trainingsschema voor beginner?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bizl
Mountainbiker

trainingsschema voor beginner?

Post by bizl »

hello bikelingen,

I'm pretty new in the game en ik heb een klein vraagje: kan iemand mij aan een 'trainingsschema voor beginners' of iets dergelijks helpen? of trainingstips, websites of...

thx.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Als verse biker moet je je niet teveel van trainingsschema's aantrekken, gewoon de fiets nemen en er op uit trekken, routekes rijden, zelf paadjes ontdekken.
Probeer af en toe eens een TT te rijden, eerst de korte afstand, dan 40-50 km.
Zoek iemand uit je buurt waar je af en toe eens mee kan gaan biken....

Kortom, enjoy your ride !!!

Je doet er techniek en conditie mee op en na een jaartje zal je al een idee krijgen van wat je van je van het mtb'en verwacht en wat jouw sterke en zwakken kanten zijn.

Deze site zal al een indruk geven van wat speelt in het mtb.
bizl
Mountainbiker

Post by bizl »

Het is ook niet helemaal de bedoeling om mezelf meteen klaar te stomen voor competitie maar ik zoek toch naar een iets gerichtere en afwissenlende training. Ik zit ongveer 10 a 12 u per week op mijn mtb en ik krijg het gevoel dat mijn lichaam wat te eentonig wordt getrained. Mijn kuiten en bovenbenen zijn al stevig uitgezet maar een langere en stevigere rit, over de 35 km, dan word ik plots moe. Mijn spieren willen dan nog wel en mijn longen ook, maar toch heb ik het gevoel dat ik op ben..

Wil dat dan zeggen dat ik teveel off-road train en meer lange afstanden op de baan moet doen of...???
kriscross
Mountainbiker

Post by kriscross »

10 a 12 uur per week en dan niet verder dan 35km geraken zonder te verzuren ???
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden ,

1 : je hebt je fiets 2 weken en bent serieus aan het overtrainen in dit geval zou ik zeggen rust is even belangrijk dan fietsen

2 : Je hebt je fiets langer dan 2 weken maar ze zijn vergeten lagers in je wielen te steken want als je 12u/week fietst (ongeveer 1.5h/dag) dan moet je al verd.. traag fietsen om geen 35 km te halen per dag
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Kijk hier eens

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... /index.htm

Der staat genoeg in om zelf wat in mekaar te flansen!
bizl
Mountainbiker

Post by bizl »

Met die 35 km bedoel ik een TT van over de 35 km he.
Ik ben ook niet echt verzuurd, maar gewoon moe, ik vrees dat het een beetje een combinatie is van overtraining en een tekort aan suiker.. ga eens proberen om wat meer suikers op te doen tijdens het rijden, misschien lost dat de zaak op.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

bizl
Mountainbiker

Post by bizl »

Merci allemaal voor jullie hulp!

Het is vandaag duidelijk geworden dat ik iets te enthousiast ben beginnen trainen. Vandaag kan ik amper iets uitsteken en ik heb het gevoel dat ik elk moment in slaap kan vallen... en nog is het moeilijk om niet terug op mijn fietske te kruipen, nooit gedacht dat mountainbiken zo verslavend kan zijn..

Nu wordt het zoeken naar een mooi evenwicht tussen mijn enthousiasme en wat mijn lichaam momenteel aankan..
flip
Mountainbiker

Post by flip »

mezscal wrote:10 a 12 uur per week en dan niet verder dan 35km geraken zonder te verzuren ???
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden ,

1 : je hebt je fiets 2 weken en bent serieus aan het overtrainen in dit geval zou ik zeggen rust is even belangrijk dan fietsen

2 : Je hebt je fiets langer dan 2 weken maar ze zijn vergeten lagers in je wielen te steken want als je 12u/week fietst (ongeveer 1.5h/dag) dan moet je al verd.. traag fietsen om geen 35 km te halen per dag
Ofwel is het probleem dat je veel te veel op kracht rijdt waardoor dat je na een 30-tal km helemaal op bent.

IK had vroeger het zelfde probleem de eerste toertochten die ik reed was constant op de macht, praktisch altijd op het buitenblad, waardoor ik na 30km krampen kreeg en geen trap meer kon geven, wat natuurlijk niet zo goed was

Heb dan zo stillekes aan dat afgeleerd en ben hoe langer hoe meer met een kleiner versnelling en een hogere trapfrequentie gaan rijden(zeker bergop). In het begin had ik wel altijd het gevoel dat ik mezelf voorbij reed, maar het went, en hoewel ik nu nog af en toe met een te zwaar verzet rij, rij ik veel liever met een iets kleiner verzet.
Gerben Bervoets
Mountainbiker

Post by Gerben Bervoets »

Na enkele jaartjes geen mtb te hebben aangeraakt ben ik ook terug beginnen crossen.

btw 10 a 12 uur per week lijkt me inderdaad wat veel als beginner, tenzij je lichaam zowieso in topconditie is door andere sporten

Enkele tips voor zover mijn beperkte kennis reikt:
-drink genoeg (1 drinkbus per 20 km is het minimum)
-neem wat snacks mee voor tochten langer als 30 km
-train niet te veel in begin (ga niet tot het uiterste in een rit want je lichaam zal dan veel langer tijd nodig hebben om te recupereren, 2x per week is voldoende met één langere en een kortere tocht)
-probeer een hoge trapfequentie te rijden (80 omwentelingen per minuut is zeker niet te veel), zo kan je na verloop van tijd langere afstanden afmalen zonder dat je te veel kracht verbruikt, maar het vergt enige tijd om hieraan te wennen
-Als je voelt dat je lichaam en/of spieren moe zijn is het beter om enkele dagen meer rustpauze in te lassen.
-probeer niet te snel te willen gaan maar rijdt op je eigen tempo
-concentreer je niet te veel op je gemiddelde snelheid in het begin(die gaat vanzelf wel omhoog na enkele maanden training)
-forceer jezelf niet door in het begin er direct de meest lastige en spectaculaire MTB-tochten uit te kiezen (Voeren, Theux, Houffalize...)

Als je dit toepast zal je na een tijdje merken dat een rit van 40 km(een relatief vlakke rit) al snel geen problemen meer vormt (je merkt dat je je niet helemaal leeg gereden hebt en de recupuratie verloopt sneller) kan je geleidelijk meer gaan fietsen (langere afstanden) en wat ritten uitkiezen met een groter verschil in hoogtemeters).

Voila, dit is hetgeen ik alleszinds probeer te doen. Hopelijk helpt dit ook voor u
Post Reply