Zo 19/12/2010 Knokke-Heist

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Neoray
Mountainbiker

Zo moet da si!

Post by Neoray »

Om 10u (beetje te lang geslapen :oops: ) eindelijk nog eens op mijn Cube kunnen kruipen na 3 weekends van mtb-loosheid. Aangezien Jelle meedoet aan Roei for Life, kwam ik hier alleen aan de start. Ik nam mij voor om de 42 te proberen, al wist ik dat een hoog gemiddelde er vandaag zeker niet ging inzitten.

Met een overdekte bewaakte fietsenstalling begon het al goed, want zo hoef je al geen bang te hebben voor een bevroren body tijdens het inschrijven. Na het scannen van het kaartje begon het met het MTB-parcours rond de zaal. Ideaal om te wennen aan de sneeuw en de koude kleren al wat warmte te doen voelen. Via een paar gladde wegen (de fietspaden lagen er volgens mij nog beter bij dan de baan zelf) aan de eerste stroken begonnen. De single-tracks (in zoverre dat die eigenlijk bestonden vandaag, want alles was 1 spoor in de sneeuw) lagen er goed berijdbaar bij, aangezien ze bestonden uit een soort moellieux van sneeuw en zand. Slechts een paar keer stond er een klein plasje.

Na een kilometer of 12 was er een lang stuk rechtdoor in de sneeuw en op dat moment was er ook een dikke mist. Daardoor leek het wel of ik op de Noordpool aan het fietsen was of zo. Rondom mij zag ik alleen maar sneeuw en een paar bandensporen voor me toonden de weg. Uit pure extase heb ik vlug een filmpje gemaakt met mijn GSM. http://www.youtube.com/watch?v=wvMtxJ7W6hk

Net voor de eerste bevoorrading was een pijltje een beetje naar de verkeerde kant gericht, waardoor we met een paar bikers op een doodlopend stuk uitkwamen. Gelukkig hadden we snel het goede spoor weer gevonden. Aan de bevoorrading werd dan ook meteen het nodige Wacky volk opgetrommeld om het pijltje te gaan goed zetten. De bepijling was trouwens perfect. Genoeg pijlen en duidelijk. Hier en daar een stuk lint als extra begeleiding en waarschuwingen bij gevaarlijke stukken. Ook de bordjes even na de splitsing waardoor je een waarschuwing/bevestiging krijgt dat je op de 42/55km zit, vind ik goed. Alle offroad stukken hebben een nummer, naam (handig als je pech hebt en het noodnummer moet bellen), lengte én moeilijkheidsgraad, wat moet een mens nog meer hebben? De bevoorrading was trouwens ook dik in orde. Een buffet van eten en zelfs warme thee! Man man, warme thee van pêche ging er bij mij wel vlot in! :drunk:

Dan kwam het stukje bij de Zuiderburen. Altijd leuk om in de streek te rijden rond Sluis (vooral Retranchement vind ik een leuk dorpje). Het is in de zomer mijn vast trainingsgebied. Na een paar lange stroken die vlot berijdbaar waren, was het tijd voor opnieuw een uitgebreide bevoorrading. Ditmaal waren het de stukjes rijsttaart die mij wisten te bekoren. =P~

In het laatste stuk kwam nog het mooie stukje bos (de naam ontglipt mij even). Het was af en toe technisch door een verdwaalde boomstam die op het pad lag en de korte maar stevige hellingetjes. In een afdaling lag een grote boomstam lelijk in de weg, waardoor ik nogal onzacht mijn zadel in mijn ballen gestampt kreeg. Vandaar dat ze zeggen dat fietsen slecht is voor je kindergeld... #-o De voorlaatste strook offroad jaagde mijn hartslag nog lelijk in het rood en de strook rond "de put" was nog een mooi stukje genieten.

Van de douches, bikewash en après-bike heb ik niets kunnen meemaken, aangezien ik zo vlug mogelijk naar huis moest om te genieten van garnaalkroketten met frieten :) :bounce:

Een welgemeende proficiat aan de organisatie! Dit is volgens mij een voorbeeld voor andere toertochten. Voor mij mag het volgend jaar weer sneeuwen, want dit geeft de tocht toch nog een extra punch! =D> =D> =D>

Jeroen
Last edited by Neoray on Sun 19 Dec 2010 17:52, edited 2 times in total.
alexbiker
Mountainbiker

Post by alexbiker »

Vanmorgen genoten van een mooie tocht in de sneeuw.
Bijna had een bevroren body nog roet in het eten gedaan, gelukkig na enkele minuten binnen in de sporthal kon ik vertrekken. Zat er al mee in dat de rit met de auto vanuit Oostende voor niks was geweest.
Verder was alles in orde van bevoorrading tot douches. Op het parcour zelf vond ik de stukken op de weg nog het moeilijkst en het gevaarlijkst, het koningsbos was ronduit de max =D> =D> =D> .
Ik heb ook gevraagd wanneer de tocht volgend jaar doorgaat, zo weten we al wanneer het volgende winter zal sneeuwen :lol: :lol: :lol:
Signer
Mountainbiker

Lastig

Post by Signer »

Vanmorgen eveneens gestart voor de 55km.
Man, de wegen waren echt glad en het was een lastige tocht.
Zeker dat stuk in de duinenwegeltjes en het licht gedooide offroad die voor geen meter liepen . :-D :-D :-D
Dat bos was een leuk singletrackje.
Heb wel zeer genoten van zowel de rit als het landschap,mooooooooi zelfs met de wat mysterieuze mist erbij.
Organisatie, petje af voor wat jullie hier getoverd hebben.
Bepijling,fietsenstalling,bevoorradingen,parcour,......... =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Ik kan niks negatiefs opmerken, wel dat ik de beentjes voel maaaaar daar kunnen jullie niks aan doen. :drunk: :drunk:
Na de douches nog een heeeel lekkere soep gegeten waarvoor dank.
Wacky's see you next year :wink:

@ Katrien20 : Sorry voor het duwtje bij het naar boven rijden v/d duinen. [-o< [-o<
W.T.C.OOTJE
Mountainbiker

Post by W.T.C.OOTJE »

Met 7 leden van onze club hebben we de weergoden getrotseerd. Goed zot zei mijn vrouwtje deze morgen! Niets zou ons klein krijgen! Bij het binnenkomen van de sporthal viel me meteen de professionaliteit van de inrichters op. Een sneeuwploeg was buiten aan het ruimen, binnen stonden verschillende medewerkers klaar om zijn fiets in bewaring te geven, verschillende medewerkers aan de inschrijvingstafel, bar, drankbonnenstanden enz. Een dikke pluim voor een club die voor de eerste keer dergelijk evenement inricht (laat ons de inrichting van vorig jaar maar vergeten want die werd afgelast). Vele andere clubs kunnen hier iets van leren! Ook de tocht zelf was magnifiek! Alle off-road stroken werden bij het begin van de strook aangeduid met nummer, moeilijkheidsgraag en lengte (precies Parijs-Roubaix!). De bevoorradingen waren dik in orde. Vooral de warme thee vond ik fijn. Zeker met dergelijk vrieskou! Gevaarlijke passages en oversteken werden goed aangeduid. Hier en daar stond er zelfs iemand om het verkeer (gelukkig was er niet veel verkeer) tegen te houden. Zelf hielden we er een flink tempo op aan. Onze Niels (den Simunek) reed door de sneeuw alsof het niets was. Hij moet dan de enigste van onze groep geweest zijn die niet gevallen is. Ikzelf ging 2x tegen dek. Gelukkig kan vallen in de sneeuw best aangenaam zijn :lol: De laatste 5 kilometer ging alles tegen. Den Fre en den Cé reden beiden op hetzelfde moment lek (voorlaatste strook). En onze toekomstige kampioen 'Plop' (kan moeilijk anders als je nu reeds rit 25 op je stempelkaart hebt) mocht stoppen om over te geven (komt ervan als je te lang op de kerstmarkt ronddoold). toch kwamen we aan de meet na een tocht van bijna 4 uren. Met een gemiddelde van net 15 gemiddeld was dit nog niet zo slecht denk ik.
Toch 1 puntje kritiek: De Vtt maakt voor het eerst deel uit van het VBR wintercriterium in West-Vlaanderen. Daardoor moet je je als organisator houden aan bepaalde regels. Zo moeten de inschrijvingen electronisch gebeuren (was ok) en krijgen de deelnemers een inschrijvingsstook mee die ze na de rit in de urne moet gooien. Niemand die daar van op de hoogte was of er zelfs maar van gehoord had! Uit die urne worden dan prijzen verloot. Op het einde van het seizoen worden zelfs 5 Merida fietsen verloot. Tevens mogen 16-jarigen of jonger gratis de rit rijden. Ook daar had men nog niet van gehoord, maar daar deed men dan ook niet moeilijk over. Waarschijnlijk krijg je nog moeilijkheden als de volgende organisator contact met jullie opneemt om die urne, samen met alle promotiemateriaal (vlaggen en spandoeken) op te vragen. Als jullie ze niet hebben, waar liggen ze dan?Dus: volgend jaar goed informeren als je terug deelneemt aan de Merida challenge.
Volgend jaar komen we zeker terug. Ik hoop dat jullie dan eens normaal weer hebben zodat de kaap van 1000 deelnemers makkelijk moet doorbroken worden. Jullie verdienen het na 2 jaar miserie!
vannoli
Mountainbiker
Location: Specialized S-Works 29er &Niner Sir 9 & Ridley Noah

Post by vannoli »

Deze morgen vanuit Gent 1h de besneeuwde N49 getrotseerd

Aangekomen effe gewacht op collega en ingeschreven voor de 55km

Goede fietsbewaking en we waren vertrokken

Maar ik vind buiten dat stukje bos op het einde dat er weinig aan was

Zeer lange stukken rechtdoor in de sneeuw ,twas mooi zicht maar weinig uitdagend

Dat stuk langs het strand vond ik op den duur saai ,was enkel stampen door de sneeuw

Aangekomen ,was het goede soep en warme douches

wou nog 2de portie soep maar ze was al op :lol:

Dus qua parcours was de rit van 1h het niet waart vond ik ,Middelkerke en de Haan zijn veel beter
ceto
Mountainbiker

Post by ceto »

vraagje, kan er me iemand zeggen waar we die foto's kunnen bekijken die ze hebben gemaakt in het koning bos .
al bedankt op voorhand o ja en nog eens een dikke proficiat =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Flashy
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Elite 2015|Rose Mr ride 29er|Carbon Chinees 29er

Post by Flashy »

Dank aan de organisatie voor de prachtige , goed uitgepijlde tour in Knokke.
Ik was bij de gelukkige die een platte voorband had en beroep deed op de pechdienst. Chapeau voor de vlugge dienst (mijn buitenband was gescheurd) en merci voor een nieuwe buitenband die ik trouwens niet moest betalen.
Dit is zeker een tourtocht die ik jaarlijks zal doen.
Misschien volgend jaar met wat meer Choufkes.
Bedankt en C Y
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

W.T.C.OOTJE wrote: Toch 1 puntje kritiek: De Vtt maakt voor het eerst deel uit van het VBR wintercriterium in West-Vlaanderen. Daardoor moet je je als organisator houden aan bepaalde regels. Zo moeten de inschrijvingen electronisch gebeuren (was ok) en krijgen de deelnemers een inschrijvingsstook mee die ze na de rit in de urne moet gooien. Niemand die daar van op de hoogte was of er zelfs maar van gehoord had! Uit die urne worden dan prijzen verloot. Op het einde van het seizoen worden zelfs 5 Merida fietsen verloot. Tevens mogen 16-jarigen of jonger gratis de rit rijden. Ook daar had men nog niet van gehoord, maar daar deed men dan ook niet moeilijk over. Waarschijnlijk krijg je nog moeilijkheden als de volgende organisator contact met jullie opneemt om die urne, samen met alle promotiemateriaal (vlaggen en spandoeken) op te vragen. Als jullie ze niet hebben, waar liggen ze dan?Dus: volgend jaar goed informeren als je terug deelneemt aan de Merida challenge.
Deze club is naar geen enkele VBR-vergadering het voorbije jaar gekomen, wat jammer is als je voor het eerst organiseert onder de bond. Heb het eens nagekeken en als het promotiemateriaal niet in Knokke ligt, dan ligt het nog in Tielt en moet het woensdag 29/12 in Assebroek zijn bij de Trudotrappers!
(klinkt misschien allemaal gezever voor mensen die niet organiseren onder de VBR en de administratie niet verrichten, maar kan verstrekkende gevolgen hebben voor de club)

Verder idd jammer dat een organisatie waarvan op parcoursvlak veel van verwacht kan worden (en blijkbaar ook het geval is) al twee keer op rij door hevige sneeuwval geteisterd wordt. Was er graag eens bij geweest maar de sneeuw (en andere verplichtingen) hebben me weggehouden.
Last edited by Lichterveldenaere on Sun 19 Dec 2010 19:38, edited 2 times in total.
slooverke
Mountainbiker

Post by slooverke »

Ben deze morgen samen met mijne copain Yvan vol goede moed vertrokken voor een mooie VTT, en het mag gezegd worden, niettegenstaande de bakken sneeuw die ze in knokke en omliggende te verwerken hadden gekregen, hebben ze er toch een supermooie tocht van gemaakt die op bepaalde stroken op het randje waren maar al bij al genoten van een mooie tocht met als apotheose de prachtige doortocht door het prachtige prive bos op enkele km van het einde!! =D> =D> =D> =D>
De Wacky racers mogen terecht fier zijn op hun organisatie =D> =D>

Volgend jaar ben ik terug van de partij op één voorwaarde : er mag ne keer een beetje sneeuw liggen!!!! :wink: :wink: :wink: :wink:

10/10 en een bank vooruit
T&L
Mountainbiker

Post by T&L »

Om 11u15 onder een donkergrijze hemel aangezet voor deze prachtige sneeuwrit. Op dit uur waren er nog weinig starters en heb ik dus hoofdzakelijk alleen gereden.
Wacky's, het was puur genieten van de goede organisatie =D> , van het landschap :drunk: en de oorverdovende stilte. Bedankt.
Hopelijk volgend jaar terug met evenveel sneeuw. [-o< [-o< [-o<
Post Reply