Bepalen maximale hartslag

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Die rusthartslag van Indurain was niet op zijn fiets hé :wink: Bovendien is er geen enkel verband, nog in leeftijd, getraindheid of gezondheid tussen voornoemde en Scelter.

Laten we eerder zijn vraag eens beantwoorden. Wat je hartslag in rust ook is als ongetrainde, hij zal dalen door goede training.

Dus daling van de hartslag in rust is een indicatie voor een verbeterde conditie.
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Kheb eens op NGC gezien dat die freedivers die ongelooflijk laag kunnen houden.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Dat is iets anders. Door bijzondere ademhalingstechnieken vertragen ze de werking van hun metabolisme, wat zich ook vertaald in een lagere hartslag. Het is inderdaad iets merkwaardigs maar is niet dezelfde soort getraindheid waar wij naar streven.
Last edited by viper on Mon 30 Aug 2004 14:46, edited 1 time in total.
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Idd, ik vond het gewoon knap dat die mensen dat konden.
Merlin
Mountainbiker

Post by Merlin »

Wanneer je een volledige en juiste hartslaganalyse wil, maak je best gewoon even een afspraak in het ziekenhuis. Je vraagt naar een melkzuur, of lactaattest. Toen ik nog atletiek deed ging dit als volgt:
Je wordt op een loopband gezet, je krijgt een speciaal en afregelbaar zuurstofmasker op :evil: (niet gemakkelijk om door te ademen), ze plakken je vol met plakkers en draden :drunk: , en dan begin je te lopen... #-o
De loopband wordt ingesteld op een startsnelheid (bvb 10 km/u, wandelen dus). Dit laten ze je gedurende 3 minuten doen. Na de 3 minuten komt de dokter naast je staan en vraagt je om van de loopband te springen (dus springen en benen open zodat je met elk been naast een kant vd loopband terecht komt, en je vervolgens goed vasthouden). Wanneer je zo in spreidstand staat neemt hij wat bloed aan een van je oorlellen.
Wanneer hij hiermee klaar is, dan wordt de snelheid opgedreven. Van 10 km/u nr 11 km/u. En zo wordt het proces herhaald tot je aan een snelheid komt dat je niet meer kan uithouden, en van vermoeidheid van de band moet springen.
Wel opletten bij het afspringen dat je de voeten goed naast de band zet, en er niet deels op... #-o Dit kan namelijk gebeuren wanneer ge al een beetje groggy zijt :D

Wanneer de test afgelopen is kan de dokter adhv de bloedstalen, en het tijdens de test geregistreerde hartritme, een duidelijk profiel opstellen. Hij kan jou dus perfect vertellen aan welke hartslag je aan uithouding traint, wanneer je jouw overslagpols bereikt,...

Deze informatie krijg je allemaal mooi mee naar huis in uitgebreide tabellen. Met deze informatie kan je perfect aan de slag om te trainen. Wanneer je dan op bvb uithouding wil trainen, dan kijk je even id tabel, lees je de waarde van de gewenste hartslag af, je stelt je hartslagmeter in, en je vertrekt.

Deze test laat je best wel een 2 tot 3 keer per jaar uitvoeren aangezien de resultaten verschillen naar gelang je vormpeil
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

Heb nu een zestal weken een hartslagmeter, had al eens een paar keer 189/190 gezeten tijdens een rit. En volgens de polar fitnesstest zit ik ook rond de 190 iedere keer.

Na m'n ritje van vandaag komt m'n polarke me vertellen dat ik een max. hartslag van 195 gehad heb. :roll:

Ik weet het, het is totaal niet "wetenschappelijk" onderbouwd, maar ik veronderstel dat ik de indeling van m'n hartslagzones nu beter op die 195 afstel, of niet?

(ps: als, toch nog, amateurke heb ik géén zin om zo'n gecontroleerde test te laten uitvoeren, ondermeer omdat ik, na zéééééér veel leeswerk, eigenlijk de indruk kreeg dat zo'n test een momentopname is en dat je, zoals de vorige poster beaamd, je eigenlijk zo'n test dan meermaals per jaar moet laten uitvoeren)
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Als je geen zin hebt in zo'n betaalde test, probeer dan 'ns een zo accuraat mogelijk uitgevoerde home-test, zoals die ondere andere beschreven staat in de Fiets trainingswijzer...

Icm met een hartslagmeter met uitleesbare gegevens zou je daar al heel ver mee moeten komen mbt bepalen omslagpunt (voor de meest correcte resultaten natuurlijk zorgen dat je fris en fit bent)... Daarmee geef ik ook m'n ongelijk toe in een ander topic hier juist onder: waarschijnlijk is het best mogelijk om op die manier een goede benadering te vinden van je omslagpunt.

Denk je trouwens zelf dat die 195 je max is? Maximaal gaan tijdens een TT, dat lijkt me echt sterk...
Thorgal
Mountainbiker

Post by Thorgal »

Dzjowie wrote:Denk je trouwens zelf dat die 195 je max is?
Eerlijk gezegd?

Geen enkel idee!
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Ik wil maar zeggen: om je max te halen moet je normaal serieus doorstampen. Terwijl het, zoals jij het vertelt, meer lijkt alsof dat cijfer als per toeval op je polarke verscheen...
Thorgal
Mountainbiker

Post by Thorgal »

Dzjowie wrote:Ik wil maar zeggen: om je max te halen moet je normaal serieus doorstampen. Terwijl het, zoals jij het vertelt, meer lijkt alsof dat cijfer als per toeval op je polarke verscheen...
Dat is ook zo, per toeval. Maar het zal alleszins toch wreed in de buurt komen (vermoed ik).

Ik herinner me, tijdens m'n rit, een helling waar ik efkes, recht op de trappers ongeveer een 20-tal man ben gepasseerd. En, eens bovengekomen, moest ik toch 2x in- en uitademen om bij te komen en om dan omhoog te schakelen en verder te stormen :wink: .

Als ik vergelijk met m'n bike partner is dit, naar mijn gevoelen, vrij hoog. Hij is 2 jaar jonger (ik ben 32j) en hij heeft een max hartslag van ergens in de 170. En toch is hij een véél betere marathon rijder dan ik.

Alléén, in kortstondige explosieve krachtinspanningen heb ik dan weer een beentje voor. Waarschijnlijk te verklaren door mijn véél hogere HRM.

Op zijn aanraden ben ik dan ook begonnen met min of meer wat aan krachttrainingen te doen (muscular endurance trainingen- J.Friel). Tot nog toe was ik meer het type koffiemolen rijder. Waar op zich niks mis mee is natuurlijk. Alléén zou ik graag een paar tandjes hoger koffiemalen :wink:
Post Reply