Water in achterbrug Epic

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
dempy
Mountainbiker

Water in achterbrug Epic

Post by dempy »

Beste medebikers!

Sinds het modderseizoen weer binnen is getreden, heb ik een merwaardig probleem gade kunnen slaan bij mijn Specialized Epic Marathon (2003). Na het wassen van de fiets zet ik mijn bike altijd op het achtwiel om makkelijker tussen de wagens te kunnen laveren in de garage. Nu heb ik opgemerkt dat er altijd water loopt uit het liggende gedeelte van de achterbrug. Ter hoogte van het achterste scharnierpunt (bij de achterderailleur dus) loopt het water eruit... Nu vraag ik mij af hoe dat water in de eerste plaats in geraakt...en hoe dit verholpen zou kunnen worden. We spreken echt over een klein plasje water dat er telkens uitkomt en niet enkele druppels, dus lijkt mij het toch wel wat zorgwekkend.

Het bijkomende psychologische effect is ook niet van de poes. Nu denk ik meteen dat er enkele kilo's water in mijn frame staan wanneer ik een helling niet opraak :wink:

Alvast bedankt voor de antwoorden!
cowboy peter
Mountainbiker

Post by cowboy peter »

al een keer opgelet dat het frame vol zit met gaten? er zijn veel plaatsen waar het water in de kader kan, maar er ook weer uit. Niets om u ongerust over te maken
dempy
Mountainbiker

Post by dempy »

Ik heb inderdaad al enkele gaten gezien ja, maar wat mij verbaast, is dat het water niet uit deze gaten kan lopen wanneer de fiets horizontaal staat. Ik moet hem enkele minuten rechtop houden om het water eruit te laten lopen...en dat kan toch niet de bedoeling zijn... Maarja, de omstandigheden zijn natuurlijk niet altijd ideaal. Gisteren heb ik nog kniediep in de plassen gestaan :lol: Dan is het niet moeilijk dat er water in komt te staan :wink:
IPPE
Mountainbiker

Post by IPPE »

Bij een Epic moet ge regelmatig het water uit de bracket laten.Dit doe je door het vijsje van de kabelgeleiding onderaan de bracket eruit te draaien.Doe je dit niet kan je om de paar weken nieuwe trapaslagers steken :wink: .
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

epic of niet
bij elk van mijn fietsen plaats ik deze even op zijn achterwiel na elke poetsbeurt om het water er laten uit te lopen
dempy
Mountainbiker

Post by dempy »

Ok, bedankt voor de antwoorden! Nu kan ik weer wat geruster gaan ploeteren dit weekend!
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Post by KUBA »

Bij de meeste kaders die niet met onderliggende kabelloop zitten zit meestal centraal onderaan het trapashuis een klein gaatje (op plaats waar vijs zit van onderliggende kabelgeleider van zo'n modellen), maar het is ook niet uitgesloten dat dit overspoten is met de kaderlak!

Dus eventjes gaatje doorprikken en geregeld vrijmaken (kan verstopt raken) , uwe trapas zal hier gelukig mee zijn. :wink:
BRT
Mountainbiker

Post by BRT »

Die gaatjes dienen niet (enkel) om water eruit te laten, maar dienen (ook) om bij het lassen van het frame de ontstane dampen te laten ontsnappen. Zitten soms op heel onlogische plaatsen om water weg te laten... Bij kwaliteitsframes worden ze tegenwoordig wel meestal toegemaakt. Vroeger hadden veel kaders bv gaatjes aan de binnenzijde van de achtervorken.
Post Reply