een redelijk lange openingpost;
maar ik heb een vraag over de verhouding tussen uw conditie en zweten. Ik heb al wat rond gezocht op't forum, maar veel duidelijk ben ik niet geworden.
vb http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... ie&start=0.
Ikzelf ben iemand met een redelijke conditie. Dagelijks sport ik 1u (2*30 minuten woon-werk, 15 km enkel), minstens 1*/maand een TT. Occasioneel komt hier nog iets extra bij, genre spinning-les, zaalvoetbal, ...
Al zeg ik het zelf; ik leef ook redelijk gezond aangezien ik een verleden heb van licht overgewicht. Dit betekent dat ik dagelijks veel vocht opneem met een minimum aan "schadelijke" stoffen zoals cafëine en suiker, bv koffie of cola. Of anders gezegd, ik drink minstens 1.5L water per dag zoals vaak wordt aangeraden via verschillende kanalen inzake gezondheid.
Nu vooral dit laatste intrigeert me. Als ik ga sporten, merk ik vaak dat ik harder zweet dan mijn omgeving. Enkelen in mijn omgeving beweren bij hoog en laag dat zij een superconditie hebben omdat ze nauwelijks zweten. Ik daarentegen ben van mening dat mijn niveau van zweten te wijten is aan voldoende vochtopname voor en tijdens de inspanning en dat hun theorie een eigen hersenspinsel is.
Ik weet de juiste bron niet meer; maar ik heb ooit ergens gelezen dat voldoende vochtopname - voor en tijdens de inspanning - de temperatuur van uw lichaam regelt. Hierdoor ga je dus sneller zweten en blijven je spieren en organen op de normale temperatuur. Ten tweede consumeert uw lichaam vocht voor de verdeling van mineralen en andere voedingsstoffen over uw lichaam.
Zweet je niet, dan consumeert uw lichaam al het vocht dat beschikbaar is voor de verdeling van die zogenaamde voedingsstoffen. Maar doordat uw lichaam niet op temperatuur kan blijven zal je ook sneller vermoeid geraken, en breek je je conditie eerder af ipv ze op te bouwen.
Ik weet dat de mate van zweten verschillend is van persoon tot persoon, doch veronderstel ik dat er grosso-modo een duidelijkere link is tussen zweten en vochtopname enerzijds, dan zweten en conditie anderzijds.
Maar klopt dit wel, of ben ik diegene die verkeerd ben?