Met hamer en schroevendraaier rondom op de lager kloppen tot hij eruit komt nadien de oude gebruiken om de nieuwe er recht in te kloppen. Er bestaan ook speciale gereedschappen voor, maar voor 1 keer op 3 jaar te gebruiken vond ik dat wat duur.
Eric B
PS Dat werkte voor mij toch op het achterwiel en de mannen van Mavic hebben in Riva hetzelfde gedaan op mijn voorwiel
Crossmax SL : SKF lager referenties
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
misschien dat ik dat verkeerd zie ... maar die lager is toch groter dan het gat waar ie door moet?Eric B wrote:Met hamer en schroevendraaier rondom op de lager kloppen tot hij eruit komt nadien de oude gebruiken om de nieuwe er recht in te kloppen. Er bestaan ook speciale gereedschappen voor, maar voor 1 keer op 3 jaar te gebruiken vond ik dat wat duur.
Eric B
PS Dat werkte voor mij toch op het achterwiel en de mannen van Mavic hebben in Riva hetzelfde gedaan op mijn voorwiel
of moet je na uithalen van die dopjes links/rechts en de as er nog iets extra uithalen???
- Herman
- Mountainbiker
Hallo, even een stand van zaken ter info:
na 1 jaar intensief gebruik waren de lagers van mijn SL-voorwiel kapot. Ik heb ze eind juni vervangen door 61903-2RS1 SKF. Een goede 2 maand mee gereden en ze zijn alweer omzeep. Het wiel piept constant en bij vrijdraaien in de handen voel je af en toe hapering. Ik had tenminste een even lange levensduur van SKF verwacht als wat er standaard in zat
.
Uiteindelijk heb ik de lagerafsluiting met een naald geopend (zoals men in een O2-bikersmagazine dit jaar uitlegde). En inderdaad: er zit daar amper vet in. Heb de zaak vol kogellagervet gesmeerd en de ring er weer op. We zullen zien of de lagers het nog uithouden of alweer moeten worden vervangen. In elk geval: voeg vet toe alvorens je nieuwe SKF-lagers monteert.
Het achterwiel werkt nog steeds perfect, maar nu ik dit heb getypt, zal het waarschijnlijk wel spoedig beginnen kraken
na 1 jaar intensief gebruik waren de lagers van mijn SL-voorwiel kapot. Ik heb ze eind juni vervangen door 61903-2RS1 SKF. Een goede 2 maand mee gereden en ze zijn alweer omzeep. Het wiel piept constant en bij vrijdraaien in de handen voel je af en toe hapering. Ik had tenminste een even lange levensduur van SKF verwacht als wat er standaard in zat
Uiteindelijk heb ik de lagerafsluiting met een naald geopend (zoals men in een O2-bikersmagazine dit jaar uitlegde). En inderdaad: er zit daar amper vet in. Heb de zaak vol kogellagervet gesmeerd en de ring er weer op. We zullen zien of de lagers het nog uithouden of alweer moeten worden vervangen. In elk geval: voeg vet toe alvorens je nieuwe SKF-lagers monteert.
Het achterwiel werkt nog steeds perfect, maar nu ik dit heb getypt, zal het waarschijnlijk wel spoedig beginnen kraken
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Post by Captain Haddock »
Iemand al iets gehoord van nieuw soort kogellagers met ceramische afwerking: zou vlotter draaien en minder slijten. Ik moet de kleine lager van mijn freewheel van mijn xmax 2002 vervangen. Is dat dezelfde lager als die kleine voor de as van het achterste wiel? Zo niet, heeft er iemand de referentie of een middel om die op te zoeken?
muchos gracias
muchos gracias