Banden
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Als dat je probleem is kan je zoals van cot vertelde misschien best een 2' paar wielen kopen die je dan in optima forma kan houden met een wegcassette en een eigen ketting.
Anders kan je in je USTbanden een binnenband steken, maar dan ben je wel de voordelen armer en de UST nadelen rijker.
Anders kan je in je USTbanden een binnenband steken, maar dan ben je wel de voordelen armer en de UST nadelen rijker.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Voor het schakelen gaat het niet veel uitmaken, wat eventueel zou kunnen is dat je met de regelschroef de derailleur wat dichter bij je cassette moet brengen, maar is normaal niet nodig.
Je ketting zal een paar schakels kleiner zijn door je kleinere verzet.
De kostprijs zou wel eens kunnen tegenvallen, voor een set lichte wielen, met de schijven, cassette en ketting ben je zeker 400€ kwijt.
In één keer is dit een serieuze kost, maar op langere termijn ben je er zeker niet meer geld mee kwijt, eerder omgekeerd.
Het wisselen van het wiel gaat ook sneller dan het steeds wisselen van de band.
Je ketting zal een paar schakels kleiner zijn door je kleinere verzet.
De kostprijs zou wel eens kunnen tegenvallen, voor een set lichte wielen, met de schijven, cassette en ketting ben je zeker 400€ kwijt.
In één keer is dit een serieuze kost, maar op langere termijn ben je er zeker niet meer geld mee kwijt, eerder omgekeerd.
Het wisselen van het wiel gaat ook sneller dan het steeds wisselen van de band.
-
Optimo GmC
- Mountainbiker
Post by Optimo GmC »
Koop gewoon een setje Crosslands of zo (voordeel: gewone banden en UST-compatibel). Die zijn er zeker al voor 190 EUR (maximum). Leg daar een gewone race-cassette op (12-25 of 12-23). Natuurlijk moet je nog extra schijven kopen. De ketting zou ik gewoon laten. Ik doe dat ook en het werk perfect. Daar je met het ene paar rond de 200km op de weg rijdt, en met het andere een TT (ik vermoed 40 - 60km) zal je weinig hinder ondervinden van het overspringen van de ketting. Op de weg heeft een ketting namelijk veel minder te lijden.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Ik zou zeker wielen nemen die je ook als mtb-wiel wil/kan gebruiken, als de crosslands voldoen....
Verder is het bij een wegwiel interessant om toch rekening te houden met het gewicht.
Ik zou voor elke cassette (tenminste) één eigen ketting gebruiken, dit gaat je veel cassette-slijtage en problemen besparen!
Met de powerlink kost dat 20 seconden extra!
Verder is het bij een wegwiel interessant om toch rekening te houden met het gewicht.
Ik zou voor elke cassette (tenminste) één eigen ketting gebruiken, dit gaat je veel cassette-slijtage en problemen besparen!
Met de powerlink kost dat 20 seconden extra!
-
Optimo GmC
- Mountainbiker
Post by Optimo GmC »
Had ik nog niet aan gedacht. Met schijfremmen kan je ook opteren om grotere wielen te nemen. Op de weg rijdt dit veel beter. De Mavic Speedcity's is dan een optie misschien. Adviesprijs is wel zo'n 350 euro.
Je kan ook een wieltje laten spaken. Een setje XT schijfremnaven kost zo'n 100 eur (misschien beetje meer), spaken (64 x DT Competition) kosten zo'n 32 eur en dan heb je nog twee velgen nodig. Een setje Mavic Open Pro's kost 90 eur. Ik weet wel niet of je deze laatste in combinatie kan gebruiken met schijfremmen (best eens navragen). Dan kom je uit op een prijs van 222 eur als je het zelf kan. Laat je het door je fietsenhandelaar doen, kan blijf je normaal zeker onder de 300. Voor die resterende 50 eur kan je al gemakkelijk twee buitenbanden, binnenbanden en een velglintje kopen.
Wat die ketting en cassette betreft, ik heb er nog steeds geen last van ondervonden. Er is niets makkelijker dat je gewoon kan switchen van wielen, zonder die ketting te moeten veranderen. Ik zal hier dan heel veel geluk bij hebben waarschijnlijk.
En een powerlink gaat wel goed, zolang de ketting droog is. Als je er net mee gemountainbiked hebt, zal je je ketting toch eerst heel goed moeten reinigen vooraleer je die powerlink openkrijgt. Daarbij kan een powerlink meer kans op chainsuck geven.
Je kan ook een wieltje laten spaken. Een setje XT schijfremnaven kost zo'n 100 eur (misschien beetje meer), spaken (64 x DT Competition) kosten zo'n 32 eur en dan heb je nog twee velgen nodig. Een setje Mavic Open Pro's kost 90 eur. Ik weet wel niet of je deze laatste in combinatie kan gebruiken met schijfremmen (best eens navragen). Dan kom je uit op een prijs van 222 eur als je het zelf kan. Laat je het door je fietsenhandelaar doen, kan blijf je normaal zeker onder de 300. Voor die resterende 50 eur kan je al gemakkelijk twee buitenbanden, binnenbanden en een velglintje kopen.
Wat die ketting en cassette betreft, ik heb er nog steeds geen last van ondervonden. Er is niets makkelijker dat je gewoon kan switchen van wielen, zonder die ketting te moeten veranderen. Ik zal hier dan heel veel geluk bij hebben waarschijnlijk.
En een powerlink gaat wel goed, zolang de ketting droog is. Als je er net mee gemountainbiked hebt, zal je je ketting toch eerst heel goed moeten reinigen vooraleer je die powerlink openkrijgt. Daarbij kan een powerlink meer kans op chainsuck geven.
- s3t
- Mountainbiker
winterbanden
Ik heb vorige winter de continental cross country 1.5 banden geprobeerd. Stond er eerst sceptisch tegenover vanwege zo smal. Moet uiteindelijk toegeven dat dit wel de beste modderband is die ik totnutoe heb gehad. Rijdt ook vlot op weg, enkel niet zo goed op kasseien en rotsen, daar slipt hij nogal graag op.
- JanMan
- Mountainbiker
Re: winterbanden
s3t wrote:Ik heb vorige winter de continental cross country 1.5 banden geprobeerd. Stond er eerst sceptisch tegenover vanwege zo smal. Moet uiteindelijk toegeven dat dit wel de beste modderband is die ik totnutoe heb gehad. Rijdt ook vlot op weg, enkel niet zo goed op kasseien en rotsen, daar slipt hij nogal graag op.
-
stoffel0903
- Mountainbiker
probleem buitenband
Post by stoffel0903 »
onlangs nieuwe buitenbanden gekocht (continental explorer). Bij opleggen blijkt er een slag of deuk (of hoe zegt ge da) in te zitten. Ligt ni aan velg of binnenband.
Blijkbaar is deze "deuk" waar de bedrukking aan de zijkanten staat.
Zet deze band zich nog of is dit een fout?
Blijkbaar is deze "deuk" waar de bedrukking aan de zijkanten staat.
Zet deze band zich nog of is dit een fout?