Rijden in de sneeuw

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
crosskonijn
Mountainbiker
Location: twee wielen, een frame, en nog wat andere onderdeeltjes

Post by crosskonijn »

Old Skool wrote:verse poeder kan idd gevaarlijk zijn als em ijsplekken camoufleerd. Ben vorig jaar eens serieus op mijn gat gegaan
en niet enkel ijsplekken. maar ook bv boomwortels en andere oneffenheden. het einde van de weg(aan de zijkanten e) en nog zoveel meer.

ik zou zeggen, maak je geen zorgen, om in de sneeuw rijden heb je geen "handleiding" van het forum nodig. rij gewoon, en je merkt het wel. begin voorzichtig; ga wat harder nadien, en na 10x moeder aarde te hebben geraakt, weet je wellicht dat je weer iets voorzichtiger moet :lol:

try and enjoy =P~
D.
Mountainbiker

hoge venen

Post by D. »

zou het te doen zijn om van t weekend in de hoge venen te gaan biken ?

iemand ervaring hiermee ?
julie
Mountainbiker

Re: hoge venen

Post by julie »

D. wrote:zou het te doen zijn om van t weekend in de hoge venen te gaan biken ?

iemand ervaring hiermee ?
ik zou de sneeuwhoogte in de gaten houden! Als het meer dan 10cm is, forget it, je komt geen meter vooruit. Bovendien ga je overrompeld worden door de 100000 dagjes toeristen. Ik zou de hoge venen juist mijden in deze omstandigheden.
Thomas96
Mountainbiker

Post by Thomas96 »

ik heb uit vorige winter geleerd dat je meer achteraan op je zadel moet zitten zodat je met je voorwiel op de sneeuw rijd in plaats van in de sneeuw.
en meer met je gewicht sturen en u voorwiel zo weinig mogelijk draaien.
over de banden, ik liet mijn gewone banden er opstaan en ik zitte er weinig druk op. voor de bocht remmen en niet remmen in de bocht.. ik zet de donkere glazen in mijn bril.

MVG,,
Thomas
Gert zelf
Mountainbiker

Post by Gert zelf »

Als er veel sneeuw ligt, uitkijken voor toegesneeuwde greppels.
'k Heb er vorige winter eens ene zien induiken.
Die kon daar toen nie mee lachen.
Wij wel. :-)
Manza
Mountainbiker

Post by Manza »

Wat Gert zelf zegt is juist ... spreek helaas van ervaring en ik kan je verzekeren, als je het niet ziet aankomen en je vliegt plots over je stuur ... not funny (en pijnlijk).

Waar ik zelf wel nog een vraag over heb maar hier nog niet heb gelezen is: wat met het onderhoud van de fiets?

Sneeuw dat smelt is "fijner" water dan gewone regen (plassen). Moet je bepaalde zaken extra goed kuisen of smeren, of net niet? Fiets onderdelen die bevriezen ... komt dat door de verkeerde producten te gebuiken of is dat onvermijdelijk?

Grtz
DavyD
Mountainbiker

Post by DavyD »

een tochtje doen waar je gewoon bent van te gaan rijden is toch ook wel aan te raden, zo ken je tenminste de gevaarlijke passages.
Kristiaan
Mountainbiker

Post by Kristiaan »

Dus donkere glazen in de bril, i.p.v. de witte/gele?

Qua onderhoud.. Gewoon afspoelen en drogen zeker? Als het puur sneeuw is, verwacht ik niet al te veel vuil op de tandwielen.
Crashtestdummy
Mountainbiker

Post by Crashtestdummy »

Kristiaan wrote:Dus donkere glazen in de bril, i.p.v. de witte/gele?

Qua onderhoud.. Gewoon afspoelen en drogen zeker? Als het puur sneeuw is, verwacht ik niet al te veel vuil op de tandwielen.
Als de zon schijnt zeker! Anders ben je direct verblind door de zon die weerkaatst op de sneeuw, als het echt bewolkt is en nog sneeuwt zou ik toch voor gele glazen opteren.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Crashtestdummy wrote:
Kristiaan wrote:Dus donkere glazen in de bril, i.p.v. de witte/gele?

Als de zon schijnt zeker! Anders ben je direct verblind door de zon die weerkaatst op de sneeuw, als het echt bewolkt is en nog sneeuwt zou ik toch voor gele glazen opteren.
+1 : bij bewolkt weer gele glazen, als de zon schijnt en je hebt reflecties dan donkere glazen. In alle andere gevallen gewoon je kleurloze glazen...
Post Reply