ventiel tubeless velg vraag

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gomez
Mountainbiker

ventiel tubeless velg vraag

Post by Gomez »

Mavic UST velg: Als ik ventiel plaats in het velgbed en vervolgens aan de buitenkant van de velg de rubbere ring plaats met schroefdop om het ventiel heen en deze aandraai zou het ventiel vast moeten zitten. Echter als ik rubbere ring met schroehdop vastdraai, draai ik het ventiel uit het velgbed waardoor ventiel niet luchtdicht wordt. De band verliest al z'n lucht langs het ventiel. Ik kan de schroefdop mega vastdraaien, het ventiel kan je toch gemakkelijk heen en weer bewegen waardoor er lucht langs kan stromen. Wat doe ik fout? Is het ventiel soms stuk. Het ventiel moet toch normaal gesproken echt vast zitten (op z'n plaats gehouden worden) in het velgbed. Graag advies!
tafelpoot
Mountainbiker

Post by tafelpoot »

ik ken er niets van dus het kan zijn dat wat ik hier zeg dikken bullshit is maar zou het nie kunnen dat diene dubbere ring aan den binnenkant moet, op u velgbed?
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Inderdaad! Eerst het rubbertje op de binnenkant van de velg, dan
het ventiel er door steken en vastdraaien aan de buitenkant van de velg.
Vast is (hand-)vast!!!
De velg wordt nu luchtdicht doordat het ventiel de rubber tegen de
binnenkant van de velg trekt...

:wink: ps: smeer wat vet rond het gat in de binnenkant v/d velg! ! !
Eric B
Mountainbiker

Post by Eric B »

Nope toch niet...

Een mavic ventiel heeft een brede rubberen bovenkant die perfect in de velg past.

Het rubberen ringetje schuift aan de buitenkant over het ventiel en zit dus tss de velg en het schroefje geklemd.

Verder inderdaad hadvast draaien, werkt dat niet zou ik het ventiel een keer vernieuwen.

Eric B
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Eric B wrote:Nope toch niet...

Een mavic ventiel heeft een brede rubberen bovenkant die perfect in de velg past.

Het rubberen ringetje schuift aan de buitenkant over het ventiel en zit dus tss de velg en het schroefje geklemd.

Verder inderdaad hadvast draaien, werkt dat niet zou ik het ventiel een keer vernieuwen.

Eric B
Dan spreken we over de O-ring aan de buitenkant v/d velg als ik me
niet vergis !!?? Maar dit is toch niet de luchtafdichting voor de binnenvelg??
Of vergis ik me hierin?? :roll:
Last edited by Flip FSR on Tue 31 Aug 2004 09:40, edited 1 time in total.
Eric B
Mountainbiker

Post by Eric B »

Er is toch maar 1 ringetje aan een Mavic ventiel ???

Eric B
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

1 ringetje aan de buitenkant en 1 (vierkant) rubbertje aan de binnenkant... :wink:
Gomez
Mountainbiker

Post by Gomez »

Het is inderdaad zo dat de mavic ventiel een rubberen onderkant heeft dat rechthoekig van vorm is en precies in het velgbed past als je het ventiel door het gat steekt. Vervolgens aan de buitenkant over het ventiel heen eerst een rubberenringetje plaatsen en vervolgens een schroefdop (o-ring?) Als je deze schroefdop vastdraait zou het ventiel vast moeten zitten en luchtdicht. Echter bij mijn ventiel is dit niet het geval. Bij het vastdraaien van de schroewfdop draai ik onderkant ventiel uit het velgbed. Wellicht draai ik het allemaal te vast, maar als ik dit niet doe kan je ventiel heen en weer bewegen en loopt er gemakkelijk lucht langs. :cry:
Quadrifoglio
Mountainbiker

Post by Quadrifoglio »

Die buitenste schroefdop heeft langs 1 kant toch een grotere doorsnede dan langs de andere kant? Je plaatst toch de kant met grootste doorsnede naar beneden? Dan verdwijnt het rubberen ringetje voor een deel in die schroefdop...
Eric B
Mountainbiker

Post by Eric B »

Dat bovenste stuk dat in de velg past zit er bij mij vrij vast op en ik dacht zelfs dat dit er niet afkon... maar hier kan ik mis zijn.

Dus ik beschouwde het ventiel en het rubberen blokje dat in de velg past als 1 geheel en daar schuif je een ringtje op aan de buitenkant.

Pff niet gemakkelijk om zoiets simpel uit te leggen.

Eric B
PS gewoon een nieuwe ventiel steken
Post Reply