen op 20 jaar, of 180 op 30 jaar. Doe daar pakweg 50k spaargeld bij, en je hebt 200k -230k Geen fortuin, maar daar koop je toch wel al iets mee... T'zal geen kasteel of vrijstaande woning zijn, maar toch.. Het zou beter moeten zijn dan een oud werkmanshuisje?
wat ook velen vergeten is dat je een de lening van uw woning in uw belastingsaangifte mag steken en dit maakt een enorm verschil op het einde.

effe vlug rekenen (schiet mij niet dood als ik er nu wat naast zit).
maar ik meen te weten dat je als koppel een max korft per jaar van iets meer dan 5000 euro hebt ... dat maakt dat uw lening van 900 het einde van maand geen 900 euro werkelijk is maar in eerste instantie is dit iets van een 1300 euro - trek hiervan het belastingsvoordeel van af en je komt op uw 900 per maand.

En geloof mij met 1300 euro per maand kan een ferme lening afdokken.
Op het eind komt het even duur uit als je een woning zou huren van 900 euro want hier kan je geen voordelen genieten ...

iets verder denken dan dat uw :^o lang is :wink:
Vale
Mountainbiker

Post by Vale »

K10 wrote:en vrijgezellen? :P
Zowel mijn appartement als mijn (vrijstaand) huis nu, heb ik alleen gekocht.
Ik wou niet inboeten aan luxe, dus ik ging extra bijwerken (nachtwerk, discotheek). Dat heb ik 10jaar gedaan.

Nu sinds 2jaar deel ik de kosten met mijn partner die bij mij woont. Tot daarvoor steeds alles zelf betaald en daar ook nooit over geklaagd.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

jocca wrote: @ kawa ... je bent ook niet meer van deze tijd hoor ;-)
grondprijzen zitten gemiddeld rond de 200 euro. Enkel op het echte megaplatte land ga je goedkoper vinden of in de Walen ...

In de rand rond de steden zit je rond de 200à230 euro. (centrumsteden niet in rekening gehouden)

Ik had de m² prijzen al verwijdert... omdat deze prijzen toch heel afhankelijk zijn van de streek....

Maar goed, +200€/m².... amai m'n kl*ten... dan wordt het wel heel duur om nog een eigen stukske grond te kopen.

Ik betaalde 6 jaar geleden een kleine 85€/m² en vond dat al geld genoeg. (wetende dat ik in 2000 een stuk kon kopen aan nog geen 40€/m² #-o )

De laatste bouwplaats in de buurt waarvan ik de prijs wist is verkocht aan een dikke 175€/m².

jocca wrote:In mijn ogen is bouwen niet duurder geworden tov 30 jaar geleden.
Ik heb de rekening gemaakt en de vergelijking gedaan % gezien tussen loon ouders en hun afbetaling en ons loon en afbetaling. Beide lonen zitten gemiddeld gezien hetzelfde, en rarara ook de lening zit ongeveer gelijk (procentueel gezien natuurlijk).

Bouwen is duurder geworden, daar kan je niet omheen...
Zeker als je de laatste verplichtingen in de nieuwbouw gaat meetellen.. #-o Gelukkig heb ik nog nt op tijd kunnen bouwen zonder veel van die hedendaagse extra kosten. :P

Dat je procentueel inkomens/afbetalingen gaat vergelijken wil volgens mij niet zeggen dat zowel bouwprijzen, grondprijzen en inkomsten evenredig omhoog gegaan zijn.

Als je ziet dat de grondprijzen op 10 jaar tijd minstens 3 keer overkop zijn gegaan, vergelijk dat dan eens met uw inkomen... :wink:
jocca wrote:Iedereen kan dan ook in mijn ogen een stuk grond kopen en een woning bouwen. Met een gemiddeld budget van 340.000 euro zijn er al halfopen nieuwbouws te vinden (Sleutel op de deur - grond inclusief). Als je samen met uw partner dan 200 K moet lenen op 20à25 jaar dan kan je dit gemakkelijk afbetalen. Het enige wat je dan moet hebben is elke een spaarboek van 70K.

Laten we vlug rekenen ...
Je gaat gaan werken vanaf uw 19 ...dit 5 jaar lang is een bedrag van 60.000 euro zonder intrest en wat je voor uw 19 aan de kant hebt gezet ...

Maar ja dan moet je wel wat eenvoudig leven en geen tommy janet dragen en met een dikke bak rondrijden (met 2 of 4 wielen) en geen superdeluxe reizen doen.

Enfin ieder zijn gedacht é

Hier heb ik toch ook mijn bedenkingen bij...

340 000€ beschouw jij dus als een normaal budget voor een HOB?
Ben ik content dat ik niet in uw streek moet gaan kopen of bouwen. :wink:

Voor 340 000€ verwacht ik hier een GROTE open bebouwing op minstens 10 are in een rustige omgeving. :wink:

En wat dat sparen betreft... da's ieder zijn gedacht ja...

De Belg met z'n baksteen he. #-o

Ik wilde ook perse m'n eigen kooi, maar niet ten koste van m'n eigen plezier en hobby's.

Denk dat ik zo'n 6 jaar zal doen over de volledige afwerking van m'n huis, maar tijdens die periode ben ik wel m'n goesting blijven doen ipv al m'n geld in da huis te stoempen. :wink:
K10
Mountainbiker

Post by K10 »

Vale wrote:
K10 wrote:en vrijgezellen? :P
Zowel mijn appartement als mijn (vrijstaand) huis nu, heb ik alleen gekocht.
dat appartement... recent of jaren terug?
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

Die 340 K is gerekend voor een woning regio lokeren, lochristi, zele, - in de 3-hoek Gent, Brussel, Antwerpen.
Niet meteen de goedkoopste regio.
Ga je richting vlaamse ardennen of de polders dan ga je indd met uw 340 K een open bebouwing hebben op een schoon lapke grond.

De prijzen van de gronden zijn indd enorm gestegen de laatste jaren, maar in mijn ogen is dit meer een correctie geweest, de jaren 90 waren vrij goedkoop om te bouwen (gronden waren niet gelijk gestegen met de lonen). Ik ben dan ook van mening dat de huidige prijzen vrij correct zijn (buiten op bepaalde regio's na waar het indd schandalig duur is). Een instorting van de vastgoedmarkt zie ik niet meteen gebeuren en dit wel omdat de "nieuwe" belgen massaal woningen aan het kopen zijn in onze steden.
In Gent en Lokeren worden zo goed als alle woningen beneden de 180 K verkocht aan vreemdelingen (of nieuwe belgen ...) waardoor er een bepaalde schaarste ontstaat. De grotere woningen zijn dan weer zodanig duur geprijsd dat je voor hetzelfde geld (of een duwke meer) een nieuwbouw kan zetten.

Wij hebben de afweging gemaakt om een bestaande woning te kopen (max 15 jaar oud) en kwamen vrij vlug tot de conclusie dat je mits een duwke extra vaak een nieuwbouw kan zetten - welliswaar met basis comfort, maar dit kan je na verloop van tijd aanpassen. In een woning van 15 jaar oud ga je trouwens ook binnen max 10 jaar vrij grote kosten moeten doen (keuken, badkamer, ...).
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

jocca wrote: Wij hebben de afweging gemaakt om een bestaande woning te kopen (max 15 jaar oud) en kwamen vrij vlug tot de conclusie dat je mits een duwke extra vaak een nieuwbouw kan zetten - welliswaar met basis comfort,
Daar ben ik het mee eens, zelfs zonder duwke.

Maar je kan er niet omheen dat de grondprijzen veel harder gestegen zijn dan onze inkomens..

Ik verdien geen drievoud van 10 jaar geleden, spijtig genoeg. :(
Post Reply