Rijden in de sneeuw

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
flipp
Mountainbiker

Post by flipp »

BASSMAN wrote:Een filmpje van vorigjaar :lol:

View My Video
Die gast die dat filmt is wel nogal ne hijger hé. Dat zal toch zo gene viespeuk zijn die kickt op mountainbikers.... :wink:
BASSMAN
Mountainbiker
Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17

Post by BASSMAN »

Hé moatje,dat benne wel ikke.Had last van snotterbellen :lol:
flipp
Mountainbiker

Post by flipp »

Zelf ben ik gene held in de sneeuw. Ik houd er niet zo van (beetje schrik mss).

Ik zou gewoon extra oppassen en geen gekke dingen doen. Vallen kan des te pijnlijker zijn op bevroren ondergrond...
Kristiaan
Mountainbiker

Post by Kristiaan »

Dus wat ik geleerd heb tot hiertoe;

1. Wat lucht uit de banden laten.
2. Iets voorzichtiger bollen.

Puntje twee zint me niet. I shall probably learn it the hard way.
(Mijn volgende post is vanuit het ziekenhuis. :-Þ)
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Vorige winter was het in het begin goed bollen met grip a volonté op de verse sneeuw.
Wat later met eerst wat dooi, een verse laag sneeuw en opnieuw vriestemperaturen werd het op afgelegen baantjes gevaarlijk.
3 keer stevig tegen de korst geknald, telkens op van die aangereden sneeuw, off-road blijven is uiteraards het beste, maar dat kan niet overal.
Denk ook aan spikes...
Kristiaan
Mountainbiker

Post by Kristiaan »

Wat advies vanop het wereldwijde web :-);

Mountainbiken in de sneeuw
Mountainbiken in de sneeuw hoeft geen probleem te zijn. Je moet alleen een andere techniek toepassen. Blijf meer achter op je zadel zitten en houd het voorwiel zoveel mogelijk boven de sneeuw in plaats van er diep in te snijden. Stuur zo veel mogelijk met je heupen en probeer niet het wiel in allerlei posities te draaien, want dan is de kans op vallen erg groot.

Je zult in de sneeuw zeker wat slippen en glijden, maar dat is geen probleem. Als je er maar wel rekening mee houdt dat er plotseling iets hards onder de sneeuw kan liggen. In de sneeuw kun je het beste met zo groot mogelijke noppen rijden en de banden zeer zacht oppompen. 15 psi is geen uitzondering. Dit voorzover het je fiets betreft: jij moet er natuurlijk voor zorgen dat je genoeg drinkt en dat je warm blijft.

Bron: http://www.voorkomblessures.nl/csi/webs ... DE004CFAB6
jupke
Mountainbiker

Post by jupke »

Vorig jaar in Lille een TT gereden op een dag dat alles dichtgesneeuwd lag.

Fietsen ging goed totdat we in een bosje kwam en met wat krinkelkronkel single tracks.

De bochten waren door de mensen voor ons aangereden, hard en spekglad.

De eerste bocht bijna gemist daarna heel voorzichtig doorgereden, ongeveer halfweg even voet aan de grond en omgekeken.

3/4 van iedereen die dat bos in draaide lag tegen de grond, onze pa is in dat stukje 3 keer onderuit gegaan denk ik. :lol:

Image
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Dickie wrote:Vorige winter was het in het begin goed bollen met grip a volonté op de verse sneeuw.
Wat later met eerst wat dooi, een verse laag sneeuw en opnieuw vriestemperaturen werd het op afgelegen baantjes gevaarlijk.
3 keer stevig tegen de korst geknald, telkens op van die aangereden sneeuw, off-road blijven is uiteraards het beste, maar dat kan niet overal.
Denk ook aan spikes...
inderdaad zolang de sneeuw vers is, is er geen enkel probleem (tenzij te diep, als het over de 10cm gaat worden, dan kom je niet ver meer. Bovendien gaat dan vaak je voorderailleur bevriezen en krijg je allerlei andere technische problemen.
Het wordt pas echt een probleem als het wat gaat dooien en dan weer aanvriezen of als het echt is aangestampt, dan is het glijden en ook gewoon niet leuk meer (dat is mijn mening natuurlijk). In dat laatste geval rij ik echt niet. De kans op valpartijen en blessures op te lopen is dan te groot.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

SlowOne wrote:
Kristiaan wrote:
SlowOne wrote:Gewoon de eerste bocht die ge tegekomt snoeihard insture :)

De rest leert ge vanzelf dan!
Waarom heb ik het gevoel massaal op mijnen bek te gaan als ik da doe? :-)
Bwaaa... =D>

Nee zoals gezegd, lage druk in u banden en voorzichtig zijn! maar in de sneeuw is best fun rijden!
+1 : ik rijd supergraag in verse sneeuw, behalve als deze platgereden is of er een laagje ijs onder ligt.
En zoals gezegd: lage druk en banden met goede grip én ook veel zijdelingse grip. Nobby Nic blijft toch een topper in de sneeuw vind ik.
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

MC Tim wrote:
SlowOne wrote:
Kristiaan wrote: Waarom heb ik het gevoel massaal op mijnen bek te gaan als ik da doe? :-)
Bwaaa... =D>

Nee zoals gezegd, lage druk in u banden en voorzichtig zijn! maar in de sneeuw is best fun rijden!
+1 : ik rijd supergraag in verse sneeuw, behalve als deze platgereden is of er een laagje ijs onder ligt.
En zoals gezegd: lage druk en banden met goede grip én ook veel zijdelingse grip. Nobby Nic blijft toch een topper in de sneeuw vind ik.
verse poeder kan idd gevaarlijk zijn als em ijsplekken camoufleerd. Ben vorig jaar eens serieus op mijn gat gegaan
Post Reply