Hey MTB'rs :D
Kem 3 weken geleden een nieuwe fiets gekocht (Scott Scale 60,:))
Heb er al paar leuke tochten met gedaan door alle plassen enzoo :d
Aangezien ik schijfremmen heb zei mijn vriend dat je hem eerst zo'n 40km moest remmend inrijden, iets wat ik niet gedaan had. Is dit erg/noodzakelijk?
Ook na mijn tochten spoel ik mijn fiets grondig af, maar zijn er bepaalde dingen waarop ik moet letten?
Hoe kuis je best je fiets na een tocht?
Bedankt voor de informatie !
Het kuisen van de fiets
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
el gordo
- Mountainbiker
Re: Het kuisen van de fiets
40 km remmend inrijden??Dirt wrote:Hey MTB'rs :D
Aangezien ik schijfremmen heb zei mijn vriend dat je hem eerst zo'n 40km moest remmend inrijden, iets wat ik niet gedaan had. Is dit erg/noodzakelijk?
Geeft uwe vriend maar een "saflet" rond zijn oren
Wat je best met nieuwe remmen doet, is een 20-30 tal keer optrekken naar ong 30 km / uur en dan telkens rustig remmen tot volledige stilstand.
Of je kan je op je kleinste verzet schakelen, remmen indrukken en beginnen fietsen.
Dat je dit niet hebt gedaan is geen ramp hoor, het inremmen zorgt ervoor dat je remmen minder snel verslijten. Waarschijnlijk ga je nu iets sneller in vergelijking met iemand die zijn remmen wel ingeremd heeft.
Anderzijds was het mogelijk dat je je volledige remblok hebt opgeremd bij je 1ste deftige remactie (noodstop, plotse steile afdaling, ...) Maar aangezien je hiervan niet spreekt, zullen je remblokjes ondertussen hun ideale positie hebben gevonden.
dus nu kan het genieten van mtb beginnen / verder gaan !
Last edited by el gordo on Sat 23 Oct 2010 22:03, edited 1 time in total.
-
el gordo
- Mountainbiker
euhm, ja...Dirt wrote:super bedankt voor je antwoord, maar tzijn Schijfremmen. Of had je dat al door? :d
1. Ik heb een volledige schoolcarrière achter de rug en ook al was begrijpend lezen niet mijn hoogtepunt, ik was er niet op gebuisd.
2. de meeste mtb's zijn uitgerust met schijfremmen. Het is eerder een uitzondering die rijdt op V-brakes of HS33 etc. En van deze laatste soort remmen heb je helemaal niet gesproken in je openingspost
3. Ook al kan je dit niet weten; ik rij op dezelfde fiets als jij
Wat heb jij misschien gedaan? Of wat moest je misschien doen volgens je vriend?
40 km continu geremd terwijl het je fietste?
-
el gordo
- Mountainbiker
no problemoDirt wrote:Ja, maar hij wist het zelf niet goed.![]()
Je sprak over remblokjes, dus ik wist niet zeker of je het wel door had
Btw, Strakke fiets nietwaar? :D
Hoe kuis jij je fiets na een stevige MTB rit?
rondom elke disc zitten kleine remblokjes, vergelijkbaar met onderstaande. Dit is een voorbeeld he, dit type remblok zit niet in je remmen.

Bwa kuisen; hier ben ik niet echt een voorbeeld...
Tijdens een toertocht kan je je fiets altijd kuisen met de nodige installaties die beschikbaar worden gesteld door de organisatie, zijnde tuinslangen of hoge druk reinigers. Let er wel op dat je niet met de hoge druk reiniger op je derailleur spuit, anders kan deze worden ontregeld.
Ik maak mijn fiets altijd optisch proper zodat er nergens zand of dergelijke achter blijft. De bewegende delen zijn natuurlijk het belangrijkste. Ik ga telkens met een vod langs mijn sluitingen van de voorvork (waar de eigenlijke pompende beweging gebeurt).
En mijn ketting/aandrijving spuit ik na iedere TT deftig schoon, totdat de ketting en kettingbladen terug een mooie zilvere kleur hebben en ik nergens nog zand/modderresten zie. eens dit OK, smeer ik terug olie op mijn ketting.
Ongeveer elke maand/2maand; neem ik de aandrijving "deftig" onder handen. Dan ga ik ook met een ontvetter over heel de aandrijven vooraleer terug te oliën.
En ja hoor,
schitterende bike! Het is mijn 1ste, maar die heeft me al veel plezier bezorgd!
Hoe ik te werk ga:
*Nat maken met de tuinslang en zeker niet te veel op de naven richten (lagers)
*Ketting eraf halen + wielen uit de fiets halen
* Dan ketting + cassette ontvetten en proper maken
*wielen kuisen indien nodig
*Dan de kader + vork+... met de spons goed proper maken
Derri wieltjes afkuisen, vorkpoten afkuisen, kettingbladen afkuisen
*Wielen terug in de fiets steken en alles goed afdrogen
*Ketting terug op de fiets en olie aanbrengen op de ketting + andere delen die wel af en toe een drupke olie kunnen gebruiken
Kan soms een tijdje in beslag nemen maar mijn fiets moet er nu eenmaal steeds perfect uitzien en werken.
ik vertrek niet graag met een vuile fiets zelf als ik weet dat het modderig ligt en hij sowieso weer vuil zal zijn!
*Ketting terug op de fiets en olie aanbrengen op de ketting + andere delen die wel af en toe een drupke olie kunnen gebruiken
Kan soms een tijdje in beslag nemen maar mijn fiets moet er nu eenmaal steeds perfect uitzien en werken.
ik vertrek niet graag met een vuile fiets zelf als ik weet dat het modderig ligt en hij sowieso weer vuil zal zijn!
La-Pierre wrote:Hoe ik te werk ga:
Oww, daz een ganse boterham x)
Heb nu 2 dagen na elkaar stevig gefietst en kwam pas rond 19.30 thuis(dan is het al donker). Dus heb ik hem maar vlug wat wat afgespoeld x)
Ik let er wel op om niet op de derailleur en schijfremmen met de harde straal op te spuiten. Kzal hem straks nog eens voor de zekerheid eens poetsen om jou manier :D
En olie op de ketting, gewoon met zo'n Spuitbus ? :)
Olie met de spuitbus is een beetje gevaarlijk als uw ketting al op de fiets ligt.
Want olie wil je liever niet op uw schijfremmen.
En van die harde straal met water: op uw schijfremmen en derri kan dat minder kwaad dan op de wielen (lagers) en al de andere lagers.
En natuurlijk moet je niet precies mijn 'manier' volgen maar eens af en toe grondig uw fiets wassen kan geen kwaad en zal de levensduur van verschillende onderdelen alleen maar velengen.
Want olie wil je liever niet op uw schijfremmen.
En van die harde straal met water: op uw schijfremmen en derri kan dat minder kwaad dan op de wielen (lagers) en al de andere lagers.
En natuurlijk moet je niet precies mijn 'manier' volgen maar eens af en toe grondig uw fiets wassen kan geen kwaad en zal de levensduur van verschillende onderdelen alleen maar velengen.