welke sport vergt de beste atleet

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

tbfkai, mooi verhaal!!!

Als het echt alleen de quadriceps zijn zul je wat meer bergop moeten trainen.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Uit deze beknopte maar mooie proza :drunk: durf ik toch het volgende beweren.

1. Je bent nergens zwaar verzuurd door in het rood gegaan
2. je tank was vol bij de start, maar door stelselmatig te hard te willen fietsen (harder dan je gemiddeld over die afstand en parkoers kon) heb je zo veel energie gebruikt en zo veel lactaat gecumuleerd, dat je dit onmogelijk nog kon aanvullen, met de beschreven symptonen als gevolgd. En de ene krijgt een klop van de hamer, de andere dooft als een bougieke uit. Ik kon BEIDE :wink:

Niettegenstaande de wedstrijden niet te vergelijken zijn is dit volgens mij wel degelijk de beschrijving van een te snelle eerste wedstrijdgedeelte.

Betrouwbare lactaattesten en meerdere hartslagcurves van vergelijkbare wedstrijden kunnen veduidelijking brengen.
Guest

Post by Guest »

nothing 's impossible wrote:@ tbfkai

Als je verzuurd bent is het beste methode wat je kan doen gewoon doorgaan, maar aan een lage intensiteit (60%).
Aan 60% kan je spier zelf melkzuur verbruiken en is de spierdoorbloeding maximaal waardoor het melkzuur zo snel mogelijk uit de spieren weggevoerd kan worden om elder verbruikt/ omgezet te worden.

Door verzuring zal je plots volledig stilvallen door de dalende ph.
Je voelt je misselijk en krijgt snel spierpijn.
Door voort te bewegen recupereer je vrij snel.

Het probleem waar je mee sukkelde zal inderdaad zoals Viper schreef een tekort aan brandstof zijn. Niet vergeten om bij te tanken onder de weg, vloeibaar en/ of vast en niet geloven dat je inneens een superatleet geworden bent, om sneller te kunnen rijden moet je waarschijnlijk je trainingsintensiteit omhoog brengen.

Dat is trouwens ook het probleem dat je hebt als je op korte afstand getraind hebt en dan voluit wil gaan op de lange afstand.
Na een paar keer bergop voluit gaan is de brandstof op (bijtanken zal niet lukken als je het niet gewoon bent.)
De extra weerstand zal weinig helpen.

Door een training als die van Anker's schema train je toch 2x per week op (extensieve duur?) uithouding, 2 keer per week op kracht en 2 keer per week op krachtuithouding (weerstand).

Je stapt dan alleszins niet als ongetrainde papzak op de fiets, maar intensieve duur zal je nog moeten trainen!

Een dergelijke training vertaald naar de fiets hoort zeker thuis in specifieke periodes van krachttraining.
- Nu te weinig trainingskm zal het probleem niet zijn. Meer gaat gewoon niet want dan kiepert mijn vrouw mij het huis uit. Momenteel heb ik 9000 km bijeen gereden.
- Het probleem zal eerder liggen in te weinig LSD. Nu heb ik wel regelmatig LSD getraind (9-10 uur). Dat is helemaal geen probleem. Maar omdat nu 3x per week te gaan doen. Ik moet ook nog wat gaan werken om die fietsen te kunnen betalen. Supergetraind zonder fiets, ook geen zicht.
- Waarschijnlijk in de laatste weken te veel klimtraining gedaan (2 x per week de 90 van Bouillon) en te weinig LSD. Maar ik heb de pech samen te rijden met relatief jonge gasten en die zijn niet te houden hè. Bouillon is fun, langs het kanaal is saai.
- Maar de ultieme factor is waarschijnlijk gewoon mijn gestel. Ik ben daar fysisch niet voor gemaakt. Ik kan uren achter elkaar mijn eigen tempo rijden en blijven rijden. Bergop of bergaf maakt niet uit. Als het moet meer dan 200 km.
Ook kan ik gemakkelijk enkele beklimmingen op vliegen rechtstaand als het niet meer is dan 80 km. Of tegen 30 per uur getten tot 60 km (op de weg wel te verstaan).
- Maar de combinatie van dat alles lukt niet. Over langere afstand, op terrein dat geen recuperatie toelaat, voldoende snelheid aanhouden zit er niet in. Of het is snelheid op korte afstand. Of de lange afstand maar tegen matige snelheid. Of lange afstand, snelheid handhaven maar met tussenstops. Nefast dus voor een marathon met tijdspoorten.
Te laat begonnen zeker.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Zoals reeds gezegd, te rap willen gaan voor de omstandigheden :wink:

Maar je kent de oplossing, (nog) meer LSD of je neerleggen bij je beperkingen.

Weet dat LSD en D1 hoofdzakelijk toelaten om een gemiddelde prestatie te leveren aan een lage lactaatwaarde. Juist wat je nodig hebt om dergelijke prestaties te kunnen leveren.
nothing 's impossible
Mountainbiker

@ tbfkai

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik wil niet zeggen dat je je trainingsvolume omhoog moet brengen, maar dat je de trainingsintensiteit omhoog moet brengen.
Minder extensieve duur (LSD) en meer intensieve duur (D1).
Hierdoor zal je "eigen tempo" een pak hoger komen te liggen en kan je weer mee met de jongere goden!

Je moet een marathon bekijken als intensieve duur en ook navenant trainen.

Verder het vermogen constant proberen houden, je niet laten verleiden tot een tandje meer en zorgen dat je niet overtraind aan de start verschijnt!
Guest

Post by Guest »

D1 is toch niet intensief. Al mijn LSD trainingen spelen zich af in de D1 zone. Daaronder ga ik in mijn herstelzone.
Als je bedoelt dat ik een zone hoger moet trainen (D2 dus) ga je in tegen de raad van Viper.
Hoger kan dan weer niet volgens Nothebohm. In november vorig jaar een test gedaan daar en de raad was dat ik in 2003 te hard getraind had in D3 en weerstand en meer moest trainen in LSD (D1).
Ik zal straks mijn archieven er eens op napluizen in welke zone's ik dit jaar zowat gezeten heb.
Maar ik vrees dat het de raad van Viper wordt. Mij neerleggen bij mijn beperkingen. Weer een trauma erbij.
Iemand een ticketje kopen naar Zuid Afrika?
Last edited by Guest on Tue 31 Aug 2004 16:02, edited 1 time in total.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

nothing 's impossible

Ha, eindelijk zijn we het weer oneens :lol: , het kon niet blijven duren. In plaats van te argumenteren verwijs ik naar de uitvoerige proza op mijn site. Zeg me dan maar eens wat er fout aan is.

Je jargon is ook wat verwarrend, maar dat is eerder bijkomstig. Ik wil er maar op wijzen dat LSD of D1 normaliter niet extensief en zeker niet intensief worden genoemd.
Guest

Post by Guest »

AAAAAAAAAHGHHHHHH!
Precies den Bond :D
Jullie kunnen er misschien eerst een commisie op zetten.
Spijtig genoeg heb ik geen tijd meer tot 2008 :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

@ Viper
Ik heb het over extensieve duurtraining (vetverbranding)en intensieve duurtraining (onder anaerobe drempel).

Voor een trainingsdeskundige toch geen onbekende terme n dacht ik!!!!

Zal me eens bezighouden met het uitgebreid bestuderen van je site

:wink:

@ tbfkai, ik zal eens kijken hoe viper zijn zones heeft ingedeeld.
Maar om de twijfel weg te nemen, je will een marathon rijden net onder de overslagpols.
Je zal dan ook trainen net onder/op de overslagdrempel. Bepaal regelmatig de anaerobe drempel opnieuw, je zal zien dat die beetje bij beetje stijgt.
Als de drempel daalt ben je aan het overtrainen.
Last edited by nothing 's impossible on Tue 31 Aug 2004 17:27, edited 1 time in total.
Guest

Post by Guest »

Mijn max hartslag is 182.
Mijn overslagpols is 152 (nov. 2003).
Mijn avHr op de GRC was 144.
Mijn avHr op de eerste beklimming lag op 162 (gedurende 50').
Daar zal de zwaarste fout wel zitten zeker?

Of ik overtraind ben bepaal ik meestal met mijn ochtendpols (ong. 40).
Of als ik tijdens een training mijn Hr niet meer omhoog krijg. (dit jaar eenmaal op het eind van de LCMT)
Post Reply