sandman bikes
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
-
jmatthijnssens
- Mountainbiker
Post by jmatthijnssens »
Grappig om mijzelf plots op een forum te zien verschijnen.
Heb idd deze sandman mogen lenen voor de endurance race van de panne. Echt een fantastische ervaring.
Vooral in het losse zand is het de moment om brokken te maken natuurlijk. Terwijl echt iedereen op deze momenten stilvalt, al is afgestapt, (zie foto) of in een boog over zijn fiets heen vliegt en in het zand beland, kon ik met een paar extra stevige trappen vlot verder rijden. Echt een super gevoel, ...
Omdat er lange stukken hard strand bij waren, had ik de bandendruk niet te laag gezet , 1,2 bar, maar misschien had het iets harder gemogen?
Heb idd deze sandman mogen lenen voor de endurance race van de panne. Echt een fantastische ervaring.
Vooral in het losse zand is het de moment om brokken te maken natuurlijk. Terwijl echt iedereen op deze momenten stilvalt, al is afgestapt, (zie foto) of in een boog over zijn fiets heen vliegt en in het zand beland, kon ik met een paar extra stevige trappen vlot verder rijden. Echt een super gevoel, ...
Omdat er lange stukken hard strand bij waren, had ik de bandendruk niet te laag gezet , 1,2 bar, maar misschien had het iets harder gemogen?
Hey Jitse,jmatthijnssens wrote:Grappig om mijzelf plots op een forum te zien verschijnen.
Ik wist niet dat jij hier ook op het forum zat ! Toen ik de foto zag wist ik al direct dat het de Karl niet kon zijn die daar aan 't rijden was
Qua bandendruk: zéker niet harder, integendeel. Ikzelf rij in het terrein met 0.8 bar... op zand nog lager. Ik denk zelfs dat ik mijn banden nog nooit op 1.2 kg heb gezet - misschien die ene keer dat ik 30 km asfalt moest vreten (en dan bolt dat op asfalt als een gewone mtb).
Probeer de volgende keer eens met jouw gewicht 0.7 voor offroad en 0.6 op het strand ? De bike luistert héél nauw naar bandendruk en op 1.2 kg heb je feitelijk niks van de voordelen van de brede band. Die staat dan toch keihard ?

-
jmatthijnssens
- Mountainbiker
Post by jmatthijnssens »
Hoi Koen,pocoloco wrote:Hey Jitse,jmatthijnssens wrote:Grappig om mijzelf plots op een forum te zien verschijnen.
Ik wist niet dat jij hier ook op het forum zat ! Toen ik de foto zag wist ik al direct dat het de Karl niet kon zijn die daar aan 't rijden was. Hieronder de tweede foto die Brecht me stuurde.
Qua bandendruk: zéker niet harder, integendeel. Ikzelf rij in het terrein met 0.8 bar... op zand nog lager. Ik denk zelfs dat ik mijn banden nog nooit op 1.2 kg heb gezet - misschien die ene keer dat ik 30 km asfalt moest vreten (en dan bolt dat op asfalt als een gewone mtb).
Probeer de volgende keer eens met jouw gewicht 0.7 voor offroad en 0.6 op het strand ? De bike luistert héél nauw naar bandendruk en op 1.2 kg heb je feitelijk niks van de voordelen van de brede band. Die staat dan toch keihard ?
sinds kort zit ik ook wel eens op het forum.
Heb bandendruk op fiets laten staan zoals ik hem van Karl kreeg.
En aangezien denk ik 95% hand strand was dacht ik dat het wel ok was.
Volgende keer, ga ik zeker proberen met lagere druk.
Gr Jitse
-
jmatthijnssens
- Mountainbiker
Post by jmatthijnssens »
Dag Koen,pocoloco wrote:Hey Jitse,jmatthijnssens wrote:Grappig om mijzelf plots op een forum te zien verschijnen.
Ik wist niet dat jij hier ook op het forum zat ! Toen ik de foto zag wist ik al direct dat het de Karl niet kon zijn die daar aan 't rijden was. Hieronder de tweede foto die Brecht me stuurde.
Ik ben idd sinds kort ook af en toe op de mtb site. Karl had mij ook al gezegd dat een druk van 0,8 bar volstond. Ik heb echter op voorhand druk niet nagegeken, en thuis bleek 1,2. Het is wel zo dat deze race voor 95% langs het harde stand loopt. Is het dan niet nuttig iets harder te rijden? Of is een zachtere druk geen nadeel op het hardere zand?
Als ik nog eens kan testen, ga ik zeker lagere druk uitproberen.
Groeten Jitse
Ik denk dat je met lagere bandendruk toch veel beter bent op hard zand: de band zet zich beter uit en drukt geen "voor" in het zand. De Engelsen noemen dat toepasselijk "float", hoe platter de band, hoe meer float.
Toen ik het probeerde aan de kust was het enige spoor dat je van mijn banden zag een lint kleine putjes waar de noppen in het zand geprikt hadden. Van een bandenindruk zelf was totaal niets te merken en ik kon gemakkelijk een grote molen draaien. In mul zand was ik op mijn middenblad aangewezen en dan zag je natuurlijk wel een spoor.
Veel zal ook wel van je gewicht afhangen, maar veel erger als bij mij kan het toch niet worden
. Dus als ik geen bandenafdruk achterlaat, dan niemand
!
Toen ik het probeerde aan de kust was het enige spoor dat je van mijn banden zag een lint kleine putjes waar de noppen in het zand geprikt hadden. Van een bandenindruk zelf was totaal niets te merken en ik kon gemakkelijk een grote molen draaien. In mul zand was ik op mijn middenblad aangewezen en dan zag je natuurlijk wel een spoor.
Veel zal ook wel van je gewicht afhangen, maar veel erger als bij mij kan het toch niet worden
Hier een nieuwe Kalahari, een stalen frame dat toer/expeditie uitgerust zal worden. Alle buizen en buisjes van het frame en vork zijn intern gewaxt (met Tectyl), dus het is alvast op de ergste omstandigheden voorzien
!
Er komen nog veel bredere velgen op, bagagedragers en qua afmontage wordt er nog hier en daar iets verwisseld. Maar de bike "staat" er al hé ?

Er komen nog veel bredere velgen op, bagagedragers en qua afmontage wordt er nog hier en daar iets verwisseld. Maar de bike "staat" er al hé ?

- Zotte Marre
- Mountainbiker
- Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Post by Zotte Marre »
Leuke verschijning, expeditie gericht, maakt me nieuwsgierig.
Wat zijn voordelen van zo'n stuur? Hoe noemen ze dat ? Fleege?
En zijn mechanische schijfremmen beter in expeditie-omstandigheden? Makkelijker om kabels te wisselen dan een kapotte olieleiding te herstellen in de middle of nowhere?
Wat zijn voordelen van zo'n stuur? Hoe noemen ze dat ? Fleege?
En zijn mechanische schijfremmen beter in expeditie-omstandigheden? Makkelijker om kabels te wisselen dan een kapotte olieleiding te herstellen in de middle of nowhere?