welke cassette

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
wheely
Mountainbiker

Post by wheely »

ken der toch genoeg die er met lx 4000 en meer doen
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

ja, op de weg zeker :roll:
pas op, als je tijdig uw ketting vervangt (rohloff caliper gebruiken !) kan je dus een serieus eind met een cassette verder...
Ik hou dat zo niet bij kwa kilometers maar ik heb toch al 2 jaar een Kocmo in gebruik, en die is nog lang niet versleten. M'n huidige xtr staat er ook al het 2de jaar op maar daar heb ik dit jaar nog geen 1000K mee gereden.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Fluffy wrote:
janman wrote:ik zou alsik mijn XTR cassete versleten heb een dura ace 9 speed kiezen.
Ik kies dan voor de 11-23 vertanding. Met deze cassete heb je steeds de goede versnelling bij , en schakel je geen 2 of 3 hoger maar tand per tand...
Ik zou dan eerder voor een 12-27 kiezen... Dat is bruikbaar offroad... 11-23 is nogal zwaar... Met een 12-27 volgen de kroontjes elkaar ook nog mooi op...
Ik heb zo een DA 12-25 en dat gaat perfect voor Brabant en omstreken. Heb zelfs geen klein voorblad nodig. Je kan dan ook direct een DA korte kooi achterderailleur steken, is nog lichter dan een xtr :lol:
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

wheely wrote:dit is idd niet waar want neem bijvoorbeeld een xtr cassete deze houd het een stuk minder lang uit als een lx of een xt cassete dus dit klopt al niet.

mvg wheely
Als ge geen ervaring hebt kunt ge er ook niet over oordelen! Praatjes van "ik heb ergens gehoord dat..." daar luister ik al niet meer naar!
Mijn cassette staat er nu meer dan een jaar op met ongeveer 6500km
De 5 grootste titanium kransen zijn nog als nieuw en bij de rest is een zeer kleine slijtage merkbaar. Deze kunnen nog gerust de hele winter doorkomen.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

midas wrote:Kijk, da's zo één van die fabeltjes hé. Het is dus niet omdat het duurder is dat het ook langer meegaat.
Bij mij is dat geen fabeltje beste midas, ik spreek uit ervaring!
Ik heb met al die kassettes al gereden.
Heb jij ze allemaal al geprobeerd?
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

midas wrote:Je gaat me immers niet wijsmaken dat onderdelen van de dure Alu groepen langer meegaan dan de oudere (of goedkopere) stalen groepen. Staal slijt gewoon minder snel dan Alu (zoals iedereen met een Alu binnenblad wel weet).
Jongens toch, wat een zever dat hier verteld wordt!
Het enige dat bij een XTR cassette uit aluminium is, dat is de spider waar de tandwieltjes op bevestigd zijn. De rest van de tandwielen zijn van staal!
JeTeR
Mountainbiker
Location: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT

Post by JeTeR »

midas wrote:PS: bij sommige cassettes waar je de kransjes niet uit elkaar kunt halen met vijsjes, volstaat het soms om de pinnen die alles bij mekaar houden een klein beetje uit te boren. Dit zijn immers gewoon klinknagels (oftewel 'rivetten' in mooi Frans)
En ik zie me die spiders van tegenwoordig nog niet uitboren?!
Wat doe je trouwens nadat je ze hebt uitgeboord? Zelf op een nieuwe spider monteren? #-o
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

de Lx cassettes hebben geen spider, de sprockets zitten direkt op de body.
De sprockets zijn uit staal.
De sprockets kunnen ook los gemonteerd worden.

om de waarheid niet te veel geweld aan te doen ben ik even gaan kijken op de site van Shimano:

De XT heeft een( alloy) spider voor de 5 grootste sprockets, de XTR voor de 6 grootste sprockets.

Bij de XT 2003 zijn de sprockets uit staal, bij de 2004 (Qa, 32 T) zijn ze uit titanium.
Chroamium coating.

De XTR 2003 heeft 4 titanium (grootste) en 5 stalen sprockets met een Ti/Ni-p coating.

Dit zegt natuurlijk niets over de slijtage, de coating van de XTR zal wel slijtbestendiger zijn maar doordat de vormvastheid van metaal sterk afhangt van de behandeling kunnen we daar niets over zeggen.
Last edited by nothing 's impossible on Wed 25 Aug 2004 23:56, edited 1 time in total.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ga de XT 2004 eens proberen, we zien wel waar we uitkomen.
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

ff nog een vraagske dat hierbij hoort, heeft er hier al iemand ervaringen met suntour cassette's? Van hun kettingbladen ben ik zeer tevreden, maar dat zegt niks over hun cassette's, maar op SRAM na zijn ze de enige met een 11-32 verhouding, shimano heeft enkel 11-30 bij de 8-speed.

11-30 is meestal wel voldoende, ik rij er nu ook mee, maar 32 kan soms handig zijn, en mijn velomaker zegt dat SRAM cassettes sneller slijten, iemand daar ervaring mee? met hun kettingen niets dan goede ervaringen.
Post Reply