welke sport vergt de beste atleet

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Volgens mij ga je in die 2u wel heel erg lang in het rood :)
geronimo
Mountainbiker

Post by geronimo »

Epic wrote:Volgens mij ga je in die 2u wel heel erg lang in het rood :)
ge moet nu ook niet alles letterlijk nemen hé...
geronimo
Mountainbiker

Post by geronimo »

viper wrote: In geen honderduizend jaar!!!!! Je zou beter moeten weten als je echt die atletiekervaring hebt.
mjah, jij spreekt natuurlijk uit je ervaring als lange afstandsloper, ik uit mijn ervaring als 800 meter loper... we komen uit dezelfde sport, maar een totaal verschillende discipline... bij mij waren weerstandstrainingen dan ook veel belangrijker dan lange duurlopen. ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit langer dan 45 min tot een uur gelopen heb, terwijl jij waarschijnlijk ook niet wakker lag van een zware weerstandstraining...

anyway, dit begint eerder te lijken op een discussie van 2 mensen die overtuigd zijn van hun gelijk en daar niet van af willen wijken... jouw aanpak, die werkt voor jou, en de mijne, die werkt perfect voor mij... volgens mij hebben we gewoon beiden gelijk, en moeten we elkaars mening gewoon respecteren...
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

geronimo wrote:
Epic wrote:Volgens mij ga je in die 2u wel heel erg lang in het rood :)
ge moet nu ook niet alles letterlijk nemen hé...
Ik had het eigenlijk tegen Viper, slechte woordkeuze ook van mij ;)
viper
Mountainbiker

Post by viper »

geronimo wrote:
viper wrote: In geen honderduizend jaar!!!!! Je zou beter moeten weten als je echt die atletiekervaring hebt.
mjah, jij spreekt natuurlijk uit je ervaring als lange afstandsloper, ik uit mijn ervaring als 800 meter loper... we komen uit dezelfde sport, maar een totaal verschillende discipline... bij mij waren weerstandstrainingen dan ook veel belangrijker dan lange duurlopen. ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit langer dan 45 min tot een uur gelopen heb, terwijl jij waarschijnlijk ook niet wakker lag van een zware weerstandstraining...

anyway, dit begint eerder te lijken op een discussie van 2 mensen die overtuigd zijn van hun gelijk en daar niet van af willen wijken... jouw aanpak, die werkt voor jou, en de mijne, die werkt perfect voor mij... volgens mij hebben we gewoon beiden gelijk, en moeten we elkaars mening gewoon respecteren...
Sorry Geronimo, maar het gaat echt niet over uw of mijn mening. Je zegt zelf dat je nooit langer dan 45' aan duurtraining hebt gedaan. Geen probleem, je deed aan een sport die op "Belgisch niveau" niet veel op een uithoudingsbasis steunt. Biken is puur uithouding.

Mijn stellingen zijn gewoon overgenomen uit de trainingsleer waarvan ik de basisprincipes voor een normale sporter toepasselijk poog te verklaren.
Met de ervaring uit de 400/800m vang je niets aan in het biken.

Iedere keer dat iemand hier het no pain no gain credo verkondigt schiet ik uit mijn goedbedoelende sloffen daar ik de medebikers vordering en plezier toewenst ipv frustratie en kwetsuren.
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

viper wrote:
is la redoute of een nog iets kortere helling tegen een serieus tempo oprijden niet te vergelijken met een 800 of 400 m lopen? kan je ook op weerstand naar boven rijden denk ik hé. m'n bovenbenen voelen toch bijna zo zwaar als bij een 400m as ik doortrek op zoiets :D ik ga gewoon uit van het gevoel in de benen.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Als je echt voluit gaat dan ben je te verzuurd om nog een poot te verroeren, als je nog in staat bent om het eerste half uur iets te presteren ben je niet voluit gegaan.
Op het einde van een wedstrijd, waar het geen invloed meer zou hebben of je op de lijn neervalt heb je als je goed gedoseerd hebt de kracht (voedingsstoffen) niet meer in de spieren om voluit te spurten.

De 400 en 800 meter worden ook in België op verschillende wijzes bekeken. Zowel de verlengde spurt als de halve fond theorie hebben volgelingen, velen combineren beide in hun training.

Ik ben het grotendeels met Viper eens, maar tijdens en na periodes van krachttraining kan verlende spurt zeker zijn nut hebben denk ik.

Maar als het hierbij blijft zul je op de wielerpiste moeten gaan spurten om rendement te hebben van je training.
Last edited by nothing 's impossible on Tue 31 Aug 2004 08:32, edited 1 time in total.
Merlin
Mountainbiker

Post by Merlin »

viper schreef:

Ik ben van origine ook een halve fond loper. En ik moet zeggen dat ik met mijn 400, 800 en zelfs 1500 meter ervaring wel iets ben in het biken. Ik weet namelijk goed om te gaan met het gevoel van extreme verzuring bij het beklimmen van steile, pittige hellingen.

Elke goed getrainde halvefond loper, kan een aantal kort op elkaar volgende van dit soort klimmen probleemloos verteren.
Dit valt perfect te vergelijken met trainingen id de aard van:
1000m - 8' pauze - 800m - 6' pauze - 600m - 4' pauze - 400m - 2' pauze - 200m
of
3 reeksen van 2 x 200m met een pauze van 30 seconden, en tussen de reeksen een pauze van 8'
geronimo
Mountainbiker

Post by geronimo »

At last, iemand die het met mij eens is ;-)

Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Iemand die teert op uithouding zal inderdaad na één hellingkje zwaar doortrekken volledig verzuurd zijn, en dit heel slecht verteren, maar zal het zonder echt door te trekken zeer lang, en op een gelijkmatig tempo volhouden... Iemand met zeer veel weerstand zal daar veel sneller van recupereren, maar zal zich op iets kortere afstanden moeten richten (geen marathons dus)...

Twee verschillende aanpakken, voor 2 verschillende personen... Iedereen heeft en verschillend lichaam. De ene zijn lichaam, dat wordt nooit moe, en kan urenlang aan hetzelfde tempo verderbollen, terwijl de ander zijn lichaam sneller vermoeid is, maar wel een veel hoger melkzuur-gehalte kan verdragen, en daar door de juiste training ook snel van recupereert...

Beide aanpakken kunnen perfect werken, omdat (gelukkig maar) niet iedereen hetzelfde lichaam, met dezelfde kwaliteiten heeft...
viper
Mountainbiker

Post by viper »

W. Anker wrote:
viper wrote:
is la redoute of een nog iets kortere helling tegen een serieus tempo oprijden niet te vergelijken met een 800 of 400 m lopen? kan je ook op weerstand naar boven rijden denk ik hé. m'n bovenbenen voelen toch bijna zo zwaar als bij een 400m as ik doortrek op zoiets :D ik ga gewoon uit van het gevoel in de benen.
Met zekerheid, neen. Of het ware dat je met de auto naar de voet van La Redoute rijdt en die dan één keer opvliegt. Natuurlijk zijn er korte weerstandsmomenten tijdens het biken, zeker voor diegenen die voluit gaan. De kunst is juist die onder controle te houden om dan verder een hoog ritme, onder maar dicht bij de verzuringsgrens aan te kunnen.

Als je echt fris zou zijn en doorgaan op la Redoute dan sta je toch geparkeerd? Kijk hoe we trainden.

Als afstandloper deed ik soms 10*400 in lichte weerstand met een lopende recuperatie van 200m.

Wat deden jullie?

3 à 4 keer voluit met volledige recuperatie ertussen (wandelen) en soms hurken om de verzuring op te drijven.

Je ziet, 2 totaal verschillende sporten die nauwelijks iets met elkaar te maken hebben, bij het lopen en biken poog je de verzuring te vermijden, bij de halve fond leer je met zeer hoge verzuring om te gaan.
Post Reply