Sportdrank altijd of enkel bij grotere prestaties ???

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Geut
Mountainbiker

Sportdrank altijd of enkel bij grotere prestaties ???

Post by Geut »

Hallo,

Als voltijds amateur mountaibiker drink ik enkel water.
Ik heb reeds verschillende opmerkingen gehoord, vb:
* Water alleen is goed voor 20km maar voor langer moet ge een poederke drinken.
* Die poeders werken wel maar als ge ze blijft gebruiken dan verdwijnt het effect.
* Poeder !!! HAHAHA das voor sissies, das nie nodig. (heb ik dus nie gezegd hé).

Ik weet dus nie hoe wat hoeveel en wanneer, welke poeder of helemaal gene .

Wie kan nu eens concreet zeggen : poeder ja of nee, welke poeders zijn aangewezen, en wanneer moeten deze genomen worden ?

Alvast bedankt voor de hulp
Dieter
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

* Water alleen is goed voor 20km maar voor langer moet ge een poederke drinken.
* Die poeders werken wel maar als ge ze blijft gebruiken dan verdwijnt het effect.
* Poeder !!! HAHAHA das voor sissies, das nie nodig. (heb ik dus nie gezegd hé).
geen één van de drie klopt [-X . je kan ongeveer voor 2u energie voor de inspanning opslagen om intensief te sporten, tot dan is alleen water perfect doenbaar.

Daarna is het aangeraden om energie tot je toe te nemen (sportdrank....engerybar,...)

Maar voor bv. een lange duurtraining (+3u) neem ik gewoon voldoende water mee, en wat peperkoek ofzo :drunk:
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Ik drink isostar poeder omdat ik vind dat het een goed smaakske heeft :lol: .

Maar vreschil met water voel je helemaal niet. ik toch niet hé. Wat ik wel opmerkk is dat ik vind dat water niet zo een dorstlessend effect heeft. Dat heeft da poeierke wel...
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Wat ik wel opmerkk is dat ik vind dat water niet zo een dorstlessend effect heeft. Dat heeft da poeierke wel...
,

ewel, das toch goed, vergeet je niet te drinken :bounce: . Sommige doen zelf een schepje zout in het water (of was dit voor de verloren mineralen :-?
kassa
Mountainbiker

Post by kassa »

Eerst en vooral is veel drinken de boodschap, zo ongeveer om 10 minuten nen slok, ook als het winter is.

Al dan niet met een poeierke derin hangt af van de intensiteit. Voor lange rustige tochten is water ruimschoots voldoende, enkel iet meepakken voor af en toe te eten, gewoon om de honger tegen te gaan (bijv: peperkoek, meuslireep, grannykoek of nen boterham met choco :D)

Vanaf dat de intensiteit omhoog gaat is het beter van ook meer energie op te nemen, dit om niet teneinde diep in je energievoorzieningen te moeten tasten zodat je veel minder snel recupureert. Vandaar dat het ideaal om samen met je drank energie op te nemen, aangezien je toch regelmatig moet drinken. Hier kunnen de diverse poeierkes hun nut bewijzen. Belangrijk is wel nog welke poeierkes. Diverse sportdranken (aquarius, isostar, ed) zijn snelle suikers, ze geven een korte boost maar daar blijft het dan ook bij. Voor korte intensieve inspanningen (ca 1u30) en voor na de inspanning (snel terug aanvulen van de voorraden) zijn deze perfect, maar voor marathons heb je toch meer nood aan complexe suikers. Poeierkes hiervoor zijn eveneens in de handel verkrijgbaar (squeezy bijvoorbeeld).

Tip: Je kan je sportdrank ook perfect zelf maken 1/2 liter vruchtensap aanlengen met 1/2 liter water + een snuifje zout. Ideaal voor de intensievere training, zo bespaar je je een pak geld.

Greetz
kassa
Mountainbiker

Post by kassa »

ewel, das toch goed, vergeet je niet te drinken :bounce: . Sommige doen zelf een schepje zout in het water (of was dit voor de verloren mineralen :-?
Da zout is voor een snellere opname. Maar een schepje is wel wat veel, een snuifje op ne liter is ruimschoots voldoende. Teveel zout heeft het omgekeerde effect en brengt uitdroging teweeg en smaakt trouwens enorm vies =; .

Greetz
ward
Mountainbiker

Post by ward »

Ik neem toch altijd een sportdrankske mee ook op duurtrainingen. Dit omdat de energie daarin snel opgenomen wordt voor het geval ik " ne klop van de hamer" krijg. En uiteraard omdat zo een drankske beter smaakt als water.
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

Ik heb dat vroeger ook een paar keer geprobeerd en ben daar mee gestopt, voor een TT of training in de week toch 8) water is meer dan voldoende bij een TT je zit daar ook nog met een bevoorading :drunk: maar ik kan heel goed aannemen dat het bij iedereen anders is, en je drinkbus blijft proper met alleen water =D> ne klop van den hamer heb ik nog nooit gehad mijne maat wel en die is daar wel bang van, dus die eet wel iets #-o
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Genius wrote: Wat ik wel opmerkk is dat ik vind dat water niet zo een dorstlessend effect heeft. Dat heeft da poeierke wel...
Wat ik vind is dat isostar, ik gebruik dat dus ook, ervoor zorgt dat je keel langer "droog" blijft. Ik heb namelijk last van inspanningsastma, en als ik water drink, slibt mijn keel dicht van de slijmen en speeksel (srry voor deze onsmakelijke uitleg). Met isostar heb ik dat veel minder tot niet.

Isostar lijkt ook minder zwaar op de maag te liggen. Als je water drinkt heb je, ik toch, het gevoel dat ik op je maag ligt.

Ik gebruik het enkel voor tochten langer dan 1h30, of voor tochten waar ik weet dat ik zal vlammen, omdat ik dan het meest last heb van de inspanningsastma. Voor de langere tochten of marathons, doe ik hetzelfde maar neem dan nog een kameelzak mee met water, wat mijn drankvoorraad op 3liter brengt (1liter isostar en 2liter water) en ook nog energie repen, vaak is dat ook zon isostar reep, en oftwel een gelachtige fruitreep van de decathlon.
Itto
Mountainbiker

Post by Itto »

Ik weet het, oude post, maar toch...
kassa wrote:Tip: Je kan je sportdrank ook perfect zelf maken 1/2 liter vruchtensap aanlengen met 1/2 liter water + een snuifje zout. Ideaal voor de intensievere training, zo bespaar je je een pak geld.
Wat bedoel je met 'vruchtensap'!? Mag dit eender welk sinaasappelsap, appelsap, ... van aldi of gb of ik weet niet wat nog zijn?
Post Reply