Heb al heel wat info vergaard, o.a. op dit forum en in enkele specifieke boeken uit de boekhandel, over trainen met een hartslagmeter. Nu wil ik alle vergaarde theorie ook eens deftig in de praktijk gaan omzetten.
Hiervoor wil ik gebruik maken van de formule van Karvonen om mijn trainingszones te bepalen. De formule maakt echter gebruik van de hartslag in rust en de maximale hartslag. Deze eerste meten is niet zo een probleem (gemiddelde van een week), maar wat is een goede methode om de tweede zelf te bepalen? (Een dure test ondergaan heeft nu toch nog geen zin omdat ik weet dat ik nog enorm veel kan bijleren met de 'eenvoudige' middeltjes) Ik zou zeggen langs een jaagpad bijvoorbeeld rustig beginnen rijden en zo om de 3 minuten de hartslag geleidelijk met 10 slagen per minuut opdrijven? Is dit een goede methode?
In de lectuur ben ik al eens tegengekomen dat je HFmax bepalen met lopen en fietsen andere waarden geeft. Bij lopen zou je HFmax ongeveer 10 slagen hoger liggen. Dus moet ik misschien de HFmax bepalen met lopen en deze waarden gebruiken om de trainingszones te bepalen?
Hopelijk is de vraag een beetje duidelijk en krijg ik hier omtrent enkele nuttige tips (Viper misschien :D )
Alvast bedankt
Bepalen maximale hartslag
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Hier ben ik :D
Bij lopen is de test de volgende. Loop na opwarming 2X een 800 meter (zeg gemiddeld een inspanning van 2,5 à 3 minuten). Drijft het tempo geleidelijk tot het uiterste op (niet spurten maar wel progressief)
De 2e interval zal je de theoretische maximum hartslag benaderen en in ieder geval hoger uitkomen danop een loopband of ergometer.
Een afgeleide bij fietsen is dus snel gevonden, al zou ik het platte jaagpad en de grote molen vervangen door een niet al te zware bergop (5% is voldoende) waar je op een middelgrote versnelling ook een 2tal keer tegenop knalt.
En je kan het resultaat van de looptest inderdaad niet gebruiken voor het fietsen, de hartslag ligt bij het lopen veel hoger, waardoor je veel te zware trainingszones zou bekomen indien je die hartslag voor fietsen zou gebruiken.
Bij lopen is de test de volgende. Loop na opwarming 2X een 800 meter (zeg gemiddeld een inspanning van 2,5 à 3 minuten). Drijft het tempo geleidelijk tot het uiterste op (niet spurten maar wel progressief)
De 2e interval zal je de theoretische maximum hartslag benaderen en in ieder geval hoger uitkomen danop een loopband of ergometer.
Een afgeleide bij fietsen is dus snel gevonden, al zou ik het platte jaagpad en de grote molen vervangen door een niet al te zware bergop (5% is voldoende) waar je op een middelgrote versnelling ook een 2tal keer tegenop knalt.
En je kan het resultaat van de looptest inderdaad niet gebruiken voor het fietsen, de hartslag ligt bij het lopen veel hoger, waardoor je veel te zware trainingszones zou bekomen indien je die hartslag voor fietsen zou gebruiken.
max hartslag in verschillend bij verschillende sporten? dan is uw fiets max toch niet uw max hartslag... dacht dat max hartslag het max was :)viper wrote:
Je hebt natuurlijk gelijk. Hoe meer spiergroepen er worden ingezet, hoe meer je hart wordt belast en hoe dichter je de theoretische maximum hartslag bereikt.
Dus is lopen een pak zwaarder dan fietsen, maar dat wist ik al lang, daarom ben ik overgeschakeld
Maar je hebt niets aan die maximum hartslag. Hij dient enkel om je inspanningszones te kunnen bepalen. Die zijn sportgerelateerd. Daarom moet je die maximale hartslagtest ook bepalen per sporttak die je beoefent.
Dus is lopen een pak zwaarder dan fietsen, maar dat wist ik al lang, daarom ben ik overgeschakeld
Maar je hebt niets aan die maximum hartslag. Hij dient enkel om je inspanningszones te kunnen bepalen. Die zijn sportgerelateerd. Daarom moet je die maximale hartslagtest ook bepalen per sporttak die je beoefent.
bij lopen deed m'n trainer het zo:
op een piste, aan één stuk doorlopen (niet stoppen onderweg dus)
200 meter lopen in 60 seconden
de volgende 200 meter in 58 seconden
de volgende 200 meter in 56 seconden
en zo verder tot je de limiet niet meer haalt (bij mij was dat de laatste 200 meter in 28 seconden, 26 haalde ik toen niet meer)
daarna kan je op je hartslagmeter de gegevens eruit halen en je hoogste hartslag, overslag-hartslag, etc. bepalen
daaruit werd het trainingsschema voor de volgende maanden gemaakt (bij duurloop bvb onder je overslag-pols blijven, wilde bvb zeggen aan 15,43/u lopen, etc.)
bij fietsen kan je iets gelijkaardigs doen hé, 1km rijden tegen een bepaalde (zeer rustige) tijd, de volgende km een tiental seconden sneller, tot je niet meer aan je vooropgestelde tijd geraakt...
wel opletten: je moet zo precies mogelijk die vooropgestelde tijd halen, dus 60 seconden wil zeggen 60 seconden, en niet sneller of trager...
en zo verder tot je de limiet niet meer haalt (bij mij was dat de laatste 200 meter in 28 seconden, 26 haalde ik toen niet meer)
daarna kan je op je hartslagmeter de gegevens eruit halen en je hoogste hartslag, overslag-hartslag, etc. bepalen
daaruit werd het trainingsschema voor de volgende maanden gemaakt (bij duurloop bvb onder je overslag-pols blijven, wilde bvb zeggen aan 15,43/u lopen, etc.)
bij fietsen kan je iets gelijkaardigs doen hé, 1km rijden tegen een bepaalde (zeer rustige) tijd, de volgende km een tiental seconden sneller, tot je niet meer aan je vooropgestelde tijd geraakt...
wel opletten: je moet zo precies mogelijk die vooropgestelde tijd halen, dus 60 seconden wil zeggen 60 seconden, en niet sneller of trager...
Niet akkoord!geronimo wrote:bij lopen deed m'n trainer het zo:
Wat je hier beschrijft, het in kleine stapjes en zeer precies sneller lopen tot op de grens, is een onderdeel van de Conconitest. Een (minder betrouwbare) methode om inderdaad de overslag te bepalen.
Deze test werd flijk gemakkelijker gemaakt met behulp van een ouder versie van de Polar software. Nu heeft men dit afgevoerd.
Ik deed deze testen vroeger geregeld ter controle van mijn proefondervindelijk vastgestelde grenzen en ook van lactaattesten.
En het werkt maar je moet een fantastisch tempogevoel hebben en in stapjes kunnen versnellen. Juist rond die overslag is het moeilijk om die stapjes van pakweg 2" te behouden.
Maar op deze methode heb ik nooit de maximum hartslag kunnen bereiken, daar de vermoeidheid een paar rond na die overslag te groot wordt. In de praktijk ben ik nooit boven de 174 geraakt.
Met de andere methode, waar veel sneller wordt gelopen en men frisser blijft kwam ik wel tot 182. Een niet onaanzienlijk verschil.
vroeger deden we ook testen van die aard maar dan 5X2000 m en na elke 2000 lactaat prikken. 4 in oplopend tempo en 5de maximaal. aan de hand van dees testen werden trainingsschema's opgesteld.geronimo wrote:bij lopen deed m'n trainer het zo:
't belangrijkste is dat je zo'n test om je max HF te bepalen enkel moet doen als je goed uitegerust bent.. Als je teveel vermoeidheid hebt opgebouwd, ga je namelijk nooit aan je werkelijke maximum komen..
terzijde, die Karvonen methode komt bij mij niet overeen met de waarden uit een wetenschappelijke test voor 't bepalen van overslagpunt..
terzijde, die Karvonen methode komt bij mij niet overeen met de waarden uit een wetenschappelijke test voor 't bepalen van overslagpunt..