Fixed gear op Volt

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
denbever
Mountainbiker

Post by denbever »

jupke wrote:
denbever wrote:Man,man, diegene die nog nooit met zo'n fiets gereden hebben zijn altijd de eerste met commentaar. Probeer het eerst en oordeel dan.
Altijd maar dat gezever over die remmen : je kan wel effectief remmen met een doortrapper he, gewoon door je pedalen te blokkeren (en tegelijk je gewicht naar voor te brengen). De remafstand zal (afhankelijk van je snelheid) iets langer zijn dan bij 2 traditionele remmen. Maar die dwaze Kobe op Volt had de techniek waarschijnlijk nog niet onder de knie (of is er gewoon te lomp voor) en dus vind mijnheer ('ik heb een tv programma dus ik representeer de goegemeente') het gevaarlijk want ze kunnen zogezegd niet stoppen...
Trouwens als je fixed rijdt ga je automatisch geconcentreerder rijden en meer vooruit kijken/anticiperen.
Ik doe nu ook al een tijd woon/werk met een fixed en heb er wel een voorrem opzitten voor noodgevallen...tot dusver nog nooit moeten gebruiken! Op mijn pistefiets die ik dan weer gebruik voor intensieve trainingen langs het jaagpad heb ik geen rem, op een jaagpad heb je tijd genoeg om je snelheid aan te passen bij tegenliggers, kruisen van wegen etc...
Ik geef je ergens wel gelijk hoor daar niet van. Maar zo'n Kobe kan moeilijk op TV een fiets de hemel in gaan prijzen die volgens de wet niet op de weg mag natuurlijk. Misschien krijg je wel een heel ander verhaal als je het hem tussen pot en pint vraagt.
Akkoord, maar ik vond dat hij het heel erg benadrukte dat je met zo'n fiets niet kunt (af)remmen en dat het heel erg gevaarlijk is, terwijl je wel kan remmen, tenminste als je eerst de juiste technieken oefent en onder de knie hebt voor je ermee door de stad gaat knallen. Daar had hij wat meer aandacht mogen aan besteden. Maar zoals al die volt reportages was het niveau ook hier heel oppervlakkig...diepgaande reportages moet je hier nu eenmaal niet verwachten.
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

denbever wrote:
jupke wrote:
denbever wrote:Man,man, diegene die nog nooit met zo'n fiets gereden hebben zijn altijd de eerste met commentaar. Probeer het eerst en oordeel dan.
Altijd maar dat gezever over die remmen : je kan wel effectief remmen met een doortrapper he, gewoon door je pedalen te blokkeren (en tegelijk je gewicht naar voor te brengen). De remafstand zal (afhankelijk van je snelheid) iets langer zijn dan bij 2 traditionele remmen. Maar die dwaze Kobe op Volt had de techniek waarschijnlijk nog niet onder de knie (of is er gewoon te lomp voor) en dus vind mijnheer ('ik heb een tv programma dus ik representeer de goegemeente') het gevaarlijk want ze kunnen zogezegd niet stoppen...
Trouwens als je fixed rijdt ga je automatisch geconcentreerder rijden en meer vooruit kijken/anticiperen.
Ik doe nu ook al een tijd woon/werk met een fixed en heb er wel een voorrem opzitten voor noodgevallen...tot dusver nog nooit moeten gebruiken! Op mijn pistefiets die ik dan weer gebruik voor intensieve trainingen langs het jaagpad heb ik geen rem, op een jaagpad heb je tijd genoeg om je snelheid aan te passen bij tegenliggers, kruisen van wegen etc...
Ik geef je ergens wel gelijk hoor daar niet van. Maar zo'n Kobe kan moeilijk op TV een fiets de hemel in gaan prijzen die volgens de wet niet op de weg mag natuurlijk. Misschien krijg je wel een heel ander verhaal als je het hem tussen pot en pint vraagt.
Akkoord, maar ik vond dat hij het heel erg benadrukte dat je met zo'n fiets niet kunt (af)remmen en dat het heel erg gevaarlijk is, terwijl je wel kan remmen, tenminste als je eerst de juiste technieken oefent en onder de knie hebt voor je ermee door de stad gaat knallen. Daar had hij wat meer aandacht mogen aan besteden. Maar zoals al die volt reportages was het niveau ook hier heel oppervlakkig...diepgaande reportages moet je hier nu eenmaal niet verwachten.
subjectieve reportages of op enig wetenschappelijk inzicht gebaseerde tests evenmin
navidad
Mountainbiker

Post by navidad »

Vanmiddag op de Meir in A'pen nog een 'doortrapper' zien staan: mooi nieuw fietske, blitse kleuren en... met netjes een voor- én een achterrem. Overigens zie je bvb in Londen tegenwoordig heel wat fixed gears rondrijden, als doodgewoon vervoermiddel, allemaal mét voor- en achterrem. Met een 'fixie' rijden is niet synoniem met geen remmen hebben.
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

Met het achterwiel remmen kan wel, maar een voorrem en achterem is in noodgevallen toch veel effectiever.
Voor korte afstanden in 't stad kan het wel leuk zijn, maar zeker niet snellen dan een fiets met versnellingen.
En 't mooiste is: zo goed als geen onderhoud..
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

teddy kgb wrote:@ el perro: getuigt van veel verstand
ik rij dagelijks humbeek - brussel heen en terug op n fixed gear al anderhalf jaar . . . nog nooit iets voorgehad en zit constant in de drukte . . .
is de snelste, leukste en meest uitdagende manier om te rijden in een stad . . .
je zou t eerst ns moeten doen, voor je kritiek uit . . .

en nee, op mijn 33ste ben ik niet meer zo trend gevoelig, zag t 3 jaar geleden bij fietskoeriers in NYC en was meteen verkocht . . .

hate it, love it or leave it !

stijn
Ik klop regelmatig winteruren op de piste, dus ik kan best wel een pakje fixed rijden én stoppen....'t blijft ne piste fiets, ne zoals ne pedalo op ne vijver hoort.

Mor euh, mij stoort het niet zunne op wat een ander rijdt, 'k vind het alleen geen slim idee.
twofourtwo
Mountainbiker

Post by twofourtwo »

[quote="Old Skool"][quote="denbever"]

Akkoord, maar ik vond dat hij het heel erg benadrukte dat je met zo'n fiets niet kunt (af)remmen en dat het heel erg gevaarlijk is, terwijl je wel kan remmen, tenminste als je eerst de juiste technieken oefent en onder de knie hebt voor je ermee door de stad gaat knallen. Daar had hij wat meer aandacht mogen aan besteden. Maar zoals al die volt reportages was het niveau ook hier heel oppervlakkig...diepgaande reportages moet je hier nu eenmaal niet verwachten.[/quote]

subjectieve reportages of op enig wetenschappelijk inzicht gebaseerde tests evenmin[/quote]

man man ... ik hoop dat ik hier juist geknipt heb in al die quotes ... :)

ik ben erg blij met deze commentaren want ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht. bij het zien van dit topic ben ik effe de heruitzending gaan bekijken en wist ik weer waarom ik gestopt ben met naar volt te kijken ;)

edit: geknip in quotes is dus niet gelukt :D
navidad
Mountainbiker

Post by navidad »

Iets meer "fixed gear wetenschap", weliswaar in Engels:

Zie http://www.sheldonbrown.com/fixed.html

"
Braking
Some fixed-gear riders ride on the road without brakes. This is a bad idea. I know, I've tried it. If you do it, and have any sense of self-preservation at all, it will cause you to go much slower than you otherwise could, everytime you go through an intersection, or pass a driveway. The need for constant extra vigilance takes a great deal of the fun out of cycling.

You really should have a front brake. A front brake, all by itself, will stop a bicycle as fast as it is possible to stop. This is true because when you are applying the front brake to the maximum, there is no weight on the rear wheel, so it has no traction.
"

Er volgt nog een uitspraak over het (on)nut van een achterrem:
"There is really no need for a rear brake on a fixed-gear bicycle. By applying back-pressure on the pedals, you can supply all the braking that the rear wheel really needs. In fact, it is fairly easy to lock up the rear wheel and make it skid, unless you are running a rather high gear."
teddy kgb
Mountainbiker

Post by teddy kgb »

interview met mij over fixed gears . . .
schakel best wel je vertaalfunctie in :lol:

http://cyclepedia.ru/content/here-we-ar ... lasschaert
cyclebot
Mountainbiker

Post by cyclebot »

dat cinelli-kader is echt het mooiste kader around
yummie!
vienne
Mountainbiker

Post by vienne »

Kheb een tijdje geleden in bxl ne gast zien vlammen met zo een spul, en die kon er wel degelijk mee overweg, kbedoel dan ook remmen.
Of ik het zelf zou doen?; geef mij maar een paar goei schijfremmen... :lol:
Post Reply