welke sport vergt de beste atleet

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

Al eens 2 weken relatieve rust geprobeerd?
Als je al 9000 km hebt gereden, kan die 2 weken echt geen kwaad, maar je gaat wel terug fris op de fiets zitten. Probeer dan je training een beetje in te delen met 2 duurtrainingen en 1 snelheidstraining per week?

gr

Bart
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

nothing 's impossible wrote:Je zal dan ook trainen net onder/op de overslagdrempel. Bepaal regelmatig de anaerobe drempel opnieuw, je zal zien dat die beetje bij beetje stijgt. Als de drempel stijgt ben je aan het overtrainen.
Als die overslagdrempel stijgt heb je volgens mij net progressie en weinig te maken met overtraining. Als de overslag ferm daalt heeft het wel te maken met hoogte of overtraining.

Overigens ferme discussie hier in dit topic =D>
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Juist, zal dat direkt eens gaan veranderen, is net omgekeerd.
Is een verstrooidheid.
geronimo
Mountainbiker

Post by geronimo »

ff alle punten waar ik mee akkoord ben verzamelen:

1. uithouding is zeer belangrijk, en de basis van elke sport
2. weerstand is zeer belangrijk, maar ENKEL als die gebaseerd is op een grote basis uithouding
3. in mtb haal je wel degelijk een groot voordeel uit weerstand
4. no pain no gain: het werkt wel degelijk, als je niet kan afzien, geraak je ook nergens, in om het even welke sport (zonder die "lijfspreuk" zou armstrong ook geen 6 keer de tour hebben kunnen gewonnen)
Guest

Post by Guest »

bartjoosen wrote:Al eens 2 weken relatieve rust geprobeerd?
Als je al 9000 km hebt gereden, kan die 2 weken echt geen kwaad, maar je gaat wel terug fris op de fiets zitten. Probeer dan je training een beetje in te delen met 2 duurtrainingen en 1 snelheidstraining per week?

gr

Bart
Rustperiode is half oktober. Seizoen stopt na St Wendell.
Dan test bij Notebohm om te zien waar we staan.
In november terug de fitness voor indoor powerprogramma van 6 weken. En dan terug training op de fiets (hopelijk niet te slecht weer) want door omstandigheden moet ik er al terug staan begin april.
Ik ben momenteel ook absoluut niet overtraind hoor. Integendeel. Ik kwijl al naar mijn lievelingsparcour in Daun. Absoluut op mijn lijf gesneden.

De initiële vraag ging er trouwens over of je eenmaal in de verzuring nog een trukkendoos kan opentrekken om dit tegen te gaan. Niet dus. Volgende keer mijn verstand er meer bijhouden.
Er is ook zo'n theorie om voor een wedstrijd ph verlagende middelen in te nemen om de verzuring uit te stellen. Twee keer geprobeerd maar ik krijg dat niet meer binnen, bah ik wordt al mottig als ik die pot zie staan.
Of de fully inzetten op zo'n parcour, kwestie van wat te recupereren in de afdalingen. Tijd brengt raad.

Tot nu toe zag de tijdsverdeling er als volgt uit:
Totaal: 461:21'
Herstel: 80:39'
D1: 261:16'
D2: 43:10'
D3: 44:38
Weerstand: 31:36'
viper
Mountainbiker

Post by viper »

nothing 's impossible wrote:@ Viper
Ik heb het over extensieve duurtraining (vetverbranding)en intensieve duurtraining (onder anaerobe drempel).

Voor een trainingsdeskundige toch geen onbekende terme n dacht ik!!!!

Zal me eens bezighouden met het uitgebreid bestuderen van je site

:wink:

Dank je, wat een eer :)

@ tbfkai, ik zal eens kijken hoe viper zijn zones heeft ingedeeld.
Maar om de twijfel weg te nemen, je will een marathon rijden net onder de overslagpols.

Dat moet ik nog zien gebeuren :roll: 't is geen koerske van een uur zunne en Ivo is Bart Wellens nietJ
e zal dan ook trainen net onder/op de overslagdrempel.
Akkoord 5% van de training of zoiets. Het gaat hier over marathontraining op een fiets, uren onderweg, niet een tijdritje of klimtijdrit of een 10 mijl loopwedstrijd. Je moet dringend mijn site of bij ongeloof, een goed boek lezen. Bepaal regelmatig de anaerobe drempel opnieuw, je zal zien dat die beetje bij beetje stijgt.
Als de drempel daalt ben je aan het overtrainen.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Hoewel ik moet toegeven dat de meeste informatie uit dit topic mijn (ervarings)petje te boven gaat, durf ik toch de vraag stellen of duurtrainingen van 9-10u voor een amateur wel nodig zijn om "comfortabel" de GRC uit te rijden... Profs slaan zich trots op de borst als ze de acht uur halen (remember VDB voor Milaan-San Remo?) Is het op dat moment niet beter om de trainingsdag in twee te splitsen en te opteren voor een lange training in voor- en namiddag?

Een zeer interessante discussie op dat gebied - en de reden waarom ik de vraag stel - vind je op het forum van http://www.mtb-sport.nl (helaas
geen rechtstreekse link mogelijk, ff zoeken op "voorbereiding nieuwe seizoen")... en we weten allemaal dat die Nederlandse marathonners verdomd hard gaan...
viper
Mountainbiker

Post by viper »

tbfkai wrote:Mijn max hartslag is 182.
in de norm
Mijn overslagpols is 152 (nov. 2003).
nogal abnormaal laag voor iemand die zo veel traint met een max van 182
Mijn avHr op de GRC was 144.
een feit
Mijn avHr op de eerste beklimming lag op 162 (gedurende 50').
ook een feit?
Daar zal de zwaarste fout wel zitten zeker?

Fout? Het is totaal onmogelijk dat je 50' 10 slagen boven je overslag zit. Nog een test voor de prulenmand. Maar ontegensprekelijk zal je wel te hard die beklimming genomen hebben

Of ik overtraind ben bepaal ik meestal met mijn ochtendpols (ong. 40).
Of als ik tijdens een training mijn Hr niet meer omhoog krijg. (dit jaar eenmaal op het eind van de LCMT)
Ivo die test is niks waard. Ik ga af op je waarden tijdens de GRC. Je bent zeker van die resultaten. Ok van je max. Hoe ze die overslag gemeten hebben is me een raadsel, maar ze zitten er ferm naast.

Normaal mag je rekenen dat je een inspanning van 3 uur aan 94% van je overslag kan presteren. Dat is dan vaak tussen de 2 en 2,5 Mmol lactaat. En een GRC rij je heus niet met een dergelijke gemiddeld lactaat.
Die 144 zit gewoon veel te dicht bij je vermeende overslag die ik eerder tussen de 160 en 165 schat. Overdoen die prul.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

@ Viper (en tbfkai ook in 2' gedeelte)
ben nog altijd niet aan uw site toegekomen.
Maar ik kan u toch vertellen dat met enkel volume te trainen niemand der komt.

In het begin van een trainingsperiode enkel volume en volume opdrijven maar dan moet de intensiteit toch naar boven zé.
daarnaast moet ge nog eens een paar weken tijd vinden voor krachttraining ook.

Brentjes en company hun tikkerke zal in marathons enkel in de afdalingen meer dan 5 slagen onder de overslagpols zitten, den truk is echter dat ze er ook nooit meer dan 5 slagen over gaan. Rijden op het polarke, niet laten meeslepen door de anderen. Ofwel haalt ge ze nadien terug in ofwel zijn ze beter en zult ge toch de rol moeten lossen.

In een gewone wedstrijd gaan ze der wel regelmatig over.

Als je in de trainingen niet aan dergelijke intensiteiten rijd dan kom je er natuurlijk niet in gewone wedstrijd noch in een marathon.

Ivo heeft door zijn volume al een heel goede startpositie, enkel de intensiteit omhoog en de resultaten zullen volgen.
Het zal wel meer dan een jaar duren eer hij een marathontocht aan (verhoogde!) overslagpols zal rijden. 50 km moet zeker lukken na een jaar.

Denk er wel aan dat bij het rijden aan hoge intensiteiten voeding en recuperatie van groot belang zijn.

ps. Ik rijd regelmatig 2/3 uur rond mijn overslagdrempel en moet er soms ook dik over omdat ik niet graag een wiel los.
Dit lukt me eigenlijk alleen als we met wat volk rijden (dat beter zit dan ik of zich ook niet wil laten kennen).

Trouwens Viper, marathonlopers en zelfs triathleten flirten met de drempel !

Ik denk dat je de extensieve duur wat aan het overschatten bent viper.
Maar ik zal een kijkje nemen op je site
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Nothing, zelde vraag over je overslag. Waarkomt die vandaan? Welke test? Welk melkzuurgehalte? Misschien komt je overslag wel overeen met mijn verhoogde ralenti :wink:

Zolang je hier geen antwoord op geeft discussier ik niet verder, ben het VEEL te oneens met wat je beweert.
Post Reply