Voor de hoeken en Co, je m'en fous, mijn billen beslissen en m'n rug.
sandman bikes
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
pocoloco wrote:* snip *jmatthijnssens wrote:Omdat er lange stukken hard strand bij waren, had ik de bandendruk niet te laag gezet , 1,2 bar, maar misschien had het iets harder gemogen?
Qua bandendruk: zéker niet harder, integendeel. Ikzelf rij in het terrein met 0.8 bar... op zand nog lager. Ik denk zelfs dat ik mijn banden nog nooit op 1.2 kg heb gezet - misschien die ene keer dat ik 30 km asfalt moest vreten (en dan bolt dat op asfalt als een gewone mtb).
Probeer de volgende keer eens met jouw gewicht 0.7 voor offroad en 0.6 op het strand ? De bike luistert héél nauw naar bandendruk en op 1.2 kg heb je feitelijk niks van de voordelen van de brede band. Die staat dan toch keihard ?
Wow
1,2 bar is enorm hard.
In Canada op redelijk technisch terrein wat getest met de bandendruk.
Naar mijn bescheiden mening mag je volgende stelregel hanteren, noem het gerust de Zandloper-regel, lol; uiteraard nog vatbaar voor optimalisatie:
- "Race-oriented": dus een compromis waarbij je enerzijds veel grip hebt, en anderzijds de (voor)band niet "zwabberig" reageert bij het scherp aansnijden van bochten.
[lichaamsgewicht in kg / 100] = bandendruk in bar
In mijn geval in Canada was 0,7 bar ideaal om Kabush en Pendrell het vuur aan de schenen te leggen en in de moeilijke stroken toe te slaan
Ter vergelijking: met een "reguliere" 2.25 band rij ik in "dezelfde" omstandigheden rond de 2,0 bar.
- "Comfort/technisch-oriented": enorme grip en en zee van comfort met nog steeds een minimale kans op brokken.
[lichaamsgewicht in kg / 100] - 15 à 20% = bandendruk in bar
Voetnoot:
Gezien je hier dus over (zeer) lage druk spreekt, is het wat lastig om de "juiste" druk met voetpomp/compressor/minipomp te verkrijgen. Een (digitaal) drukmetertje is dan erg handig, hoewel die dingen nu eenmaal ook niet correct zijn indien je ventiel verkouden is van No-Tubes snot.
- Zotte Marre
- Mountainbiker
- Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Post by Zotte Marre »
I wiesh I was there, maar k moe naar India (voor t werk, hmhm)pocoloco wrote:Morgen is het testdag, wie wil testen en daarnet geen bevestiging van mij gekregen heeft... dan wil dat zeggen dat ik ook geen mailtje gekregen heb om een testbike te reserveren.
't Gaat alleszins mooie plaatjes opleveren, 't ziet ernaar uit dat de sneeuw blijft liggen!
- A d r i
- Mountainbiker
Ik ga morgen zeker eens langskomen, zit zowiezo in de buurt van de Kluis. En gezien ik wat hoogtemeters nodig heb en het leuker is in deze barre tijden om met een groep te fietsen zou het wel kunnen dat ik jullie gewoon vervoeg.pocoloco wrote:Morgen is het testdag, wie wil testen en daarnet geen bevestiging van mij gekregen heeft... dan wil dat zeggen dat ik ook geen mailtje gekregen heb om een testbike te reserveren.
't Gaat alleszins mooie plaatjes opleveren, 't ziet ernaar uit dat de sneeuw blijft liggen!
- A d r i
- Mountainbiker
Niet biken, niet biken
hela hela
Ik kom langs en breng m'n eigen fiets mee. Ik blijf wel niet voor den apres.
Ik wil gewoon een mooie tocht rijden, wordt er in groep gereden of is het iedereen trekt zijn plan met een GPS track?
Moet dus niet perse zo'n Sandman maar als het kan zou het wel leuk zijn al is het maar voor een paar km.
Ik kom langs en breng m'n eigen fiets mee. Ik blijf wel niet voor den apres.
Ik wil gewoon een mooie tocht rijden, wordt er in groep gereden of is het iedereen trekt zijn plan met een GPS track?
Moet dus niet perse zo'n Sandman maar als het kan zou het wel leuk zijn al is het maar voor een paar km.
Iedereen krijgt van ons een GPS met een leuk tochtje in, een dikke 30 km. Vanaf dan is het eigen tempo, eigen meug. Als je wil kan je die tocht (of een ander, je kent de streek daar beter dan ik
) met een Sandman rijden.
Ik blijf van permanentie aan de Kluis, dus als ik weet dat je langskomt hou ik wel je maat Sandman opzij als je wil.
Deze avond antwoord, nu ga ik dat tochtje checken, 't ligt er denk ik mooi bij !
Ik blijf van permanentie aan de Kluis, dus als ik weet dat je langskomt hou ik wel je maat Sandman opzij als je wil.
Deze avond antwoord, nu ga ik dat tochtje checken, 't ligt er denk ik mooi bij !
- A d r i
- Mountainbiker
Ik hoef geen Sandman ten koste van iemand anders die 10€ betaald , maar die track mag je me wel doorsturen.pocoloco wrote:Iedereen krijgt van ons een GPS met een leuk tochtje in, een dikke 30 km. Vanaf dan is het eigen tempo, eigen meug. Als je wil kan je die tocht (of een ander, je kent de streek daar beter dan ik) met een Sandman rijden.
Zal morgen wel zien, ben er nog niet uit. Ofwel doe ik een klimtraining in de buurt van de Kluis , ofwel doe ik een langere track die tot Chaumont Gistoux gaat.