mountainbike en diabetes

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
geertje
Kerstman

Post by geertje »

Ben ook bewust bezig met sport om de suiker in bloed op pijl te houden.Gans de zomer op pad op de fiets met smalle bandjes, in de winter op de mountainbike om zo toch fit te blijven?
Bewegen is ideaal voor ieder diabeet en we kunnen zeker meedoen met een gezonde wereldburger.
Het komt er enkel op aan je lichaam aan te voelen en ook rekening te houden met hetgeen je voel.
Dus diabetes allen op de mountainbike :wink:
Dus Qali gewoon proberen vol te houden en je te verzorgen en ge hubt nog jaaaaren meedraaien

Groeten
geertje :wink:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

een diabetes heeft bij mensen de indruk, dat die niks meer mag doen, of kan doen.
nu ja... zover is het niet... je kan dus echt wel sporten, en is zelfs aangeraden. Met sport kan je inderdaad andere zaken met onder controle houden, die rechtstreeks en onrechtstreeks invloed hebben op de ontwikkeling van diabetes, op een positieve manier dan.

het grote probleem rond sport voor diabetes, is dat er maar erg weinig nuttige informatie over bestaat.

nog erger is, dat in de toekomst het aantal diabetespatienten zal toenemen. Een deel heeft veel met onze fastfoodcultuur te maken. De generatie van 12-20/25 jaar zal er vrij zwaar door getroffen worden, en als men er niks aan doet, de jongere generatie die daarop volgt nog erger.
diabetes is vooral een sluipende ziekte, die door ongezonde, vooral zoete voeding en dranken sterk in de hand worden gewerkt.

ik zou zeggen, al wie links en zeer nuttige info heeft, graag in deze topic posten.
geertje
Kerstman

Post by geertje »

Ik kan jullie in ieder geval reeds deze meegeven http://www.diabetes-vdv.be/
Dit is de site van de Vlaamse Diabetesvereniging
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

k
Sunn xtreme wrote:diabetes is vooral een sluipende ziekte, die door ongezonde, vooral zoete voeding en dranken sterk in de hand worden gewerkt.

ik zou zeggen, al wie links en zeer nuttige info heeft, graag in deze topic posten.
een kleine up-date ivm diabetes:
er zijn 2 types van diabetes:
type 1 (zoals bij mijn zoontje): de pancreas die de natuurlijke insuline aanmaakt is dood. Deze maken dus geen natuurlijke insuline maar aan Zij dienen zich bij elke maaltijd te testen en in te spuiten De oorzaak van het afsterven van de pancreas is nog steeds niet gekend. Vast staat dit type (meestal) voorkomt bij jonge mensen, niet afhankelijk is van de levenswijze en niet erfelijk is.

type 2: in de volksmond 'ouderdomsdiabetes' genoemd. Hier gaat het over een verminderde werking van de pancreas en heb je ook gradaties. Men veronderstelt dat de levenswijze (veel suiker, weinig beweging) hier een invloed op heeft, maar daar is de wetenschap nog steeds niet (100%)van overtuigd.

Als men in de media praat over een sterke verhoging van het aantal diabets patiënten, dan heeft men het over type 2.

Ook even een groot misverstand uit de wereld helpen: mensen met diabetes type 1 mogen dus wel alles eten als: ze hier rekening meehouden bij het inspuiten en als hun gewicht zich op een normaal peil bevindt.

OOk voor type 1 is sport, liefst een duursport, bevorderlijk voor hun gezondheid. Een verbeterde verwerking van de opgenomen suikers door de spieren leidt tot een vermindering van de noodzakelijke insuline en controle over het gewicht.

Een kleine tip die mensen zou kunnen helpen bij flauwvallen (hypo; te lage suikerspiegel): als je iemand ziet neervallen (om welke reden ook), kijk naar de vingertoppen: als hier eelt opstaat en kleine wondjes heeft, dan heb je te maken met diabetespatient met een hypo: suiker geven of cola laten drinken. Reageren ze niet meer, onmiddellijk de ziekenwagen laten komen. Sommigen hebben een noodspuit bij ( ik heb die van mijn zoontje in mijne rugzak) die je kan inspuiten zodat ze niet in coma geraken.

Als ik moest fout zijn, verbeteren en aanvullen, aub.
Qali
Mountainbiker

Post by Qali »

Willy D wrote:type 2: in de volksmond 'ouderdomsdiabetes' genoemd. Hier gaat het over een verminderde werking van de pancreas
of een verminderde gevoeligheid voor lichaamseigen insuline...

Dikwijls zijn de symptomen van een hypo te vergelijken met een staat van donkenschap.
Meermaals leek het of iemand "stomdronken" was maar bij nazicht "gewoon" een zware hypo deed.

...en om verder correct te zijn qua terminologie is iemand die lijdt aan diabetes een diabeet en geen diabetes...
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

Qali wrote:
Willy D wrote:type 2: in de volksmond 'ouderdomsdiabetes' genoemd. Hier gaat het over een verminderde werking van de pancreas
of een verminderde gevoeligheid voor lichaamseigen insuline...

Dikwijls zijn de symptomen van een hypo te vergelijken met een staat van donkenschap.
Meermaals leek het of iemand "stomdronken" was maar bij nazicht "gewoon" een zware hypo deed.
mijn vrouw heeft 1 keer een zware hypo bij onze Peter gezien: verwijde pupillen, geen enkele reactie, zwijmelen. Zoals je zegt: tekenen van een extreme dronkenschap. Peter wist nadien van niets meer.

Inderdaad: ook een verminderde gevoeligheid voor lichaamseigen insuline.

De wetenschap is dicht bij een 'definitieve' oplossing voor diabetes: men kan ondertussen een stuk van de lever de functie van pancreas laten overnemen. Hoe, weet ik niet, maar de medicatie om afstotingsverschijnselen tegen te gaan staat nog niet op punt. Er is dus hoop.
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

@Willy D : goeie uitleg en rechtzetting !
geertje
Kerstman

Post by geertje »

Ik wil deze nog eens bovenaan plaatsen en eens zien of er nog zijn die wat uitleg kunnen geven mbt diabetes.

Ben van plan de Ronde Van Vlaanderen te rijden en samen met dokter en diëtiste bezig met het samenstellen van een voedingspatroon voor die dag, dit door tochten te rijden, wetende wat ik gegeten heb en om het uur de bloedsuikerwaarde te meten en te evalueren.

Zijn er onder jullie die mij nog nuttige info hierover kunnen aanbieden?

groeten

geertje :wink:
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

Geertje,

Hier een verslagje van de transbelgië noord zui die ik vorig jaar heb gereden.

Ik rij dit jaar ook de RVV op de weg (de langste afstand).
Het beste is zelf ervaring op te doen, en dat is blijkbaar precies waar je mee bezig bent.
Een voedingspatroon samenstellen voor zo'n dag (tochten van > 5 uur) doe ik helemaal niet.
Het belangrijkste is dat ik niet te laag kom zonder continu te moeten eten. Ik wil dus zo'n dag doorbrengen zoals een normale wielertoerist, en da's bij de regelmatige bevoorradingen een stukje eten, misschien wat gesuikerde drank maar meer niet.
Daarom spuit ik de dag ervoor half zoveel Lantus. 's Morgens bij 't ontbijt ga ik ook een stuk minder spuiten en dan zoals jij van plan bent, om't uur meten en indien nodig extra eten.
Ik vind een goeie waarde hoger dan 150. Liefst ook niet te hoog maar ik rij altijd door ook al sta ik 400 bijvoorbeeld.

Ik rij meestal ook met plat water. Als je met gesuikerde drank rijd en je staat al te hoog dan kun je niet anders dan die drank nemen en nog stijgen in waarde.

Ik zie niet in hoe een dokter en diëtiste mij zouden kunnen helpen. Het belangrijkste is je eigen ervaring, en natuurlijk proberen te leren uit de ervaring van andere, maar je moet het nog altijd zelf doen.
Ik heb enige tijd geleden een heel interessant telefoongesprek gehad met Patrick De Cridts. Misschien moet je hem ook eens contacteren.

Er zitten hier ook nog diabeten van wie ik ook wel een antwoord verwacht op je vraag.

alvast veel succes,

groeten,

Johan
mic9787
Mountainbiker

Post by mic9787 »

Blij te zien dat er hier openlijk gesproken wordt over jullie status als diabeet.
Ikzelf heb diabetes type 1 en gebruik een insulinepomp.
Kben ongeveer een maand bezig met "serieus" te trainen en heb al veel bijgeleerd, vanalles geprobeerd. Kheb toch een aantal vragen.
- Doe je je pomp (tijdelijk) uit als je een tt rijdt?
--> gevolg: hoge waardes achteraf
--> oplossing: bolus geven? wachten?
- Wat eten jullie tijdens een hypo?
Er zijn nog vragen maar ze komen me niet te boven.
Hopelijk leeft deze topic nog een beetje. Allesinds bedankt voor de steun van dit forum!
Post Reply