Polar S 520 vs S 720

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Dzjowie
Mountainbiker

Polar S 520 vs S 720

Post by Dzjowie »

Wegens toch de bedoeling om volgend jaar de trainingen ietwat gestructureerder aan te pakken, en de absolute noodzaak daarbij om een logboek van trainingen aan te leggen, denk ik dat het tijd is om mijn oude sigma te bedanken voor bewezen diensten.

Als opvolger denk ik in de eerste plaats aan een van de hogere Polar modellen van de S-reeks, wegens hun mogelijkheid om opgeslagen trainingsdata op de computer over te zetten. Ik weet dat er al een en ander over geschreven is, maar 1) die topics lijken verdwenen en 2) ik heb nog een aantal heel specifieke bedenkingen... Ok, here goes.

Ten eerste vraag ik mij af of het voor mij de moeite waard is om die ruwweg 75 euro extra te betalen aan de 720 ten opzichte van de 520. Die hoogtemeterfuncties interesseren mij niet zo bijzonder - van de parkoers waarvan ik de hoogtemeters eventueel zou willen weten, verschijnt dat hier toch op de site - maar de extra opslag van trainingsgegevens is misschien wel nuttig. Dan hoef ik niet na elke training alles onmiddellijk op computer te zetten. Of is dat een zeer kleine moeite?

Daarnaast valt het me op hoe bijvoorbeeld op mtbreview.com, de 720 (4.27) veel betere waarderingen krijgt dan de 520 (3.26). De klachten voor de 520 lijken vooral te gaan over de moeilijke verbinding met de computer en de verscheidene problemen met de fietsfuncties en de betrouwbaarheid in het algemeen. Dat lijkt veel minder het geval voor de 720?

Over die fietsfuncties: hoe betrouwbaar zijn ze (afgaande op de commentaren zeer weinig) en hoe nuttig zijn ze als aanvullende info in de trainingsfiles? Is het misschien niet gewoon beter om te werken met bijvoorbeeld een S 410 zonder fietsfuncties, gecombineerd met een traditionele fietscomputer, en dan de fietswaarden te noteren in een of ander veld "opmerkingen" van de software? (ik heb er dus totaal geen ervaring mee)

Bon, en wie nu dus nog volgt, mag zijn gedacht zeggen

:roll: :wink:
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Die polar software is uitstekend en ik zou toch niet te licht gaan over het nut van hoogtemeterfuncties!
Als je zware marathons rijdt en dan vooral in het hooggebergte zal je meer op je hoogtemeter zien dan pakweg de snelheid (bv. nog 450hms op deze berg).
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

dat is zeer interessant te weten onderweg, maar daar houd het voor oonderweg zowat bij op, dat hangt er ook vanaf hoeveel% het klimmen is.
splash
Mountainbiker

Post by splash »

ik heb een s720 en ben er enorm tevreden over.
je hebt alle gegevens die je nodig hebt tjidens de training en nadien simpelweg via de infraroodpoort op de pc te zetten.
ToM5
Mountainbiker

Post by ToM5 »

ik ben pas bij de hersteldienst van Polar geweest en de persoon die de herstellingen doet raadt de -20 reeks niet aan voor fietsers aangezien het glas van de horloge in de kast is geperst en er regelmatig bij hem horloges binnenkomen met losse glazen of niet waterdichte horloges rond het glas. Dit zou te maken hebben met de trillingen die het horloge krijgt bij montage op de Bikemount.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Ik rij nu ook al een dik half jaar met de Polar S720 en ik kan je zeggen dat de fietsfuncties meer dan behoorlijk zijn. Enkel de flightdeck van Shimano kan er aan tippen. De ciclomaster vond ik zelfs voor de polar onderdoen.

En hoogtemeters zijn zeker handig... heel tof je kunt zo zelf meten en dat is altijd leuker.

De extra opslagcapaciteit lijkt me zeker essentieel. Soms rij je zaterdag en zondag en dan wil je niet met een vol geheugen zitten zodat je de laatste 10km ontbreekt van de rit zondag.
renaat
Mountainbiker
Location: specialized s works m5 ( crossmax sl , fox rlc 100 )FSA crank en de rest full SRAM X9

Post by renaat »

weet iemand waar ge online polars kunt kopen aan een voordelige prijs?
splash
Mountainbiker

Post by splash »

renaat wrote:weet iemand waar ge online polars kunt kopen aan een voordelige prijs?
www.hartslagmeter.com
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

De fietsfuncties werken heel behoorlijk bij mij. Ik zie niet in waarom deze moeten onderdoen voor een traditionele fietscomputer.

Hoogtemeting vind ik heel handig. Akkoord, voor veel tochten kan je op voorhand de hoogtemeters opzoeken. Maar als je nu eens zelf een tochtje uitstippelt, is het toch handig de hoogtewaarden hiervan te weten.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

JFK wrote:De extra opslagcapaciteit lijkt me zeker essentieel. Soms rij je zaterdag en zondag en dan wil je niet met een vol geheugen zitten zodat je de laatste 10km ontbreekt van de rit zondag.
Dat klopt. Maar is het dan ook geen kleine moeite om die Polar ff zaterdagnamiddag aan te loggen (vraag ik mij dan af he?)... Pas op, je spreekt hier tegen iemand die te lui is om de data van zijn HRM te noteren met pen en papier :roll:
Yakke wrote:De fietsfuncties werken heel behoorlijk bij mij. Ik zie niet in waarom deze moeten onderdoen voor een traditionele fietscomputer.
Ik lees enkel maar hoe gevoelig die fietsfuncties zijn voor storingen, hoe fragiel de bikemount en de bevestinging van de speedsensor enzomeer... Dat blijkt dus niet helemaal te kloppen?

Hoogtemeter kan me als extra functie echt niet overtuigen, tenzij misschien om de reden die Epic aanhaalt, maar (buitenlandse) marathons van zo'n kaliber zijn voor mij persoonlijk (verre) toekomstmuziek...
Post Reply