Han-sur-Lesse

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Post Reply
Bubba Smith
Mountainbiker

Han-sur-Lesse

Post by Bubba Smith »

Gisteren ben ik in Han-sur-Lesse gaan biken. Prachtige streek, veel te zien. Je kunt er bij de toeristische dienst een kaart kopen (7 euro) met alle "bewegwijzerde" routes van de streek. Volgens mij zijn die routes gewoon het resultaat van een electorale kramp van een locale schepen van sport en cultuur die met zijn auto rap wat rondjes heeft gereden en hier en daar een bordje heeft opgehangen (nu, aan het hoge gehalte vetgemeste varkens dat Han-sur Lesse frequenteert te zien komt de gemiddelde toerist daar ook niet om te biken). Wat een ramp van een routes!!! Het merendeel van het parcours passeert langs nationale wegen en grote banen waar je moet opletten om niet overhoop gereden te worden door motards. De routes kunnen te paard of met de fiets gedaan worden (ga maar eens met een paard langs zo'n druk bereden weg zonder fietspad of berm rijden, levensgevaarlijk). Dan gaat de route gewoon ineens dwars over de Lesse waar het water kniehoog staat.

Hebben er nog andere mensen ervaring met Han-sur-Lesse dan zou ik dat wel eens willen horen. Voor de rest sta ik open voor alternatieven.
#-o #-o #-o
Blink360
Mountainbiker

Post by Blink360 »

oei, ik had net gepland om deze route ook deze zomer eens te doen... dan maar beter nen andere in Luxemburg...
Bubba Smith
Mountainbiker

Post by Bubba Smith »

De streek is anders wel de moeite, alleen de bewegwijzerde routes stellen niet zo veel voor.
Kris74
Mountainbiker

Post by Kris74 »

Zondagmorgen de eerst de rode en dan de zwarte route gedaan in Han sur Lesse, vertrek aan de kerk.

De rode van bij het begin km of 3 klimmen door bossen en dan schone afdaling, wel glibberige rotsen stenen en boomwortels => oppassen geblazen!
Voor de rest korte steile klimmetjes door de velden en deels door één of twee nabijgelegen dorpjes via asfalt.

De zwarte op een zeer steile klim na vrij saai en slecht bewegwijzerd, 3X verkeerd gereden of nie weten waar naartoe.
Er ontbreken een zeker aantal bordjes :-?

Al bij al wel genoten en toch 30km op de teller.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

Zijn er in Han sur lesse mogelijkheden tot fietsreiniging en douchemogelijkheden?
>> Camping le Pirot is pas geopend vanaf april...
TAF RAPIDO
Mountainbiker

Post by TAF RAPIDO »

Had er ook een kaart van 7 euro gekocht en direct een paar routes gereden miljaar heb ik daar gesukkeld en verkeerd gereden maar ga er toch terug naartoe want t'is toch een toffe streek voor kilometers te bollen.
CIAO TAF [-o<
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Voor wie interesse heeft in een leuke route, 42,5km lang en ongeveer 800 hoogtemeters dacht ik en ze start op het kerkplein in Han Sur Lesse. Ik heb hier een GPS file van gisteren, route is samengesteld door iemand die daar al jaren komt. Er zitten een 4 tal langere klimmen in, paar leuke afdalingen met stenen en wortels. Een leuke singletrack om mee te starten en te eindigen. Heel veel offroad!

Tip!: als je op je GPS een klein lusje in de track ziet, zeker dat lusje rijden en goed rondom kijken. Je komt een drietal keer op een prachtig uitzichtpunt terecht en 2 keer kom je tot aan de ingang van een grot (eventjes rondkijken en je ziet het wel, de 1e grot is verborgen in het bos, de 2e ligt aan een waterloop). Zet uw fiets langs de kant en doe zeker eens de afdaling te voet bij die 1e grot. Het is heel steil naar beneden en werkelijk klimmen en klauteren om er te geraken, maar echt wel leuk!

De route zelf is misschien moeilijk te ontwarren omdat er een paar lussen gereden worden en ook af en toe een stukje 2 keer. Daarom heb ik ook de active logs erbij gevoegd. Als je op voorhand eens bekijkt in Mapsource (van 1 tot 14) zie je hoe de route verloopt. Het allergrootste deel van de route loopt in tegenwijzerzin (zie onderstaand plannetje).

GPS file: http://users.skynet.be/freezy/fiets/Han ... 2042km.gdb
Plannetje (eerst roos volgen, dan oranje):

Image
Post Reply