Beginnende MTB'ster - twijfel tussen merken Merida, Cube,...

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Belle78
Mountainbiker

Beginnende MTB'ster - twijfel tussen merken Merida, Cube,...

Post by Belle78 »

Ik heb me suf gezocht met de zoekfunctie maar blijf nog steeds op mijn honger zitten, dus daarom zal ik m'n vraag in dit topic stellen.

Ik zou binnenkort graag een nieuwe MTB aanschaffen (dus ik wens liefst geen PM's voor tweede hands koopjes of zo :wink:) en ben gisteren al eens in onze lokale bike store binnengewandeld voor info.

Ten eerste is het wellicht belangrijk te vermelden waarvoor de fiets gebruikt zal worden. Ik woon nogal vlak maar af en toe wil ik wel eens de fiets meedoen naar de Ardennen of andere heuvelachtige gebieden (maar niet vaak). Het zal dus vooral zijn voor de baan en boswegen en niet voor afstanden van +- 100 km of zo (kan mijn knie niet aan vrees ik). De fiets dient voor mij een beetje om te trainen voor mijn andere sport (karting) in feite.

De winkelier raadde mij gisteren een hardtail aan zonder remschijven, dus deze Merida:
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bike/ ... +TFS+100-V

Ik neem aan dat Merida een goed merk is? Ik moet zeggen dat ik een echte leek ben op dat vlak... Het is altijd moeilijk te zeggen wanneer de zaak in je buurt er verdeler van is, want die zal dat merk uiteraard altijd aanprijzen dan...

Een kameraad van mij raadde mij Cube of Specialized aan en ik kwam op volgend model uit:
http://www.cubebikes.nl/?detail=1&produ ... beelding=1

Maximum budget dat ik er wil aan spenderen is ongeveer 500-550 euro, aangezien ik nog maar een aantal MTB-ervaringen achter de rug heb (huur MTB's in de Ardennen). Ik ga ervan uit dat ik later nog altijd kan upgraden als ik de smaak echt te pakken krijg maar nu wil ik nog geen te forse uitgaven doen wat dat betreft (er moet immers nog budget over blijven voor kledij).

Misschien beter ook even vermelden dat ik een vrouw ben en ik wel bewust voor deze mannelijke modellen koos (ik vind de vrouwelijke varianten immers niet zo knap :p). In dat prijssegment in ieder geval toch niet...
Maar zou dit een probleem kunnen zijn? Ik vraag het toch liever.

Ik plan deze aankoop zeker niet halsoverkop te doen en wil graag diverse merken tegenover mekaar plaatsen dus als jullie tips hebben, laat maar komen! En bedankt om de tijd te willen nemen.
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker

Post by jacques-de-mtb'er »

TREK is een goed merk vind ik, maar die zijn ook wel wat duurder

dit is ook een mooi model van merida

http://www.12gotrading.nl/mountainbikes ... 400-v_2010

ik weet wel niet of het kwaad kan als je een herenmodel pakt.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Een herenmodel is absoluut geen enkel probleem! Ik rij altijd op herenmodellen (vrouwenmodellen zijn over het algemeen duurder en slechter afgemonteerd en dan hebben we het nog niet over de kleurtjes).
Héél belangrijk is de maat, zorg aub dat je de goede maat neemt en laat je niet een of ander model aanpraten wat stof staat te verzamelen in de winkel van je lokale dealer!
Heb je al gedacht om ook eens bij decathlon te kijken? Ik vind dat die toch vaak goede fietsen heb, die redelijk afgemonteerd zijn.
Indien mogelijk qua budget, probeer toch schijfremmen te nemen in plaats van die v-brakes (zeker voor de ardennen en modderige ritten).
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Bedankt voor jullie tips! Het helpt me al wat vooruit in mijn zoektocht naar de juiste bike. :wink:

Mijn lokale fietsenzaak (Alexis Bikes in Lovendegem) verkoopt eigenlijk 2 merken: Merida en Ridley. En ja, dat laatste vind je nu niet echt onder 800 euro. Kan natuurlijk altijd een aantal maanden langer sparen en voor dit laatste gaan, dat gaat ook natuurlijk. Maar dan wordt het wel ineens duur voor een beginnersbike.

Feit is dat ik het wel belangrijk vind een dealer in de buurt te hebben en het voornaamste vind ik de service. Ik betaal liever 100 euro meer voor een fiets waar ik achteraf een degelijke service heb. Daarom 'schrikken' zaken als Decathlon en zo mij af wat dat betreft. Bovendien heb ik niet echt één in de buurt (+- 30 minuten rijden).

Wat de schijfremmen betreft, ze raadden het mij nogal af omdat je volgens hen na 3 'ploetertochten' de schijfjes mag gaan vervangen en dat het nogal delicaat is. Ik wil ook makkelijk mijn banden kunnen afhalen om de fiets in de wagen te steken, dat lijkt mij dan ook minder handig met die schijfremmen?

Misschien dat ik volgende week eens in Aalter ga zien, want daar blijkt een Cube verdeler te zijn. Ik ga ook eens een kijkje gaan nemen op de site van Trek.

Omdenduur zie je de bomen niet meer door het bos met al die merken. #-o :wink:
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Vanquish wrote:Bedankt voor jullie tips! Het helpt me al wat vooruit in mijn zoektocht naar de juiste bike. :wink:

Mijn lokale fietsenzaak (Alexis Bikes in Lovendegem) verkoopt eigenlijk 2 merken: Merida en Ridley. En ja, dat laatste vind je nu niet echt onder 800 euro. Kan natuurlijk altijd een aantal maanden langer sparen en voor dit laatste gaan, dat gaat ook natuurlijk. Maar dan wordt het wel ineens duur voor een beginnersbike.

Feit is dat ik het wel belangrijk vind een dealer in de buurt te hebben en het voornaamste vind ik de service. Ik betaal liever 100 euro meer voor een fiets waar ik achteraf een degelijke service heb. Daarom 'schrikken' zaken als Decathlon en zo mij af wat dat betreft. Bovendien heb ik niet echt één in de buurt (+- 30 minuten rijden).

Wat de schijfremmen betreft, ze raadden het mij nogal af omdat je volgens hen na 3 'ploetertochten' de schijfjes mag gaan vervangen en dat het nogal delicaat is. Ik wil ook makkelijk mijn banden kunnen afhalen om de fiets in de wagen te steken, dat lijkt mij dan ook minder handig met die schijfremmen?

Misschien dat ik volgende week eens in Aalter ga zien, want daar blijkt een Cube verdeler te zijn. Ik ga ook eens een kijkje gaan nemen op de site van Trek.

Omdenduur zie je de bomen niet meer door het bos met al die merken. #-o :wink:
even een snelle reactie wat die opmerking over de schijfremmen betreft, dat is echt komplete lariekoek en wordt vooral verkondigd door diegenen die nog een v-brake fietsje hebben staan en die ze graag kwijt willen. Ik heb precies hetzelfde mogen aanhoren 6 jaar geleden #-o
Schijfremmen zijn gewoon betrouwbaarder en helemaal niet moeilijk om je wiel eruit te halen en opnieuw erin te steken. In de ardennen en in modderige omstandigheden zijn schijfremmen gewoon veel beter.
Decathlon heeft best een goede service hoor! Ik weet niet bij welke decathlon je woont, maar ze hebben vaak een eigen fietsenatelier en het grote voordeel van hen is dat de prijzen goed staan aangegeven. Verder loop je daar wat minder het risico dat ze je van alles wijs gaan zitten maken van dat je dit en dat moet vervangen etc. Die mechaniekers daar zijn in loondienst en hebben er geen baat bij of jij wel of niet een nieuwe kassette neemt.
In het begin wist ik ook helemaal van niets en heb ik mijn eerste mtb bij een lokale dealer gekocht. Op de eerste plaats was de fiets te groot en op de tweede plaats liet hij mij verstaan dat ik de ketting en de hele transmissie zowat elke 2 maanden moest vervangen. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat het allemaal onzin was.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Aha, merci voor het advies! Ik twijfelde dus met of zonder schijfremmen en denk dat ik dan toch maar voor zal kiezen. En ja, feit is, als de fiets in de wagen kan vervoerd worden, hoeft de dealer niet echt op wandelafstand te zijn. Daarom dat ik nu ook in andere dorpen aan het uitkijken ben.

Ik wil ook zo graag een witte MTB (met lichtblauw of ander accent) maar willen die steeds in een hogere prijscategorie liggen verdorie. :P Ja ja, het oog wil ook wat, hé. :wink:
MTB_Ward
Mountainbiker

Post by MTB_Ward »

Vanquish wrote:Ik wil ook zo graag een witte MTB (met lichtblauw of ander accent) maar willen die steeds in een hogere prijscategorie liggen verdorie. :P Ja ja, het oog wil ook wat, hé. :wink:
Die van cube kan je krijgen in wit/blauw. Prijs/kwaliteit zijn dit zeker goede fietsen. De cube verdeler in aalter is ne vriendelijken :), heb er ook mijn cube gekocht. Kdenk wel dat er een model in dat wit/blauw staat bij hem.

Schrijfremmen na 3 ploetertochten vervangen is inderdaad een reinste onzin. Sinds begin van de herfst heb ik de mijne nog niet vervangen en ik heb redelijk wat ploeterwerk gedaan dankzij het Belgische weer :-D
(Na een tochtje ben ik wel een groot uurtje bezig met mijn fiets te onderhouden, goed onderhoud levert alleen maar bij aan de duurzaamheid volgens mij) Voor het in en uit de wagen halen van de fiets vind ik schijfremmen net gemakkelijker. Je hoeft geen remblokjes opzij te duwen ofzo. Enkel je wiel eruit halen en done.

Voor kledij, kettingreiniger en allerhande kan je altijd eens kijken naar http://www.fashionforcycling.be. Ook een winkel in aalter waar ik nog geen klachten over heb.
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Die winkels in Aalter heb ik inderdaad ook gevonden. Ziet er mij wel de moeite uit die 'Cycling for Fashion' winkel en wie weet kan ik met de solden al wat kledij op de kop tikken. :wink:

Maandag gaat het alleszins richting Aalter! Cube verdeler zit daar aan de Stationsstraat zeker?
MTB_Ward
Mountainbiker

Post by MTB_Ward »

Vanquish wrote:Die winkels in Aalter heb ik inderdaad ook gevonden. Ziet er mij wel de moeite uit die 'Cycling for Fashion' winkel en wie weet kan ik met de solden al wat kledij op de kop tikken. :wink:

Maandag gaat het alleszins richting Aalter! Cube verdeler zit daar aan de Stationsstraat zeker?
Fietsen Johan Wille
Bellemstraat 45
9880 Aalter

In de stationstraat weet ik niet meteen een fietswinkel zitten.
Fashionforcycling zit in de brugstraat, ook niet moeilijk te vinden hoor.
Wel op tijd gaan, soms heb ik wel eens het probleem dat mijn maat er net niet meer tussen zit als ik van een promotie wil profiteren omdat ik telang gewacht heb (lees: geen tijd had om eerder te gaan)
Belle78
Mountainbiker

Post by Belle78 »

Merci! Ik kom er net van terug en ben bijna zeker dat het een Cube fiets zal worden. Heb m'n oog op volgend model laten vallen:

http://www.cubebike.be/images/foto/202000.jpg

De Cube Analog Disc kost wel 650 euro maar dat vind ik nog meevallen. Ietsje boven budget maar ik vind het nog aanvaardbaar.

Deze Cube Acid vind ik ook heel mooi, maar is al 850 euro:
http://www.cubebike.be/images/foto/204001.jpg

Bij de vrouwen oogt deze Cube Access WLS team zeer mooi, maar is al ver boven budget met zijn 979 euros...
http://www.cubebike.be/images/foto/225002.jpg

Het zal dus hoogstwaarschijnlijk de zwarte/rood/grijze Analog worden. Ik hoop dat dit een goede keuze is. ;)

Maandag ga ik eens met de solden een kijkje nemen in Fashion for Cycling. :)

Nu alleen nog zien of ik een 18" of 16" frame zal moeten nemen. Wanneer ik de fiets ga bestellen, zullen we dat volledig opmeten. Ik ben 1m70 dus het zal alleszins één van beide zijn...
Post Reply