Mtb verlichting

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
overdrivex
Mountainbiker

Post by overdrivex »

Ik heb mij enkele maanden geleden Hope - Vision 2 Led aangeschaft en enkel deze op je stuur is meer dan voldoende voor mij, er zijn vier lichtsterktes en heb deze steeds 60% op stand 2 en 40 % op stand 1 tijdens de nachttochten!

En als ik vergelijk met wat ik tijdens de tochten tegenkom dan vind ik duidelijk dat de Vision meer licht dan de meeste (95% van de toerrijders). Ik heb alvast geen 2de, laat staan 3 of vierde extra licht nodig om de nacht door te komen!

Ik merk ook op dat vele lichten hun batterij na 1-2 uur reeds het opgeeft, mijn vision is 3 maand geleden opgeladen en heb er 20uur reeds mee gereden en heb ze nog steeds niet moeten opladen ;-)

Vision 2 Led + 1 batterij:
• Aantal/Lamptype: 2 diodes • Aantal koplampen: 1
• Batterijtype: Li-Ion / extern
• Lichtstanden: 5 (4 lichtsterktes + flikkerstand)
• Bevestiging: helm, hoofd, stuur
• Maximaal vermogen: 7 W • Maximale lichtsterkte: 480 lumen
• Autonomie: van 2u tot 30u • Geleverd met lader
• 285 g
Te koop = http://www.mtbikers.com/StoreFront/nl/p ... /HOECLV2E/

Mijne is wel met een dubbel grote batterij als de bovenstaande, prijs was 263euro en stond toen in promo. Prijs nu 320euro voor één met een kleinere batterij nu. Wel een hoge kostprijs dus maar moet zeggen dat de kwaliteit spreekt!
jinba ittai
Mountainbiker

Post by jinba ittai »

glimburger wrote:Ik ben die lupines gaan bekijken in de bikecomponents concept store in Aken. Ik had toen ook het voornemen om ze te testen en dan te kopen. Alleen vertrok ik met het idee om 1 lampje te kopen. Het gesprek met de verkoper gaf al meteen aan dat 2 sets echt nodig zou zijn.

Het is zonder twijfel erg mooi spul en super goed afgewerkt. Niks op aan te merken. Helaas ook super duur want je hebt al 2 stuks ( Betty X en een telsa5) nodig wil je safe single tracks rijden. In mijn geval zou het bijna 1000 euro zijn.
Betty op het stuur en de redelijk recente Piko op de helm, en het is klaarlichte dag zelfs op singletracks 8)
glimburger
Mountainbiker

Post by glimburger »

ik weet het wat die kombinatie betreft want dit is ook wat ze mij aanboden voor het rijden van niet verkendende technische single tracks.
Ik heb dat nu met mijn "adventure V4 + 1 medium licht set" ook voor de helft van die prijs... Enige grote verschil is dat mijn lichtset na 6 uur op halve kracht moet ( en dan nog 6 uur mee gaat aan 50% kracht) terwijl die lupines een full power batterij hebben die veeeeeeel langer mee gaat. Die optie van langdurig licht zonder te kunnen bijladen heb ik niet nodig. De kleinere batterijen van de ay up gaan ook 3 uur mee ( + nog eens 3 op halve kracht) ik kan ze wel laden via de batterij van een auto als het echt zou moeten maar dat laatste zal wel niet nodig zijn.

ik ben super tevreden met mijn kombinatie. goed is goed hé. Zal één van komende avonden eens zo'n fotoshot op ne opitterse bostrack maken.
La-Pierre
Mountainbiker

Post by La-Pierre »

jinba ittai wrote:
glimburger wrote:Ik ben die lupines gaan bekijken in de bikecomponents concept store in Aken. Ik had toen ook het voornemen om ze te testen en dan te kopen. Alleen vertrok ik met het idee om 1 lampje te kopen. Het gesprek met de verkoper gaf al meteen aan dat 2 sets echt nodig zou zijn.

Het is zonder twijfel erg mooi spul en super goed afgewerkt. Niks op aan te merken. Helaas ook super duur want je hebt al 2 stuks ( Betty X en een telsa5) nodig wil je safe single tracks rijden. In mijn geval zou het bijna 1000 euro zijn.
Betty op het stuur en de redelijk recente Piko op de helm, en het is klaarlichte dag zelfs op singletracks 8)
En uw portefeuille is direct ook goed 'verlicht'. :lol:

@ overdriveX:

Ik hoop voor u dat je dat lampje daar niet gekocht hebt want je kan voor minder geld een Hope 4 vision kopen. :oops:

http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop ... D_1278.htm
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Heb vrijdag jl toch ook weer een paar zeer goed verlichte gasten gezien op de nightbike te Stabroek. Echt ni normaal, dat er geen vliegtuigen op die hun kop landen, ik versta het niet :lol: :lol:

Effe serieus, na enig zoekwerk ben ik ook op die magic shine site gekomen en lijkt me toch vrij interessant. Er is nog een Engelse fabrikant "exposure lights" die de batterij verwerkt heeft in de behuizing van de lamp, maar daar heb ik mijn twijfels bij. Rijden met een ding van 350 gram op je stuur met een bedenkelijke bevestiging, ik vermoed dat ze redelijk onderhevig zal zijn aan kantelen.

In ieder geval als je ziet wat er tot een goed jaar geleden op de markt was en nu, het is een zeer snel evoluerende technologie, that's for sure.

En doordat we toch meer mensen hebben die al eens een nightride organiseren is dit wat mij betreft toch een interessant iets om van op de hoogte te blijven en op te volgen. :roll:
PaulRush
Mountainbiker

Exposure

Post by PaulRush »

TITTYMAN wrote:Er is nog een Engelse fabrikant "exposure lights" die de batterij verwerkt heeft in de behuizing van de lamp, maar daar heb ik mijn twijfels bij. Rijden met een ding van 350 gram op je stuur met een bedenkelijke bevestiging, ik vermoed dat ze redelijk onderhevig zal zijn aan kantelen.
Dan zou je toch eens wat reviews moeten lezen over Exposure. Ik rij er al jaren mee. Nu met de sixpack (ruim 3 uur 1800 lumen !!). Het is duur, maar topkwaliteit. Niks kantelen. Is een zeer stevige en eenvoudige bevestiging die in 2 tellen muurvast zit. Interne batterij, dus geen gedoe met kabels.
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Heb net trouwens nog review gelezen in de Cyclo Sprint en lees er nog wel meer over tal van producten in andere magazines ook. Aangezien ieder z'n eigen product het beste vindt hou ik het liever objectief en lijkt het me beter voort te gaan op iemand z'n ervaring die in relatie staat tot een gelijkaardig gebruik als je zelf zoekt.

Trouwens lumen is een verkeerde manier van uitdrukken van lichtsterkte, ze zouden de fabrikanten beter verplichten dit uit te drukken in "lux" en hun eens terug verwijzen naar de fysica die ze op school hebben gekregen. Prijs maakt me geen zier uit, dus ik bekijk het louter productmatig en met een zwaar ding op je stuur leek me in eerste instantie tov iets dat qua gewicht bijna ter verwaarlozen is toch het minderen.

Maar ja, we zien wel weer ....

Vraag me trouwens ook af waar je die dingen van exposure lights op een makkelijke manier kan aankopen. Waar heb jij die gekocht "Paul rush" ? Webshop, winkel ?
PaulRush
Mountainbiker

Post by PaulRush »

TITTYMAN wrote:..... Aangezien ieder z'n eigen product het beste vindt hou ik het liever objectief en lijkt het me beter voort te gaan op iemand z'n ervaring die in relatie staat tot een gelijkaardig gebruik als je zelf zoekt.....

Vraag me trouwens ook af waar je die dingen van exposure lights op een makkelijke manier kan aankopen. Waar heb jij die gekocht "Paul rush" ? Webshop, winkel ?
Ik heb Exposure gekocht op basis van gebruikersreviews, niet op basis van wat de fabrikant er zelf van vindt. Lijkt mij inderdaad duidelijk dat iedere fabrikant zijn eigen spullen de beste vind. Maar er zijn zat onafhankelijke reviews te vinden.

Lumen, lux, allemaal prima hoor, het geeft veel licht, daar gaat het o.a. om.

Die dingen kun je o.a. hier kopen:
http://www.sport-components.de/
en
http://www.wiggle.co.uk/exposure-six-pack-front-light/
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Okay thanks.

Mbt die "lumen-lux" verhouding, oké, jij weet dit nu, maar als je gaat vergelijken puur op data die je op één of andere site ziet zonder dit effectief in een winkel te kunnen bekijken in werkelijkheid zou je zo wel eens deftig bedrogen kunnen uitkomen. En dan is het een kwestie dat je de juiste informatie krijgt, ni meer ni minder.

Ik zal eens een kijkje nemen op die site die je aangeeft, thanks.
De Wreter
Mountainbiker

Post by De Wreter »

TITTYMAN wrote:Heb net trouwens nog review gelezen in de Cyclo Sprint en lees er nog wel meer over tal van producten in andere magazines ook. Aangezien ieder z'n eigen product het beste vindt hou ik het liever objectief en lijkt het me beter voort te gaan op iemand z'n ervaring die in relatie staat tot een gelijkaardig gebruik als je zelf zoekt.

Trouwens lumen is een verkeerde manier van uitdrukken van lichtsterkte, ze zouden de fabrikanten beter verplichten dit uit te drukken in "lux" en hun eens terug verwijzen naar de fysica die ze op school hebben gekregen. Prijs maakt me geen zier uit, dus ik bekijk het louter productmatig en met een zwaar ding op je stuur leek me in eerste instantie tov iets dat qua gewicht bijna ter verwaarlozen is toch het minderen.

Maar ja, we zien wel weer ....

Oorspronkelijk werkte men toch met LUX, maar ze hebben gemerkt dat het uitdrukken in lumen bij velen de oogjes doet flikkeren :-?

Lumen is wat er vertrekt van uw lampje, LUX is wat het uiteindelijk oplevert en dat hangt af van een paar factoren van uw lampje...
Post Reply