Rijden in de sneeuw

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
urbambo
Mountainbiker

Post by urbambo »

fcb schreef
Dat wordt toch nat rond je bek en je neus ?
Tenzij je een hond bent valt dat nog wel mee hoor. =P~

Het wordt inderdaad wat vochtig op den duur met een buff, maar als het echt koud is neem ik dat er graag bij.
Je mag die nattigheid wel geen kans geven om koud te worden door bv. een kwartier aan een bevoorraading te blijven staan, want dan stoort het inderdaad wel.

_Nico_
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 ('10) / Eddy Merck Easton 7000 Racing ('05) / Diamant ('93)

Post by _Nico_ »

urbambo wrote:_Nico_ schreef
een bevroren neuspunt hebben en vastgevroren snot
Met een fleecebuff kan je dat vermijden.

De warmte van de adem die je uitblaast in die buff verwarmt heel je nek en grotendeels je gezicht.

Ik zou echt niet meer zonder willen rijden als het zo koud is.
Ik denk dat je eerder een balaclava bedoelt dan een "gewone" fleecebuff? Een fleecebuff is zo eerder een hoge/lange muts die ook je oren bedekt maar meestal niet je aangezicht.

Met zo'n balaclava (of face mask evt) zal je wel warm hebben maar 't is niet zo handig om te eten en te drinken (indien deze goed vastzit onder je wintervest), overweeg het wel aan te schaffen en eens te proberen (Giordana heeft een schone bvb)

Oh, best ook niet je lokale bank binnengaan zo om geld af te halen of je zou rare reacties kunnen krijgen :wink:

Image
urbambo
Mountainbiker

Post by urbambo »

_nico_ schreef
Ik denk dat je eerder een balaclava bedoelt dan een "gewone" fleecebuff? Een fleecebuff is zo eerder een hoge/lange muts die ook je oren bedekt maar meestal niet je aangezicht.
[-X

Nee het is geen balaclava, DIT is wat ik bedoel met een fleecebuff

http://www.decathlon.be/NL/buff-rns-400-24130932/#

Dit kun je zowel als sjaal of als muts gebruiken. Ik draag hem als een sjaal en in combinatie met een mutske van agu. Op die manier is mijn gezicht ook bijna helemaal bedekt, maar kan ik die buff ook snel wat naar beneden trekken als ik wil drinken of eten.

Zo een baclava lijkt me maar ambetant om dragen.

Last edited by urbambo on Wed 08 Dec 2010 20:05, edited 1 time in total.
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

Gisteren en vandaag een ritje gaan doen in de sneeuw, momenteel sneeuwt het terug redelijk goed in de regio waar we zitten. Het enige dat ik draag is een muts voor mijn oren en daar bij. Ik kan het al niet verdragen als ik een pull met een hoge coll moet dragen laat staan zo'n muts ( gereed om een bank te overvallen )

MaC'Red 8)
wattie
Mountainbiker

Post by wattie »

Je kan het geheel best verstevigen door langs de binnenkant van de band een soort duck tape op te plakken en dan met een binnenband te rijden (zorgen dat je binnenband genoeg talkpoeder rond zich heeft). Je kan ook een binnenband openknippen en die als versteviging gebruiken rond je normale binnenband.
Ik heb dit ook zo gedaan met mijn home made spikes, wel zonder talkpoeder, maar mijn binnenband scheurt telkens aan het ventiel. Soms na een 10-tal km maar soms ook na amper één km. Wordt dit verholpen door de talkpoeder?
In ieder geval ongelooflijk veel grip, zelfs op spiegelgladde bevroren plassen.
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Gisteren voor de eerste keer een tochtje door de sneeuw gemaakt (Landduinenroute). Eerste bocht al onderuit... nog zo'n 40 km doorgereden en zeer veel bijgeleerd!
Gevolg: gekneusde enkel, knie en pols en een aantal schaafwonden. Heb me wel te petter geamuseerd! :-D
nielsvds
Mountainbiker

Post by nielsvds »

Deze morgen een MTB tocht van 40 km gereden in groep. Is best wel leuk in de sneeuw rijden. Wel een paar bijna valpartijen meegemaakt. Hier waar ik woon is nu terug beginnen te sneeuwen.
Thomas96
Mountainbiker

Post by Thomas96 »

ik heb ook een tochtje gedaan,,
1keer gevallen zonder veel erg.
op veel straatjes strooien ze niet en daar is het dan wel weer uitkijken naar ijsplekken.

Thomas
alfaleader
Mountainbiker

Post by alfaleader »

Blijven trappen als je begint te glijden (doe ik toch, k weet niet of het goed is, maar bij mij helpt het)

Ik zet ook altijd mijn voorvork vast met de lockout om toch iets meer gevoel te hebben met de grond. Als je voorwiel begint te slippen is het makkelijker om te corrigeren.

Losse sneeuw is normaal geen probleem en geeft nog redelijk veel grip. Vooral als er sporen zijn van de vorige dag en deze terug aangevroren zijn, is het zeer gevaarlijk. Als je in zo'n spoor geraakt raak je er niet zo makkelijk uit.
urbambo
Mountainbiker

Post by urbambo »

Ik vind er niets meer aan me da ijs en die hardgereden sneeuw.
'T is mooi geweest.
Ik verlang zowaar achter goeie oude modder en plassen. #-o
Post Reply