Stuurhoogte vs zadelhoogte ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
JOBA
Mountainbiker

Stuurhoogte vs zadelhoogte ?

Post by JOBA »

Hi, als beginner heb ik hier via 't forum een 2e hands MTB gevonden, nu de juiste afstelling vinden. Ik heb al eens gezocht op't forum, maar nog niet heel veel gevonden ivm stuur - en zadelhoogte correct afstellen.
Ik heb ondertussen zo'n 100km gereden op m'n nieuwe MTB, en heb last van een aantal dingen.
Vooral m'n handpalmen tijdens het rijden, zelfs al na zo'n 10km. Ik heb het gevoel dat ik teveel druk zet op m'n handpalmen, heb al zo'n gel handschoenen gekocht, en dat is al iets beter. Maar mss zit ik te hoog tov m'n stuur ? Zodat er teveel druk naar mijn handen komt ? Dus wat is de ideale "afstelling" tussen zadel vs stuurhoogte ?

M'n zadelhoogte vind ik goed, omdat m'n benen op de juiste lengte zitten, maar 't stuur zit misschien iets te diep, waardoor ik te fel voorovergebogen zit...

Daarnaast, heb ik ook wel last van m'n nek, vooral de dag na 't rijden, dat is misschien omdat ik die zitpositie nog niet gewoon ben...
RedC
Mountainbiker

Post by RedC »

Dat van die druk op de handpalmen heb ik ook. Zou ook wel ns willen weten hoe je die hoogte goed afstelt
JOBA
Mountainbiker

Post by JOBA »

bijna 100 keer bekeken, maar niemand een idee ?

Heb ondertussen gevonden dat van die ergo grips mss wel zouden kunnen helpen: http://www.mtbikers.com/StoreFront/nl/p ... /ERGRIGP1/. Maar dat doet niets aan afstelling van stuur/zadelhoogte. Via andere site het volgende gevonden:

Stuurhoogte ten opzichte van het zadel
De bovenkant van het zadel moet zo’n 3 cm boven de bovenkant van het stuur uitsteken. Belangrijk is dat je lekker op je fiets zit. Hoe lager je het stuur zet hoe beter dat is voor de aërodynamica (kan wel 2 km/u schelen). Met het verlagen van het zadel heb je weinig ruimte, omdat een verlaging de fietshouding en traptechniek niet te goede komt.
Prutpot
Mountainbiker

Post by Prutpot »

el stevo
Mountainbiker

Post by el stevo »

Ik zou niet teveel kijken naar die 3 centimeters. ik denk dat dit meer afhankelijk is van je bouw. Begin dus met je zadel op de goede hoogte te plaatsen. die stuurhoogte kun je uitpluizen met de beruchte 'trial and error' techniek :-D Zet je stuur een beetje hoger en je zal snel aanvoelen of dit beter zit.

Naarmate je meer rijdt, zullen je polsen ook wel sterker worden.
Prutpot
Mountainbiker

Post by Prutpot »

marathonman
Mountainbiker

MTBclinics.be

Post by marathonman »

Wat je best doet is je stuur eerst op de allerhoogste stand zetten. Je vertrekt dan op een lange trainingsrit met je toolkit in aanslag. Je stopt telkens na een 15tal min fietsen (liefst in het veld rijden) en je zet het stuur een stukje (max 1cm, liefst werken met mm) lager. Doe dit telkens opnieuw. Op een bepaald moment zal je het gevoel hebben te laag te zitten, dan ga je terug naar de vorige stand. Dat is dan hoogst waarschijnlijk de beste positie.
Het kan ook zijn dat je te lang of te kort op je stuur zit. Probeer dus ook eens een andere stuurpen.
Ik rij ook met die ergo-grips op mijn beachbike. Het geeft idd een beter gevoel als je dieper wil zitten en dus meer gewicht op je polsen zit.
Vergeet ook niet dat er gewicht moet zitten op je stuur om voldoende balans te hebben, dus stuurvaardig te zijn.
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Gewenning is de oplossing. Had ook last van al die dingen, vooral de polsen. Ondertussen zo'n 400km op de teller en nergens nog last van...
Druk op polsen is minder omdat je ontspannender gaat rijden heb ik de indruk. Misschien dat andere spieren (in de rug?) ondertussen de druk ook opvangen?
Post Reply