Mannen en vrouwen van Hertsberge. Een dikke proficiat en dank voor heerlijke bike-dag!
Hierna mijn dagverhaal....
Edith had ons vorige week reeds warm gemaakt voor de vtt Hertsberge: een wervende enthousiaste oproep op het forum moest ons vandaag in Hertsberge en de bossen van Vlaanderen brengen. Na enige gerezen twijfel deze week omwille van de recente zondvloed en het vele winters water wist Sokko uiteindelijk de twijfelaars over de streep te trekken... Zo konden we vandaag alweer op pad voor één van onze gesmaakte sokkolaade enduro winterritten. De vele voordelen ervan op diverse vlakken -logistiek, trainingstechnisch- kon ik al eerder uitgebreid loven; vandaag merkte eigenlijk dat er eentje nog veel belangrijker is: samenhrogheid en clubgevoel! Samen met een groep Buddies en gasten richting startplaats vtt, na de rit en de koffie alweer gegroepeerd huiswaarts... het smeed een band. Moo zo!
De tradionalele edurotisten deze morgen aan de Pompe (Upper-, Schau,- Sokkobuddy, Fred&Ed, Patrick Augustijn) aangevuld met Johan Speculoos, hij zou ons vergezellen tot in Hertsberge en vandaaruit over de weg terugbollen. Goed idee, Jo. Zo zouden de wegjenatten onzer club eigenlijk ook regelmatiger kunnen aanpikken, hun eigen rit rijden waarvan eerste deel in groep en tweede helft in kleinere groep terug.... Ze hoeven zich niet vuil te maken en scharen zich bij het warme -alleszins deze morgen toch- BB clubgevoel. Waarom zouden we deze groep niet meteen om evidente redenen de Pinarellootjes dopen? Pinarellootjes en Endurotisten, week na week samen op pad... Leuk vooruitzicht, ik kijk er naar uit.
En de vtt rit dan? Gewoonweg schitterend. Hertsberge heeft al jaren één der mooiste ritten van de Vlaamse winter, helaas worden ze soms geplaagd met slechte of zeer barre weersomstandigheden. Vandaag hadden ze geluk: een normale niet te koude, grijsdroge dag.
De bosroutes slingeren zich doorheen de fameuze bossen van Vlaanderen: Hertsberge, Wildenburg, Maria Aalter, langsheen E40 en Bulskampveld en een mooie finale in een sparrebosje vlakbij den arrivée.
We hadden beslist om het rustig aan te doen en zo geschiedde het.... niet. Upper en gast Patrick hebben ons al lang door en namen een (leef)tijdsvoordeel, het weze hen van harte gegund. En de famous 4 zouden dan maar onderling the battle of the Flemisch forrest uitvechten. Fred gaf er al snel een blok op en het spel was begonnen: gashendel vol open en high speed over de bosdreven, schreurend langs de andere bikers. Cyclolaadezaak had voor de gelegenheid 5kg aluminiun, welke hij als bijkomende trainingsbelasting normaal meetorst, deze keer thuis gelaten. Met de cyclocrosser bleef sokko Fred tergen en in diens wiel hangen, en als Fred's blokje op was gretig en stevig overpakkend. Een lekke band leek aanvankelijk roet in het eten te gooien, maar bleek later een netjes meegenomen rustpauze. Twee heerlijke, maar korte BVD lieten ons eventjes op adem komen. We hoorden er Schaubuddy's relaas van een gemist pijltje en een pijnlijke val. In de laaste kms gebeurde het onwaarschijnlijke: tussen diverse deelnemers en op redelijk technisch parcours kon ik de crosser behendig en snel vooruit sturen en leek ik voor het eerst bezit te gaan nemen van de 'fameuze fictieve beenhesp.' Bij aankomst bleek echter niemand minder dan Upper al over de meet gebold... Ook hij had een pijltje en laatste 8km lus gemist, maar omdat hij het niet opzettelijk deed werd hij toch uitgeroepen tot man van de dag! Proficiat. Vrouw van de dag was, zoals steeds, met ruime voorsprong ons Edith -hoewel ze deze keer iets mompelde van ' t is nie eerlijk'- en tenlsotte moet sokko ootmoedig toegeven dat hij onmiskenbaar de dag-jeanet van Vlaanderen was.... Met een als cyclocrosser vermonde e-bike meerijden met de grote jongens, je moet maar durven....
In de overvolle après-zaal troffen we nog Danymiet en Ans de Zeeleeuw aan, zij hadden zich beperkt tot de vtt en waren zij aan zij camionetttegewijs tot Hertsberge gereden.
Met nog een redelijke lange terugrit voor de boeg bleven we niet al te lang plakken en keerden via Beernem, St Joris en 'langst de vaort' zoals BB's het graag hebben, terug naar huis....
Stats 116km 4u30 °26 idt HR °1134 max 165 (vtt deel 44km 1u55' °23 HR °147)
En apropos: een cyclocrosser is heerlijk om mee te trainen. Lekker soepel over de weg, comfortabele zit en in het veld en bos is ie snel, wendbaar, accelereert als een speer .... Moet ik daarvoor zo oude geworden zijn om dat de ontdekken.
Dus, fiets van de dag: Orbea Terra Al cyclocrosser, zonder meer oververdiend!
Thanks to BB company!
Za 11/12/2010 Hertsberge-Oostkamp
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
-
sokkolaadezaak
- Mountainbiker
Deze morgen met niet 15...maar 17 deelnemers van vio sportief gereden in Hersberge.
Bij aankomst (alweer te laat door den danny en den nico) heeft er iemand van de organisatie een foto genomen van de leden. De vrouw had gisteren al gelezen op dit forum dat we met een groot aantal aan de start gingen staan...Tof.
Gestart met de clubrenners om 9u15 voor 47 km die toch voor 85 a 90% off-raod was. Prachtig, echt prachtig was die tocht!! Wel redelijk lastig door de hoeveelheid off-raod en we verlangden voor een stukje asfalt of wat te recupereren. We hebben er 100% van genoten en komen zéker volgend jaar terug! Misschien dan met 30 of 40 renners???
Proficiat aan de organisatie!!! TOP!!
Vergeet gastenboek niet www.vio-sportief.be
Bij aankomst (alweer te laat door den danny en den nico) heeft er iemand van de organisatie een foto genomen van de leden. De vrouw had gisteren al gelezen op dit forum dat we met een groot aantal aan de start gingen staan...Tof.
Gestart met de clubrenners om 9u15 voor 47 km die toch voor 85 a 90% off-raod was. Prachtig, echt prachtig was die tocht!! Wel redelijk lastig door de hoeveelheid off-raod en we verlangden voor een stukje asfalt of wat te recupereren. We hebben er 100% van genoten en komen zéker volgend jaar terug! Misschien dan met 30 of 40 renners???
Proficiat aan de organisatie!!! TOP!!
Vergeet gastenboek niet www.vio-sportief.be
-
JustForFun
- Mountainbiker
Post by JustForFun »
Er is inderdaad ook een zomertocht rond 15 mei. Ik heb die al enkele keren gereden en ook dit is een heel mooie tocht. Het % off road ligt wel wat lager maar toch is ook deze tocht meer dan de moeite waard. Als ik mij niet herinner zit er normaal gezien ook een single track langs het kanaal Brugge-Gent in. De MTB-tocht werd en wordt georganiseerd als extraatje samen met een tocht voor wielertoeristen, de Hertsbergse Pijl, maar ik heb de indruk dat er de laatste jaren minstens evenveel mensen komen voor de MTB-tocht.Action-Man wrote:vandaag ook naar daar getrokken uit het verre oost -vl.
een uur in de wagen en ik moet het zeggen het heeft me geen minuut gespeten.er is maar een woord voor de organisatie:het was af op enkele puntjes na .maar daar gaan we niet over zagen zeker.als je ziet wat je voor de wielen krijgt zeg ik maar een woord. het spijt me dat ik daar niet in de buurt woon.hopelijk doen ze ook een zomerrit en die wat dan langer is dan kom ik zeker ook af.
-
JustForFun
- Mountainbiker
Post by JustForFun »
Weet er al iemand hoeveel deelnemers er waren vandaag? Ik had de indruk dat er enorm veel volk was, afgaande op de grote afstand van de start waar ik moest parkeren (is geen kritiek hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd).
- Sloebertje
- Mountainbiker
Post by Sloebertje »
Voor het eerst in Hertberge gereden en zeker nie beklaagd.
Meteen de 48 km was wel iets te hoog gegrepen voor mij maar het is me gelukt om ze tot een goede einde te brengen.
Organisatie dik in orde
Bepijling en bevoorradingen
Deze tocht en choufkes Middelkerke zijn twee toppers in West-Vlaanderen.
Bay the way, hoeveel deelnemers waren er?
Meteen de 48 km was wel iets te hoog gegrepen voor mij maar het is me gelukt om ze tot een goede einde te brengen.
Organisatie dik in orde
Bepijling en bevoorradingen
Deze tocht en choufkes Middelkerke zijn twee toppers in West-Vlaanderen.
Bay the way, hoeveel deelnemers waren er?
- den mountenbiker
- Mountainbiker
Post by den mountenbiker »
Alles is hier al gezegd ,was terug genieten van de off road stukken
.
Met plezier naar de WVL gereden .TOP RIT

Met plezier naar de WVL gereden .TOP RIT